L-046 yngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

Ja, eller personalen...
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• discusred
      Användare
      • June 2004
      • 851

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Varfor kallar man en fisk med ett vetenskapligt namn som alla kan (Hypancistrus zebra) for L 46? Ingen i traden har anvant det!
      Tycker ofta när man pratar om malar så ofta använder man L- nummerna, troligtvis för det är lättare och uttala, skriva och komma ihåg. Så antagligen blir det även så när man pratar om Zebran oxå (av ren vana kanske?).

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Jag tycker att L046 ar en helt idiotisk benamning pa en fisk. Ga ut pa stan och visa fisken och fraga folk vad som ar lattast att komma ihag: L046 eller Hypancistrus zebra.

Vi har haft den har diskussionen gallande ciklider och att det ar "oartigt" och sekteristiskt att endast skriva ut ett namn som de invigda begriper. Personligen sa anser jag att det ar ratt bissart att anvanda L-nummer pa valkanda fiskar som Hypancistrus zebra och P. gibbiceps (hi, hi, bra exempel, jag vill inte ens forsoka stava till det dar P-slaktet och kastar onekligen sten i glashus).

L-nummer borde, precis som sp. benamningar, bara anvandas pa obeskriven fisk. Personligen sa tycker jag att dessa L-nummer pa beskriven fisk ar forfarliga och lyckligtvis har inte C-numren slagit igenom (Corydoras). Om man gar in pa www.planetcatfish.com sa kor de inte L och C nummer som det viktiga, utan namnet!
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gäst

Håller med dig Ola, H.sebra borde vara lika enkelt att använda som L 046, sedan kan jag förstå enkelheten med att använda nummer.Men som beskrivna/namngivna fiskar är det fel att envisas med nummer och skapar på sikt problem och frustration.Planet C,försöker i alla fall skipa rätt och då bör vi hobbyakvarister följa exempel och trend. Att sedan tungan helt enkelt vägrar uttala vissa namn får vi väl leva med.(gäller även stavning)

Lennart

Kommentar

• discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

Jag håller med, fast jag är väldigt stor syndare.
            Som sagt att det var personliga erfarenheter när jag och någon vän pratar om malar, så används mest L-nummer. Det är kanske annorlunda för andra?

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Jovisst forstar jag att man kor "smeknamnet" som sitter bast nar man snackar med varandra. Sjalvklart sager jag ofta endast artepitetet eller till och med en kortform av det nar jag pratar med folk. Jag syftade till en tidigare trad dar vi "kom overens om" att forsoka skriva ut namnen pa fiskarna nar de namns forsta gangen i en trad. Nar det gjorts sa kan man ju kalla den vad man vill. Skulle gissa, men vet inte, att det finns noll personer pa forumet som vet vad L046 ar, men som samtidigt inte vet vad Hypancistrus zebra ar. Tvartom lar vara bra manga fler.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 23 November 2005, 16:39.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Oki, visste helt ärligt inte att allt i en butik måste vara till salu. Låter lite lurigt i mina öron, men i allafall. Är väl annars inne på Magnus W:s linje att detta i så fall är enkelt att undvika. Jag tjafsar inte om det är något de inte vill sälja till mig - men har ett antal gånger frågat om just vissa firrar/växter är till salu. Ibland går det ändå att köpa dem, beroende på kontakten med försäljaren - och den kontakten är mycket enklare att uppnå om man inte tjafsar de fåtal gånger de inte vill sälja något. Ibland yppar sig tillfällen i efterhand också - gäller att lösa saker smidigt som jag ser det.

Fast ibland... har jag varit så fräck att jag "lånat" vissa växter från olika ställen. Har i de flesta fall också sett till att stället fått tillbaks det med råge genom att odla växterna, men i andra fall är det svårare. Inget jag rekommenderar i allafall - det ÄR olagligt... *s*

En rolig episod var dock på ett pensionat modell äldre en bit upp i Sverige. Jag är ju också intresserad av krukväxter, och där stod ett ståtligt exemplar av en bladkaktus jag aldrig sett. Artigt frågade jag en av de äldre servitriserna om jag fick ta skott av den. Hon spände då argt ögonen i mig och väste: "sådant ska man STJÄLA!!!". End of story: numera finns den i en blomkruka nära mig, och ger under sommaren de tjusigaste knytnävsstora, knallröda blommor jag sett.

Hilsen,

P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• discusred
                  Användare
                  • June 2004
                  • 851

Sänder in en liten bild här på Hypancistrus Zebra, ifrån mitt ena H, Zebra kar.
                  Bilden är ifrån fem minutersen, tagen ifrån odlingskaret på mitt skrivbord.

Kommentar

• wofflan
                    NCS Medlem
                    • September 2003
                    • 660

nice Patrik, vad är det för grottor, ser ut som hemma gjorda lerrör?
                    Hur ser könsfeördelningen ut i karet?
                    Mvh Fredrik

Kommentar

• edlund
                      Användare
                      • February 2005
                      • 152

Ursprungligen postat av calle-hallabro
                      Ang L-046 du har i butiken.

Vad kostar den?
                      för den måste vara till salu när den är i butik!?

//Calle

Skall kolla upp det om de stämmer att man måste ha alla djur till salu
                      Senast redigerad av edlund; 23 November 2005, 19:23.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

All fisk i butiken måste vara till salu annars är det offentlig visning (och då hoppas vi gud är med dig)
                        Lycligtvis har vi fri prissättning, visst är dom till salu du får alla för 100000kr och butiksägaren åker på en lång sjön semester i något tropiskt klimat.
                        vänligen
                        Christer
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• discusred
                          Användare
                          • June 2004
                          • 851

Ursprungligen postat av wofflan
                          nice Patrik, vad är det för grottor, ser ut som hemma gjorda lerrör?
                          Hur ser könsfeördelningen ut i karet?
                          Dom är gjorda av lera, lera som jag köpte i en hobby-butik (var noga och kolla hur det är med kemikaler i leran, om det för- bränns när du bränner dom).
                          Jag tog folie och rullade folien till den storleken jag ville ha på grotterna, sen virrade jag ett varv med bak-papper. Sen plattade jag ut leran, så jag kunde forma leran runt folie klumparna, med bakpapper och täppte igen på baksidan av grottan.
                          Sen in i ugnen 30 minuter, sen låta dom svalna. Sen är det bara att dra ut formen som du gjort av folien, med bak-pappret på.

Könsfördelningen är 3 honor och två hanar, men är lite osäker där, dom lurars lätt med en tycker jag. Har några fler Zebra i ett annat kar, som jag kan byta ut om det inte fungerar.
                          Jag har bara haft lek i stora sällskapkaret, aldrig i odlingskaret som jag har gjort i vid nyligen (bara gått 3 veckor i lekkaret). I stora karet såg jag aldrig leken, bara hittade ungar en dag.

Kommentar

• discusred
                            Användare
                            • June 2004
                            • 851

Här är en bild av folien och bakpappret som jag har gjort formen till grottan av.

Kommentar

• Larry Stockholm
                              Användare
                              • November 2004
                              • 343

Har du f[tt yngel fr[n fiskarna dum k;pte fr[n BL/Discus
                              Larry
                              sitterp[ etn hotelluppkoppling
                              d'rav stavning
                              Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor

Kommentar

• INXS

Forst maste jag kasta lite ved pa elden:

Jag haller inte med Ola om att man inte skall kalla firrarna L-46.

L-nummer verkar halla sig samma medans manga av artnamnen forandras ofta (panaque-panaqulos, glypteroperichthys- pterygoplitchthys, zoonancistrus-deckeyseria, massor av olika ciklider, mm) - det tar ett tag att lara sig namnet om man sedan lar sig namnet och sa andras det plotsligt har man ju problmet att man har lart sig nagat som inte ar ratt. Sedan vet man ju inte om andra har lart sig att namnet har andrats...
                                Vad jag sager ar att aven om jag forstar att dom forsoker klassificera all djur pa ett ratt satt och dela up alla arter och genus sa ar det ofta svart att hanga med. L-46 andras inte.

Sedan har vi ju stavningen och uttalet av dom - pterygoplitchys, glypteroperytchthys, guyanancistrus, mm - inte ar det svart att bara lara sig att stava det, uttala det men att forsta vad nagan annan menar nar dom mummlar det eftersom dom inte ar sakra att dom uttalar det ratt (som jag brukar gora). 3 pers kan uttala samma namn pa olika satt. Det kanns krangligt.

Manga av arterna har inte artspecifika namn: hypancistrus sp kan ju vara L-260 eller L-129 eller annat, samma med manga olika malar.
                                Nu galler det inte bara att man lar sig namnet, lar sig att stava det, uttala det, halla koll pa att det inte har andrats och att andra kan forsta en nar man uttalar det men sedan maste man kunna beskriva de olika malarna som inte har nagat artnamn an. Sa man maste lara sig L nummren anda.

Med hypancistrus zebra ar det ju latt, det ar en av dom lattaste firrarna att kanna igen och den har ju fatt sa mycket omskrivelse att den ar latt att kanna igen, dessutom ar den inte latt att forvaxla.
                                Man kan saga bara zebra pleco.
                                Om man kor med vanliga namn blir det ju ofta forvaxling - tiger pleco kan vara en av flera arter av panaque, choklad zebra kan vara L-129 eller L-270 eller nagan annan.
                                Vanliga namn blir det bara mer forvaxling med tycker jag.

Som det rader nu tycker jag i alla fall att L-nummren reder ut grejerna lattast - for mej I alla fall.

Diskusred,
                                jag har markt med mina zebror (och hort liknande fran andra odlare) att dom maste ha en grupp och organisera sig i rank innan dom borjar para sig.
                                Jag har ett gang pa 14-15 i ett kar och dominanta hanen ligger pa agg hela tiden. Nu ar han pa kull 8 i rad.
                                Jag brukade ha dom i 3 olika kar och det hande aldrig nagat - efter nagra manader tillsammans har dom kommit igang ordentligt.

Jag har ocksa hort fran andra som har odlat zebror att man inte bor bryta upp en sadan grupp for da slutar dom ofta att leka.
                                Det dumma ar att det bara blir en hane (dominanta) som parar sig - det blir nastan aldrig mer an en kull at gangen. Det ar igen nagat som jag har observerat och hort fran andra.

Roren ser suverana ut!

Kommentar

Arbetssätt...