L-046 yngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcuspajp
    Användare
    • August 2005
    • 74

Ursprungligen postat av edlund
    Jag jobbar på zoomässan o kan meddela att vi har inte haft inne några till salu sen i julas och då tog vi 999:- st för dom.20 st hade vi då men dom gick ju åt fort.I dagsläget så har vi sagt till nån enstakad person som frågat om L 046 att vi kan ta hem från tyskland när dom får in.Men då ligger dom på ett högt pris.Just nu för tillfället så e det mer lr mindre omöjligt att få tag på nån.

mvh/Edlund
    Det fanns en där när jag va där igår, i karet med de röda räkorna. Och han sa att den gick på 3k.

Kommentar

• gryni
      Användare
      • February 2004
      • 63

Jag tycker det är ett väldigt viktigt ämne som diskuterades innan. Vilket ansvar har vi inom akvariehobbyn för att inte förstöra naturen? Det är ju rent ut sagt förjävligt om/att det är så att akvariehobbyn leder till att fiskarter utrotas runt om i världen. Där tycker jag att man har ett stort ansvar som enskild akvarieägare att inte införskaffa/efterfråga hotade vf. arter om man vet att dessa är hotade av utrotning. (undantaget för odling)

Brukar läsa WWF:s medlemstidning (WWF eko). Läste där att efterfrågan på visa ovanliga arter av papegojor från fågelhobbyns sida hade gått så långt att vissa arter nu var på gränsen till utrotning. Det skulle ju inte förvåna mig om liknande fall fanns inom akvariehobbyn.

Egentligen borde ju vf. fångst och export av arter annars kunna utgöra en väldigt bra grund för en välkommen inkomst för många av de fattigare länder där stor del av den tropiska fisken kommer ifrån. Med rätt skötel och kontrollerade uttag skulle ju en väl bevarad natur även vara väldigt lönsam. Tyvärr är det väl så att kontrollen av export/lagar är starkt begränsad i många länder, och där det finns pengar att tjäna kommer också många oseriösa (i vissa fall kriminella) aktörer in i bilden.

Därför anser jag att man har ett jäkla ansvar som akvarist att använda lite gott omdömme när det kommer till vad man efterfrågar. Kanske inte så lätt alla gånger iofs när man kanske inte vet någon fakta hur djuren kommit till butiken osv. Men det kanske vore dags för införa "Rättvisemärkt" eller "KRAV-märkt" på akvariefisk precis som för kaffe och bananer?!

Kommentar

• edlund
        Användare
        • February 2005
        • 152

Ursprungligen postat av marcuspajp
        Det fanns en där när jag va där igår, i karet med de röda räkorna. Och han sa att den gick på 3k.
        Det var en ung kille du snacka med.Han visste inte att dom inte var till salu .Vill bara klargöra för dig att dom inte kostar 3000:- utan ingenting eftersom dom inte är för försäljning
        Senast redigerad av edlund; 13 November 2005, 17:43.

Kommentar

• INXS

edlund,
          det ar sa priset drivs up:
          Inte till salu - okej jag har tio lakan har , kan du salja den nu da?
          -Vanta , jag maste kolla (ringer chefen som trillar och slar sig i huvet nar han far hora priset). Okej, vi kann gora det!

Nasta dag kan nagan malla sig med att han har en 10 000 kronors firre som simmar i karet och plotsligt gar priset upp...

Jag hade intresse av dom ungefar 5 ar sedan och fick tag i nagra ungefar 3.5 ar sedan - nu kanns det som man inte har rad att lata dom vara kvar i karet.

Det ar klart att dom ar fina men ibland far man ta en stund och tanka om hobbyn lite...

Kommentar

• calle-hallabro
            Användare
            • July 2005
            • 303

Zebra...

Väcker mycket intresse och har man sådana så får man samtal och mess om man vill sälja dem.

Endel är seriösa personer som vill odla på dem och endel ska bara ha dem nästan till vilket pris som helst.

Personligen så är jag intresserad av större exemplar för seriös odling EJ för att sälja vidare och tjäna pengar på dem.

Så har någon någon/några så är jag intresserad OM priset är skäligt, dvs MAX ~1000-1500/st för fina exemplar.

//Calle
            En Mal idiot!
            www.goc.se

Kommentar

• drd
              Användare
              • December 2004
              • 1112

Ursprungligen postat av discusred
              Inom vilken hobby som helst kommer det alltid finnas något som är dyrare än övriga saker, om det är så tändstick- askar eller kapsyler. Det kommer alltid finnas något som är speciellt och svårt och få tag i och priserna trissas upp.

Själv tänker jag som så om när det gäller mina Zebar, Om jag skulle börja sälja, så kommer det inte vara till någon som vill bara ha fisken till att vara ett skryt eller statuspryl i sitt akvarium.
              Skulle vilja ha en lite kontakt med personen jag skulle sälja till innan jag säljer, för att få en uppfattning om personen och hans kar. Låter kanske löjligt, men försvinner den helt från sin ursprungliga miljö, så har vi ett stort ansvar och det har vi redan nu när den är så här sällsynt.

Men jag skulle gärna hjälpa någon som typ har bara tre honor och skulle behöva ha en hane för att kunna odla dom, eller vise värsa. Om jag stod med någon hona eller hane som inte funkar för mig. Oftas då så kanske man bara byter tvärs emellan.
              Patrik !! Jag har en hane som jag skulle vilja byta mot en av dina honor !!
              Finns 3 mil söder om dig i ett av mina diskuskar i löddeköpinge.

Hör av dig 0736-263237

//Matte
              // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• calle-hallabro
                Användare
                • July 2005
                • 303

pris

Ursprungligen postat av edlund
                Det var en ung kille du snacka med.Han visste inte att dom inte var till salu .Vill bara klargöra för dig att dom inte kostar 3000:- utan ingenting eftersom dom inte är för försäljning

Ang L-046 du har i butiken.

Vad kostar den?
                för den måste vara till salu när den är i butik!?

//Calle
                En Mal idiot!
                www.goc.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Alla fiskar och växter i butiker behöver inte vara till salu. Många butiker har show-akvarium eller show-fisk som de inte säljer.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Björn
                    Användare
                    • April 2002
                    • 787

I en butik måste alla djur vara till salu, om man inte har speciellt tillstånd motsvarande djurpark. Däremot måste man inte ha konsumentvänliga priser =) En L-046 för 20000:- är det väl ingen som köper? =)
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Hank
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1321

Ursprungligen postat av Björn
                      I en butik måste alla djur vara till salu, om man inte har speciellt tillstånd motsvarande djurpark.
                      Inressant!!
                      Är det verkligen så?
                      Isf blir det väl som du skrev, visningskarens firrar kostar typ 50' ......
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Christian Alfredsson
                        NCS Medlem

• April 2002
                        • 4179

Det är så. Krävs helt andra tillstånd om man visar upp djur. Då träder andra bestämmelser i kraft.
                        Christian Alfredsson
                        http://www.zoopet.com
                        http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Hank
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1321

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                          Det är så. Krävs helt andra tillstånd om man visar upp djur. Då träder andra bestämmelser i kraft.
                          Skumt!
                          Alla butiker (nästan) har ju visningskar med "ej till salu"......
                          /#378 Hank
                          Zoonen:

NCS medlemsbilder:

Kommentar

• Magnus W
                            Användare
                            • April 2003
                            • 101

I praktiken så kostar "utställningsfiskarna "tio miljoner", eller så går dom i karntän, eller så är dom redan köpta och väntar på avhämtning, eller så vill vi inte sälja dom till dig -- eftersom affären faktiskt har rätt att på godtyckliga grunder vägra att sälja till en viss kund. Men fiskarna är till salu, jodå!

Vad jag vill säja är att det finns hur många sätt som helst att kringgå den bestämmelsen.

-- MW

Kommentar

• Hank
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1321

Ursprungligen postat av Magnus W
                              I praktiken så kostar "utställningsfiskarna "tio miljoner", eller så går dom i karntän, eller så är dom redan köpta och väntar på avhämtning, eller så vill vi inte sälja dom till dig -- eftersom affären faktiskt har rätt att på godtyckliga grunder vägra att sälja till en viss kund. Men fiskarna är till salu, jodå!

Vad jag vill säja är att det finns hur många sätt som helst att kringgå den bestämmelsen.

-- MW
                              Jo, dom "ursäkterna" har man ju hört
                              /#378 Hank
                              Zoonen:

NCS medlemsbilder:

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Varfor kallar man en fisk med ett vetenskapligt namn som alla kan (Hypancistrus zebra) for L 46? Ingen i traden har anvant det!

Kan inte lata bli att kommentera det dar med att allt maste vara till salu. Det var det dummaste jag last! Det ar ju direkt mot allt vad konsumentinformation heter att inte kunna visa upp fullvuxna djur. Ar det svart att fa dessa tillstand? Galler de alla dessa bibliotek, skolor och kopcentra ocksa? Undrar om de privata hundarna som ofta finns i akvarieaffarer ar till salu?
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...