L-046 yngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

När jag såg l-046 i handeln sist (för ett o ett halvt, två år sen) så kostade dem ca 800kr/st, vf på 7cm. Varför skulle då 2,5cm yngel idag kosta 1000-1500kr?
    Vettigt eller inte, odlade jag denna fisk skulle jag ta 1000 och uppåt och skulle som du antyder försöka hitta rätt kunder som kanske vill odla på dom i sin tur. Jag tror nämligen det finns efterfrågan på det pris jag nämner. Finns inte det så får det väl vara, jag har fått för mig att man har inte bara marknaden att ta hänsyn till utan även andra odlare. Så jag skulle inte släppa en firre under tusenlappen utan då behåller jag dom hellre, det är ju inga jättekullar dom här sysslar med.

Sedan att jag oavsett vad jag anser om saken ifall man odla på dom inte skulle ge mer än 200 för en fullvuxen speglar bara mitt ointresse för malen. Men det är en annan sak ; )

Mvh Jari

Kommentar

• Steen.kok
      Användare
      • January 2005
      • 12

Jeg kan kun sige at jeg syntes 1000,- skr. er lige i overkanten, da du rent faktisk kan købe VF. er flere steder i Danmark til 1000 -1200 kr stk. men det er vel også kun et spørgsmål om hvad du selv syntes er rimeligt, det lader da til at der er en rimelig interrese for unger efter disse.

MVH. Steen

Kommentar

• Bosse.J
        Användare
        • August 2003
        • 205

Undrar bara vart nisa tog vägen?
        Hade du fiskar att sälja?
        Bosse.J

Kommentar

• discusred
          Användare
          • June 2004
          • 851

citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

är det du som skall sälja så anser jag att du hellre bör sälja dem till ett bra pris till en som kommer att odla på dem än att dra igång med fantasisummor bara för att tjäna pengar.

Skall du köpa så anser jag att du bör betala det som säljaren begär. Vissa priser i denna tråd låter som rena fantasisummor, de som är duktiga mal-odlare är oftast inte folk med 50 000kr ut i månaden som man skulle behöva för att få råd till det som vissa i denna tråd har fått för sig att det skall kosta.

I dagens läge är L-046 inte en fisk man köper för att ha som show-fisk, den är en art som folk måste odla för att den skall överleva i hobbyn!! Vi får inte förstöra en hel arts utbredning i hobbyn bara för att en rikeman skall kunna visa upp att han köpt en randig fisk för mycket pengar.

Sälj yngel till seriösa mal-odlare, de som vill ha få exemplar skulle jag vägra att sälja till om jag haft l-046. Bygg upp en stabil stam, byta yngel med andra odlare så de olika blodslinjerna blandas och blir starkare!
          Mycket bra skrivit!!!

Kommentar

• calle-hallabro
            Användare
            • July 2005
            • 303

Åleds tar idag 850:- för 4,5cm F1 som är odlade av en seriös odlare!
            Att någn ens skulle komma med prisförslaget 1000:-/st för en 2,5cm är ett hån mot hobbyn och visar att personen är bara ut efter att tjäna pengar!
            Jag skulle aldrig ge mer än 300/st av en privatperson i den storleken.

//Calle
            En Mal idiot!
            www.goc.se

Kommentar

• Gäst

Nog tycker jag att 1000-1200 för odlade 2,5 cm är hemskt mycket pengar och väldigt bra kilopris men finns det kunder som betalar den summan utan problem så är väl priset rätt.Tillgång och efterfrågan borde väl gälla här också. Men huvva dyyrt.

mvh
              Lennart

Kommentar

• INXS

Pris har med efterfragan att gora, det ar inte nagat offensivt mot alla akvarister men det ar bara sa.

Nar man odlar L-46 tar det lang tid, man maste ha erfarenhet, tid och mycket talamod eftersom kullarna ofta ar sma.
                Ibland forsvinner hela kullen eller om man har tur blir det 2-3 yngel kvar. Det ar inte direkt nagat man skulle kunna halla sin familj vid liv pa eller bekosta hobbyn man sysslar med.

Sa lange det finns efterfragan ( jag har sett en annons pa 300-350 engelska pund per fish) det ar vad budet var om man kunde presentera en zebra.

Mina parar sig hela tiden men yngelvarden ar inte den basta.

Kommentar

• Gäst

Verkar finnas av dem i alla fall.

Kommentar

• marcuspajp
                    Användare
                    • August 2005
                    • 74

Zoomässan tar 3000 för en nu.

Kommentar

• edlund
                      Användare
                      • February 2005
                      • 152

Ursprungligen postat av marcuspajp
                      Zoomässan tar 3000 för en nu.

Jag jobbar på zoomässan o kan meddela att vi har inte haft inne några till salu sen i julas och då tog vi 999:- st för dom.20 st hade vi då men dom gick ju åt fort.I dagsläget så har vi sagt till nån enstakad person som frågat om L 046 att vi kan ta hem från tyskland när dom får in.Men då ligger dom på ett högt pris.Just nu för tillfället så e det mer lr mindre omöjligt att få tag på nån.

mvh/Edlund
                      Senast redigerad av edlund; 13 November 2005, 13:26.

Kommentar

• calle-hallabro
                        Användare
                        • July 2005
                        • 303

Intressant

Åleds har haft F1 på 4,5cm för 950:- men det sålde så dåligt så de har nu sänkt priset till 850:-

Visst, jag kan begära vad som helst för mina yngel, men frågan är om jag får dem sålda.
                        Jag kan klart begära 75.000 för en upprostad Volvo 240 ifrån -76, men tror knappast att det är så många som är intresserade.
                        Men kanske det kommer någon som skiter pengar och är på jakt efter den årsmodellen, den färgen mm som är villig att betala vad som helst för den, MEN den risken är nog ganska liten.

När jag har köpt fisk av privatperson så vill jag självklart ge så lite som möjligt, men att ens komma med ett skammbud är inget jag gör, utan kör med raka rör.
                        BÅDA ska vara nöjda med affären, ingen ska känna sig lurad = priset ska vara skäligt.
                        Då bygger man upp en seriös kontakt och man kan komma tillbaka.

Hutlösa priser gagnar inte hobbyn utan gör bara att det blir en rikemanshobby.
                        Å andra sidan så finns det de som inte är nöjda om de skulle få 10st L-046 av mig, för det hade faktiskt kostat att åka och hämta dem!! *SUCK*

Nä fy för avundsjuka och missundsamma personer som ser allt i pengar.

//Calle
                        Senast redigerad av calle-hallabro; 13 November 2005, 14:34.
                        En Mal idiot!
                        www.goc.se

Kommentar

• INXS

Calle,
                          enligt utbud och efterfraga e det mucket svart att fa tag pa L-46 just nu.
                          Det finns manga som letar efter dom och massvis med annonser av folk som vill kopa dom.

Annonser som: "L-46 hona kopes 300-350 engleska pund" eller "trio/par av L-46 kopes for 1000 dollar" med flera syns ganska ofta pa olika sajter.

Jag forsoker bara saga att som privat person och odlare ar det ofta folk som kontaktar en och ger bud - det ar klart att man gillar sina firrar men om nagan kommer med en skottkarra full med pengar tanker man ju pa hur livs kvaliteten kan bli battre och guppys , hehehe

DVS, om du forsoker annonsera din upprostade Volvo 240 fran 76 for 75 000 kommer folk nog att hana dig och tycka att du ar knasig men om nagon kommer forbi en dag och fragar om han skulle kunna kopa den for 200 000 ar det nog en annan story - kommer du att saga : Nej, den ar inte vard mer an 5000 sa jag kan inte ta emot alla pengarna...

Kommentar

• calle-hallabro
                            Användare
                            • July 2005
                            • 303

L-046 mm

INXS

Men F1r finns att få tag i och de har till och med sänkt priset beroende på den dåliga efterfrågan.

Fick just veta att en butik hade en VF, men priset var 3.900:-!!

Man kan fundera på varför någon är villig att ge de summorna du pratar om, och jag tror att det beror på att de ser sin chans att tjäna grova pengar på att sälja yngel och detta har inget med akvaristik att göra!

Den dagen jag har yngel/ungfisk att sälja så kommer jag att köra med budgivning, för att se vad köparna kan vara villiga att betala, men att priset skulle uppgå till vad de kostar i butik har jag svårt att se.

Egentligen är alla VF fiskar och framförallt L-malar för billiga med tanke på vad det kostar vår natur för att vi ska ha dem i vårt akvarie.
                            När det gäller saltvatten hörde jag en siffra, att endast ca 25% av de fångade fiskarna verkligen överlever innan de kom till konsument, ja detta är skrämmande hur vi skövlar vår natur för att kunna stoltsera över att ha fina fiskar i våra akvarie!
                            Detta är en bidragande orsak till att jag inte vill ha saltvattensakvarie.

Är fiskarna/+ andra djur billiga så tar vi tyvärr inte hand om dem på de sättet som de är värdiga.
                            Se bara på höstarna.. hur många utslängda katter finns det inte då??
                            -För det var ingen kul leksak längre och liksom när man har sitter i bilen har har ätigt upp sin McD mat, så kastar man ut skräpet i naturen
                            Det finns även de som spolar ner levande fisk och andra djur i toastolen, det borde vara straffbart!!!!

Nä minst en fördubbling av priset på djuren så kanske folk skulle uppskatta dem bättre och sköta om dem på ett värdigt sätt.

//Calle
                            Senast redigerad av calle-hallabro; 13 November 2005, 16:15.
                            En Mal idiot!
                            www.goc.se

Kommentar

• discusred
                              Användare
                              • June 2004
                              • 851

Inom vilken hobby som helst kommer det alltid finnas något som är dyrare än övriga saker, om det är så tändstick- askar eller kapsyler. Det kommer alltid finnas något som är speciellt och svårt och få tag i och priserna trissas upp.

Själv tänker jag som så om när det gäller mina Zebar, Om jag skulle börja sälja, så kommer det inte vara till någon som vill bara ha fisken till att vara ett skryt eller statuspryl i sitt akvarium.
                              Skulle vilja ha en lite kontakt med personen jag skulle sälja till innan jag säljer, för att få en uppfattning om personen och hans kar. Låter kanske löjligt, men försvinner den helt från sin ursprungliga miljö, så har vi ett stort ansvar och det har vi redan nu när den är så här sällsynt.

Men jag skulle gärna hjälpa någon som typ har bara tre honor och skulle behöva ha en hane för att kunna odla dom, eller vise värsa. Om jag stod med någon hona eller hane som inte funkar för mig. Oftas då så kanske man bara byter tvärs emellan.

Kommentar

• calle-hallabro
                                Användare
                                • July 2005
                                • 303

discusred

discusred

Det är just på dessa premisser vi har "FÅTT" köpa så många fina L-Malar, för vi har gett säljaren ett seriöst intryck och att vi värnar om våra otroligt fina fiskar.
                                Priset har aldrig diskuterats, för det har varit skäligt!, utan säljaren har sagt att vi ska köpa dem oberoende vad andra bjuder!
                                Du kan tänka dig hur stolta vi är efter att ha fått köpa deras ögonstenar!

Vårt mål är att en dag lyckas få dem att må så bra att de vill föröka sig hos oss.
                                Sedan kan vi sälja till dem som ser deras rätta värde och därmed värnar om dem.

Att sälja en L-mal till en som tror att malar lever av skit, ja det skulle aldrig falla oss in!!

//Calle

Ps, Hör gärna av dig, vi har endel malar som kanske kan säljas till rätt person..Ds
                                En Mal idiot!
                                www.goc.se

Kommentar

Arbetssätt...