If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ja men ge bort era bilder gratis då. Att ställa upp med gratis bildmaterial tycker jag är helt OK om det t.ex. gäller en ideell verksamhet (ciklidblad osv) men att skänka bort sina bilder till en kommersiell verksamhet för att det är kul att någon vill ha era bilder?
Varför inte? dom flesta kommer aldrig få betalt för en bild ändå? tävlingen riktar sig till glada amatörer som gärna ser sina bilder publicerade och kan inte så någonting konstigt i det.
Nja, GoSatta? Nu tycker jag du faller platt för företaget. Tala i stället om för dem att dina medlemmar är ruskiga fotografer så det här kommer inte att bli billigt.
Företaget har säkert bra koll på att fotointresset är rätt stort i den här hobbyn och att det finns flera som är riktigt vassa fotografer. Skulle de köpa den bildkvalite och urval av motiv de kommer att få framstår deras inköpspris för bakgrunden som sju stänk i en 720-a.
Kan berätta att jag har sålt ett dussin foton till akvarietidskrifter, och jag skulle behöva sälja 15 foton för att få ihop till den BTN bakgrunden.
Akvarietidskrifter betalar inte lika bra som dagstidningar om vi säger så.
citat:Ja men ge bort era bilder gratis då. Att ställa upp med gratis bildmaterial tycker jag är helt OK om det t.ex. gäller en ideell verksamhet (ciklidblad osv) men att skänka bort sina bilder till en kommersiell verksamhet för att det är kul att någon vill ha era bilder?
Om du deltar i ciklids.se (Ideella) fototävling så kommer dina foto att publiceras på zoopet.com som ju är en komerciell sida nu. Tycker du att det är ok? Om vi nu säger att ciklidsällskapet får bra betalt för dem, är det ok då?
MVH
Magnus
citat:Om du deltar i ciklids.se (Ideella) fototävling så kommer dina foto att publiceras på zoopet.com som ju är en komerciell sida nu. Tycker du att det är ok? Om vi nu säger att ciklidsällskapet får bra betalt för dem, är det ok då?
Tropfrog: Vart har du fått informationen om att de foton som tävlar i NCS fototävling här på ciklid.se skulle kunna användas fritt även av Zoopet??
Det finns inget sagt någonstans om det. Det enda som är skrivet är att en del foton kan komma att användas av Ciklidbladet. Zoopet kan inte använda sig av foton då detta inte står skrivet i regelverket eller i någon information alls rörande NCS tävling. Det är felaktiga uppgifter och det är synd att det skrivs ned innan fakta kontrollerats.
Huvudfrågan:
Jag är av den åsikten att Back To Nature är ett företag och skall därför rimligtvis betala för att använda fotografier utanför den tävling som de utlyst. Endast ett fåtal kommer att tjäna pengar på sitt foto via vinster, men många foton genererar inget alls.
Det är skillnad på ideell förening som NCS. Medlemmen tävlar och stödjer sin förening och sin hobby på frivillig basis genom att "skänka" sitt foto för användande.
Back To Nature, som är ett vinstdrivande företag, kommer att nyttja fotografierna i kommersiellt syfte och det kommer i sin tur att generera inkomster. Detta får fotografen inget av alls, även om hans/hennes foto kanske är nyckeln till en orderuppgång.
Nej en viss ersättning tycker jag nog att man kan kräva som fotograf om företaget önskar nyttja fotografens foto...
Kommentar