Back to Nature - Fototävling

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4187

Back to Nature - Fototävling

Vill bara påminna om:

Deadline börjar närma sig.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com
  • Kjell Nilsson
    Användare
    • January 2003
    • 50

Jag tycker att fototävlingar med regler som denna:

"11/ On the Rocks AB äger rätt att fritt använda insända foton."

skall inte folk deltaga i! Pristagarnas bilder kan väl i. o. f. få användas fritt men absolut inte övriga insända foton!

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

vaför tror du de har tävlingen?

Kommentar

• GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

Varför inte? tror flertalet av oss "amatör" fotografer bara tycker det är kul om någon vill använda våra bilder.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

jag menar du har chans att få en btn..det kan väl vara värt det priset att de kan få använda dina kort,jag skulle vara stolt.

Kommentar

• Kjell Nilsson
            Användare
            • January 2003
            • 50

Ja men ge bort era bilder gratis då. Att ställa upp med gratis bildmaterial tycker jag är helt OK om det t.ex. gäller en ideell verksamhet (ciklidblad osv) men att skänka bort sina bilder till en kommersiell verksamhet för att det är kul att någon vill ha era bilder?

Kommentar

• GoSatta
              Användare
              • February 2003
              • 1686

Varför inte? dom flesta kommer aldrig få betalt för en bild ändå? tävlingen riktar sig till glada amatörer som gärna ser sina bilder publicerade och kan inte så någonting konstigt i det.

Kommentar

• anfall
                Användare
                • November 2004
                • 139

Nja, GoSatta? Nu tycker jag du faller platt för företaget. Tala i stället om för dem att dina medlemmar är ruskiga fotografer så det här kommer inte att bli billigt.

Företaget har säkert bra koll på att fotointresset är rätt stort i den här hobbyn och att det finns flera som är riktigt vassa fotografer. Skulle de köpa den bildkvalite och urval av motiv de kommer att få framstår deras inköpspris för bakgrunden som sju stänk i en 720-a.

Anders

Kommentar

• Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2694

Kan berätta att jag har sålt ett dussin foton till akvarietidskrifter, och jag skulle behöva sälja 15 foton för att få ihop till den BTN bakgrunden.
                  Akvarietidskrifter betalar inte lika bra som dagstidningar om vi säger så.

Kommentar

• davide
                    Användare
                    • December 2003
                    • 335

OM någon så seriös som BTN skulle vilja använda mina bilder så skulle jag se det som betalning nog.

Sen kan man tycka att företaget kommer undan billigt med en massa bilder. Men så länge båda parterna är överens.
                    MVH David
                    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1845

citat:Ja men ge bort era bilder gratis då. Att ställa upp med gratis bildmaterial tycker jag är helt OK om det t.ex. gäller en ideell verksamhet (ciklidblad osv) men att skänka bort sina bilder till en kommersiell verksamhet för att det är kul att någon vill ha era bilder?
                      Om du deltar i ciklids.se (Ideella) fototävling så kommer dina foto att publiceras på zoopet.com som ju är en komerciell sida nu. Tycker du att det är ok? Om vi nu säger att ciklidsällskapet får bra betalt för dem, är det ok då?
                      MVH
                      Magnus

Kommentar

• pny
                        Användare
                        • April 2002
                        • 210

citat:Om du deltar i ciklids.se (Ideella) fototävling så kommer dina foto att publiceras på zoopet.com som ju är en komerciell sida nu. Tycker du att det är ok? Om vi nu säger att ciklidsällskapet får bra betalt för dem, är det ok då?
                        Läs reglerna här:

Det står inget om publicering på zoopet.com. Om de dyker upp där eller rent av säljs dit så är det ett uppenbart brott mot fotografens upphovsrätt.
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• GoSatta
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1686

det var väl tävligen förra året där det va så när zoopet och NCS hade en tävling ihopp.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Tropfrog: Vart har du fått informationen om att de foton som tävlar i NCS fototävling här på ciklid.se skulle kunna användas fritt även av Zoopet??

Det finns inget sagt någonstans om det. Det enda som är skrivet är att en del foton kan komma att användas av Ciklidbladet. Zoopet kan inte använda sig av foton då detta inte står skrivet i regelverket eller i någon information alls rörande NCS tävling. Det är felaktiga uppgifter och det är synd att det skrivs ned innan fakta kontrollerats.

Huvudfrågan:

Jag är av den åsikten att Back To Nature är ett företag och skall därför rimligtvis betala för att använda fotografier utanför den tävling som de utlyst. Endast ett fåtal kommer att tjäna pengar på sitt foto via vinster, men många foton genererar inget alls.

Det är skillnad på ideell förening som NCS. Medlemmen tävlar och stödjer sin förening och sin hobby på frivillig basis genom att "skänka" sitt foto för användande.

Back To Nature, som är ett vinstdrivande företag, kommer att nyttja fotografierna i kommersiellt syfte och det kommer i sin tur att generera inkomster. Detta får fotografen inget av alls, även om hans/hennes foto kanske är nyckeln till en orderuppgång.
                            Nej en viss ersättning tycker jag nog att man kan kräva som fotograf om företaget önskar nyttja fotografens foto...

Kommentar

• Ola Svensson
                              • April 2002
                              • 14633

Jag haller med Kjell och Stefan.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...