Vilka mala är föredra till tråd alger?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bamse

Vilka mala är föredra till tråd alger?

Ja har fått en hiskelig massa tråd alger i mitt lilla akvarium 150 l och jag vill veta vilken algätare som passa till dessa. Jag har hört Fling Fox men är inte dessa ganska dyra? Och jag ser dem aldrig i affrerna.

Tar gärna emot tips på var i skåne(Malmö trakten) dessa finns och om det fins några andra fiskar eller djur som är bra.

Mvh
    Björn

• Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Det ar snarare siamensis som ar bra pa att ata alger, inte flying fox. Bada ar billiga. Ett gang Ancistrus brukar funka. Riktigt langa alger brukar bara vaxtatare ta (och de kakar ju aven vaxter). Tilapia ar helt otroliga pa att beta rent t ex, sa aven en massa mbuna och liknande (Tropheus mm). Nagra fragor som gor det lattare att rekomendera fisk:

Vad har du for firrar?
    Vad har du for vaxter?
    Hur stort ar akvariet?
    Hur hart belastat ar akvariet (akvariestorlek, fiskantal och storlek pa fisk, hur mycket matar du)?
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Bamse

Jag har ca 40 neontetror 2 ancistus (? stavning) 5 platy 1 prakt botia 1 Gibiceps (liten skal flytta till 375 l när han blir större)

Har inga trådalger i mitt stora. Där det går skalarer och diskus och 3 L malar.

Lilla akavariet 150 l

Har haft akvarium i ca 4 år nu och aldrig hafts så här mycket tråd alger förr???

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

HEj

Du har ju ett gang algatande fiskar men det ar val siamensis som du skulle kunna tillfora. Kolla vad det star om tradalger pa http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

Forsok med vattenbyten och mekaniskt borttagande av algerna. Du skrev inget om dina vaxter samt var algerna vaxer.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...