ang erbjudandet i CB, tänker på fodret i första hand.
bra jobbat!
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren
ang erbjudandet i CB, tänker på fodret i första hand.
Firrarna som fick Basslers-fodret växte snabbare men de andra fick mycket bättre färg, t o m frugan reagerade (och det vill inte säga lite). Nu matar jag alla mina firrar med båda sorterna.
Naturligtvis gick båda grupperna i akvarier med samma förutsättningar i övrigt.Kommentar
-
vet inte om det är stor skillnad men jag har inte afrika utan amerika i mitt kar, men det kanske inte är så stor skillnad mellan produkterna?Kommentar
-
Jag har gjort samma som Ralph fast det var med 2 grupper med Callochromis kigoma. Den ena gruppen fick vanligt räkmix medan den andra gruppen fick Aquatic Nature exel-fodret. Gruppen som fick räkmix växte långsammar och fick inte alls samma färger som de som fick Aquatic Nature-fodret. Jag vet dock att räkmixen jag matade med var ovanligt tunn, dvs mkt grönt och mindre med räkor och annat gött. Enda nackdelan som jag har hört med Aquatic Nature-fodret är att fiskarna kan få pigmentförndringar samt att de näst intill blev sterila då de producerade mkt få yngel under en lång period.
Jag har själv inte upplevt detta men det vore intressant om någon har nått att berätta.
MvhKommentar
-
Jag vill nog hålla med om att det fodret är "för" bra. Det spekuleras lite i om det finns tillsatser av hormoner i det då det har en tendens att få fisk som normalt inte har färg att bli nästan som hanar, tex Sciaenochromis fryeri.
Tony EnglundKommentar
-
-
citat:Ursprungligen skickat av Tony
Jag vill nog hålla med om att det fodret är "för" bra. Det spekuleras lite i om det finns tillsatser av hormoner i det då det har en tendens att få fisk som normalt inte har färg att bli nästan som hanar, tex Sciaenochromis fryeri.
Kommentar
-
Små yngelkullar låter väl sannolikt om det nu är så att det finns hormontillsatser i fodret?
Hur som helst är det ett förbaskat bra foder om man vill ha otroliga färger och biffiga fiskar.
Tony EnglundKommentar
-
Håller med det är ett bra foder för sällskpa karet men inte för odling
Jag har haft dålig produktion av yngel när jag har mat med det.
Men färgerna bli mycket finaKommentar
-
Jag vet inte om fodret är bra eller dåligt, men jag har hört en del, både för- och nackdelar, som vissa av de sakerna ovan som gjort att jag inte testat det...ännu.Kommentar
-
När vi ändå är inne på foder.. vad är det bästa? Vilken sort? Eller är räkmixen det bästa? Experter/forskare på företag borde väl vet bättre än oss eller har jag helt fel?Mvh
RobinKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
Jag vet inte om fodret är bra eller dåligt, men jag har hört en del, både för- och nackdelar, som vissa av de sakerna ovan som gjort att jag inte testat det...ännu.Kommentar
-
Tja.
testade fodret för några år sedan och tyckte det var aldeles för kraftigt för vuxna fiskar som tenderade att bli feta, med de algknaprande sorterna allra helst.Mina victorier tom dog av det fick buken, däremot så växte ju ynglerna så att det knakade, men jag har inte köpt det igen sen dess.
mvh
peterMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Någon som testat mata Diskus med detta?Kommentar
Kommentar