bra jobbat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    bra jobbat!

    ang erbjudandet i CB, tänker på fodret i första hand.
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

    #2
    Jag tycker attt hela CB 2 var bra! speciellt artiklarna Som Alexander skrev. Och artikeln om Zaphis akvarierum var oxå väldigt bra läsning. Ruggigt bra nummer
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • May 2002
      • 736

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

      ang erbjudandet i CB, tänker på fodret i första hand.
      Det där är ett riktigt bra foder. Jag gjorde ett litet experiment hemma och delade på en grupp Protomelas "Steveni Tiger" där ena fick Aquatic Nature-fodret medan den andra gruppen fick Dr Basslers.

      Firrarna som fick Basslers-fodret växte snabbare men de andra fick mycket bättre färg, t o m frugan reagerade (och det vill inte säga lite). Nu matar jag alla mina firrar med båda sorterna.

      Naturligtvis gick båda grupperna i akvarier med samma förutsättningar i övrigt.

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #4
        vet inte om det är stor skillnad men jag har inte afrika utan amerika i mitt kar, men det kanske inte är så stor skillnad mellan produkterna?

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          #5
          Jag har gjort samma som Ralph fast det var med 2 grupper med Callochromis kigoma. Den ena gruppen fick vanligt räkmix medan den andra gruppen fick Aquatic Nature exel-fodret. Gruppen som fick räkmix växte långsammar och fick inte alls samma färger som de som fick Aquatic Nature-fodret. Jag vet dock att räkmixen jag matade med var ovanligt tunn, dvs mkt grönt och mindre med räkor och annat gött. Enda nackdelan som jag har hört med Aquatic Nature-fodret är att fiskarna kan få pigmentförndringar samt att de näst intill blev sterila då de producerade mkt få yngel under en lång period.

          Jag har själv inte upplevt detta men det vore intressant om någon har nått att berätta.

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #6
            Jag vill nog hålla med om att det fodret är "för" bra. Det spekuleras lite i om det finns tillsatser av hormoner i det då det har en tendens att få fisk som normalt inte har färg att bli nästan som hanar, tex Sciaenochromis fryeri.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #7
              tror ni det är nån större skillnad mellan det för afrika o det för amerika?

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Tony

                Jag vill nog hålla med om att det fodret är "för" bra. Det spekuleras lite i om det finns tillsatser av hormoner i det då det har en tendens att få fisk som normalt inte har färg att bli nästan som hanar, tex Sciaenochromis fryeri.
                Att den blå färgen hos fisk inte förstärks av "färgfoder" av den sort som det pratas om här var det ju någon som nyligen förklarade ganska ingående... kommer inte ihåg vem det va nu, däremot det som Cutekid skriver att kullarna blir väldigt små har jag faktiskt upplevt sista året när jag enbart matat med Aquatic Nature... får testa o byta lite o se om det blir bättre.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

                  #9
                  Små yngelkullar låter väl sannolikt om det nu är så att det finns hormontillsatser i fodret?

                  Hur som helst är det ett förbaskat bra foder om man vill ha otroliga färger och biffiga fiskar.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

                    #10
                    Håller med det är ett bra foder för sällskpa karet men inte för odling
                    Jag har haft dålig produktion av yngel när jag har mat med det.
                    Men färgerna bli mycket fina

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      #11
                      Jag vet inte om fodret är bra eller dåligt, men jag har hört en del, både för- och nackdelar, som vissa av de sakerna ovan som gjort att jag inte testat det...ännu.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

                        #12
                        När vi ändå är inne på foder.. vad är det bästa? Vilken sort? Eller är räkmixen det bästa? Experter/forskare på företag borde väl vet bättre än oss eller har jag helt fel?
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • Ralph
                          Användare
                          • May 2002
                          • 736

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                          Jag vet inte om fodret är bra eller dåligt, men jag har hört en del, både för- och nackdelar, som vissa av de sakerna ovan som gjort att jag inte testat det...ännu.
                          Sedan mitt lilla test har jag fortsatt att mata med det fast i mindre skala och har inte märkt några pigmentförändringar på de fiskar jag har idag. Ynglen som blev dragna enbart på det fodret har idag inte heller några pigmentfläckar så än så länge har jag bara enbart positiva erfarenheter.

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

                            #14
                            Tja.

                            testade fodret för några år sedan och tyckte det var aldeles för kraftigt för vuxna fiskar som tenderade att bli feta, med de algknaprande sorterna allra helst.Mina victorier tom dog av det fick buken, däremot så växte ju ynglerna så att det knakade, men jag har inte köpt det igen sen dess.

                            mvh

                            peter
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • davide
                              Användare
                              • December 2003
                              • 335

                              #15
                              Någon som testat mata Diskus med detta?
                              MVH David
                              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...