Bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan63
    Användare
    • February 2005
    • 192

    Bikarbonat

    Hej!
    Brukar köpa de där små påsarna på Ica. Är det någon som vet var man
    kan få tag på större förpakningar?

    Mvh
    /Stefan
    Stefan63
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1834

    #2
    Jag köper på ica eller liknande matvarubutik. Vill du ha stoprpack så kolla med en bagare om han kan ordna till dig.
    MVH
    magnus

    Kommentar

    • jimel
      Användare
      • January 2005
      • 63

      #3
      finns på ÖB, mycket billigare.
      Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275432

      Kommentar

      • Stefan63
        Användare
        • February 2005
        • 192

        #4
        Jimel, menar du att ÖB har storpack?
        Ska kolla med en bagare också.
        Mvh
        /Stefan
        Stefan63

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Nol Ciklidhobby och Herkules Zoo säljer 1kg förpackningar för 30kr. Om det går att be dem skicka på posten vet jag inte.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Stefan63
            Användare
            • February 2005
            • 192

            #6
            Har kollat med en del zoo butiker, men ingen har haft.
            Prova precis att ringa Sandby ciklid hobby och de hade för samma pris.
            30kr/kg, ett bra pris. Skulle man köpt 1kg i småpåsarna så skulle de kostat 710kr/kg, lite skillnad Hmm, hur räknar jag, ska vara 71kr.

            Tack Zaphi!
            Stefan63

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

              #7
              30kr/kg är ju ett fynd! Realistiskt tror jag man i "vanliga" affärer i Stockholm får betala ca 7kr för 50g, dvs 140kr/kg. På stormarknader kan man få det för ca 5kr för 70g, dvs ca 70kr/kg.

              Det hade faktiskt inte slagit mig att akvariehandlare skulle kunna ha bikarbonat. Silly me.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                Det finns ännu billigare. Det finns 25kg säckar för 300kr att köpa om man har rätt kontakter, alltså för 12kg/kg. 30kr/kg får väl ändå anses vara ok. Sen är det väl kanske inte så många som gör av 25kg sådär bara.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • October 2002
                  • 985

                  #9
                  Det kan ju vara värt att dela på en 25kg säck inom en förening eller så, om man nu har de kontakterna.

                  Ett litet festligt experiment man kan göra är att köpa en elmätare (finns t ex för ca 200 på Clas Ohlson) och låta den summera hur många kWh akvariet gör av med under en månad. Då kommer kanske inköp av bikarbonat i ett annat ljus. Jag kollar personligen på effekten (antal W) på pumpar - det är grymt stor skillnad mellan olika märken för liknande pumphastighet. Jag har även timer som tänder akvariet vid olika tider på vardagar, då jag sällan tittar på akvariet dagtid, och helger. Akvariet står så att det kommer in skapligt mycket dagsljus till det, så de är aktiva hela dagen ändå.
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

                    #10
                    Mina fiskar trivs bättre sedan jag slutade med bikarbonat.Buffringen som korallgruset/stenarna ger verkar räcka.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • kurt49

                      #11
                      Bikabronat

                      Ursprungligen postat av Stefan63
                      Hej!
                      Brukar köpa de där små påsarna på Ica. Är det någon som vet var man
                      kan få tag på större förpakningar?

                      Mvh
                      /Stefan
                      Hej
                      Jag har köpt 5 lit förpackning för 175:-
                      Sandby Ciklid-Hobby
                      Vinkelhaken 1
                      Södra Sandby
                      Tel: 046 - 572 32 öppet 1300-1800
                      Mvh
                      Kurt49

                      Kommentar

                      • Tougaye
                        Användare
                        • January 2008
                        • 30

                        #12
                        Överskotts Bolaget har 200g påsar för 15 kr
                        Tougaye

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

                          #13
                          Ursprungligen postat av fredrikr
                          Det kan ju vara värt att dela på en 25kg säck inom en förening eller så, om man nu har de kontakterna.

                          Ett litet festligt experiment man kan göra är att köpa en elmätare (finns t ex för ca 200 på Clas Ohlson) och låta den summera hur många kWh akvariet gör av med under en månad. Då kommer kanske inköp av bikarbonat i ett annat ljus. Jag kollar personligen på effekten (antal W) på pumpar - det är grymt stor skillnad mellan olika märken för liknande pumphastighet. Jag har även timer som tänder akvariet vid olika tider på vardagar, då jag sällan tittar på akvariet dagtid, och helger. Akvariet står så att det kommer in skapligt mycket dagsljus till det, så de är aktiva hela dagen ändå.
                          Classes elmätare ska du inte lita på när du mäter lysrör och pumpar, den mäter bara resistiva laster rätt typ glödlampor.
                          Men visst drar pumpar ström, 24timmar om dygnet.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • Kimmy-
                            Användare
                            • June 2010
                            • 458

                            #14
                            hehe själv så ingår hushållselen i min hyra det är underbart bara ösa på med elen men man tänker ju lite på det iaf blir ju ett problem när man flyttar senare ju.
                            Mvh / Jimmy

                            Lokal

                            Kommentar

                            Arbetssätt...