Det ar val samma gamla vanliga frigolitbakgrunden? Jag beskrev relativt ingaende hur man gor i Ciklidbladet 2002 (minns inte vilket nummer och kan ha tagit fel pa ar, artikeln heter "Ett Tanganyikaakvarium").
Första bilderi från 2.4 -kubiks akvariet...
Kollaps
X
-
-
Kul med så mycket positiv resons. Jag beskrev bygget i någon tråd om större kar. Jo Ola- helt rätt, det var väl du som skrev om att använda kanstenslim?
citat:Ursprungligen skickat av Styrsö
Jag har just byggt in mitt 2.4 m^3 i en vägg här hemma. Frun är väl sisådär imponerad men det börjar se snyggt ut (det har tagit en stund). L=2.0, B=1.0, H=1.2m. Det fick bli 4x10mm säkerhets glas i en 70x70mm rostfri ram (7mm.
Burken blev således rätt tung (ca 1 ton tom). Vi har ett suteränghus och det står på våning två, men tomt under. Jag fick bygga liten ställning ner i berget och dubbla golvbjälklaget.
Jag har fyllt det några ggr i och med att jag byggt klassisk frigolitinredning med puts och epotex. Nu är det bara lite luckor kvar sen ska cikliderna in.
Peter
Fins det intresse så skriver jag gärna en artikel om mina erfarenheter. Hur gör jag?
PeterKommentar
-
-
-
Det är ju ganska så imponerande format på akvariet. Men jag tycker att det ser väldigt "tomt ut" på ngt sätt ! Lägg i mera sten vetja !
Mvh/JanneDen som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...Kommentar
-
-
-
Jannemannen och Anli,
Jag håller med helt. Jag har inte ännu bestämt mig för vad jag ska stoppa i ännu. Riktigt stora rötter har varit ett tema... Jag skulle egentligen vilja int vilja ge upp tanken på några riktigt stor växter som kan sättas i kuruka och inte slits sönder av CA.
Är det någon som har några tips?
PeterKommentar
-
Nu är jag lycklig!
Efter ett antal bra lekar med den fula honan har nu min femåriga labiatus valt att byta till den snygga honan. Detta trots att hans förra fru går kvar. Det har aldrig hänt mig (min fiskar- tolka inte in mer där) förut iaf
Kolla:
Här kommer även två bilder på fisksoppan
Peter
Kommentar
-
Coolt!
En liten undran: Är det reflektioner eller ser man igenom karet till rummet på andra sidan? Försöker föreställa mig hur det ser ut med ett 1m djupt kar!
Coolt med fisksoppa! Med ett sånt akvarium kan det faktiskt vara berättigad!
/KidKommentar
-
-
Kid,
Jo det är rummet på andra sidan. Karet blir snyggt när det är mörkt bakom. En bonus är dock när det är ljust så släpper det in massor av ljus in i mitten av huset. Jag trodde bara det skulle vara störande men gillar det skarpt. Kolla:
Man står och tittar in i lekrummet från vardagsrummet, ser fiskar och min vackra fru på altanen till berget bakom huset...
PeterKommentar
-
-
citat:Ursprungligen skickat av Styrsö
Kid,
Jo det är rummet på andra sidan. Karet blir snyggt när det är mörkt bakom. En bonus är dock när det är ljust så släpper det in massor av ljus in i mitten av huset. Jag trodde bara det skulle vara störande men gillar det skarpt. Kolla:
Man står och tittar in i lekrummet från vardagsrummet, ser fiskar och min vackra fru på altanen till berget bakom huset...
PeterMvh AlexKommentar
-
Kommentar
Kommentar