Algproblem vid avsaknad av gödning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    #46
    Jag öser i en vanlig "fulldospuls" med dina mått efter vattenbyte (lördag). Sedan tillsätter jag samma dos varannan dag efter det och det bubblar så in i...... Alltså: Lö-Må-Ons-Fre(lite större dos)-Lö osv

    Järnbrist är det som först dyker upp i mitt huvud. Kan det stämma? Jag har även märkt en ökning av grönalger. För mkt fosfat? Det hänger iofs inte ihop med att ludwigiorna är lite krassliga.

    Jag tänkte skaffa cacl2 från granngården också för att ta bort krulligablad-problemet.

    Verkar mina funderingar rimliga eller är jag helt ute och cyklar?

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      #47
      Tja med en dosering varannan dag låter det orimligt, men du frågade förut om vilken dosering "Mikromix" ska ha - klurade du ut det och isåfall hur ser din mikrogödningsblandning ut?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

        #48
        Hmm. Jag kollade iofs aldrig upp det där med järnhalten i mikromixen. Kör 7 krm i 50cl vatten hursomhelst. Jag får helt enkelt testa att trycka i mer så får vi se vad som händer.

        Blir redan gula blad grönare eller måste jag vänta tills nya blad växer ut för att se någon skillnad?

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

          #49
          citat:
          Hmm. Jag kollade iofs aldrig upp det där med järnhalten i mikromixen. Kör 7 krm i 50cl vatten hursomhelst. Jag får helt enkelt testa att trycka i mer så får vi se vad som händer.
          Säg till om du får trådalger. Yaras mikromix verkar lite kraftigare än NutriSi, så det är sannolikt inte järnbrist du ser. En fulldos varannan dag är mer än tillräckligt.

          citat:
          Blir redan gula blad grönare eller måste jag vänta tills nya blad växer ut för att se någon skillnad?
          Gula/bleka blad låter mer som magnesiumbrist, men det hade du börjat göda med så det kanske rätar upp sig ändå.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

            #50
            När du säger det så har faktist bladen blivit lite mörkare efter att jag tillsatte Mg. Har också fått lite korta trådalger här och där. Särsklit på nålgräset och på arcuatan.

            Suck.... Har haft fullt upp i två dar nu (dvs inte vart hemma när avkariet varit tänt) och idag fick jag en smärre chock när jag fick se karet - Grönalger till förbannelse, cyanobakterier över hela botten och svävalger som gör att jag knappt kan se bakrutan. Allt för att ett blad lyckats komma in i pumpen till reaktorn = 0% co2 och 100% näring.

            Och jag som bad brorsan hålla koll =) Bara att börja om från början igen med mörkläggning.... Precis när jag började komma någonvart. Gaaah!

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

              #51
              Hmm... Har fått lite bättre ordning på växterna nu. Nålgräset skjuter massor med utlöpare och mina 3 hygrophilor är nästan algfria. Jag har dock gjort en liten iakttagelse - Vattnet är onormalt varmt i karet. Jag ligger på 28 grader UTAN doppvärmare (?). Det är ingen konstig termometer för det känns varmt och skönt när man gräver runt i karet. Är det ljuset som pressar upp tempen så mkt? Min tvårörsramp är iofs av modell hemmabygge (förra ägaren byggde) och den blir ruggigt varm. Vad göra?

              Anledningen till att jag reagerade på tempen är att jag läste en tråd på zoopet där du, defdac, pratade just om hur hög temp medför problem med extrem åtgång av nitrat och att stora mängder fosfat snabbt bildas av fiskskiten = cyanoproblem och växter som tappar blad och har algklädda blad.

              Jag skulle inte kunna beskriva mina problem bättre. Trots mörkläggningar så kommer cyanon snart tillbaka, ludwigiorna tappar bladen i rask takt, de nya klarar av att hålla sig fria från alger i nån vecka innan även de blir klädda med olika alger och ramlar av. Näringsåtgången är också extrem. De få växter som mår bra växer nämligen hur fort som helst. Vi snackar 10 cm på ett par dar.

              Kan den höga tempen vara en stor del av problemet kanske?

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

                #52
                citat:
                Är det ljuset som pressar upp tempen så mkt? Min tvårörsramp är iofs av modell hemmabygge (förra ägaren byggde) och den blir ruggigt varm. Vad göra?
                Ja det kan nog vara ljuset. Ett enkelt trick är att ta bort alla täckglas. Avdunstningen sänker ganska effektivt temperaturen.

                Kul att nålgräset fungerar bra i den högre temperaturen. Det är vanligt att man hör att nålgräs vill ha lägre temperatur - något jag själv aldrig kunnat bekräfta.

                citat:
                Anledningen till att jag reagerade på tempen är att jag läste en tråd på zoopet där du, defdac, pratade just om hur hög temp medför problem med extrem åtgång av nitrat och att stora mängder fosfat snabbt bildas av fiskskiten = cyanoproblem och växter som tappar blad och har algklädda blad.

                Jag skulle inte kunna beskriva mina problem bättre. Trots mörkläggningar så kommer cyanon snart tillbaka, ludwigiorna tappar bladen i rask takt, de nya klarar av att hålla sig fria från alger i nån vecka innan även de blir klädda med olika alger och ramlar av. Näringsåtgången är också extrem. De få växter som mår bra växer nämligen hur fort som helst. Vi snackar 10 cm på ett par dar.

                Kan den höga tempen vara en stor del av problemet kanske?
                Att Ludwigiorna tappar blad låter mer som fosfatbrist även om du har Cyanoproblem. Det sägs att Cyano gillar mycket "mulm", "POC", dvs makroskopisk skit (synlig med ögat) som den använder som kolkälla.

                Istället för att begränsa fosfatdoseringen tycker jag du ska göra ett stort vattenbyte varje vecka där du med häverten suger upp så mycket mulm som möjligt så allt ser så clean ut som möjligt och fluffar växter (drar handen igenom dom och skakar av skit) i samband med bytet så all synlig "gojja" försvinner så Cyanons kolkälla begränsas så mycket som möjligt.

                Efter vattenbytet doserar du upp nivåerna med en fulldospuls av allt, kanske dubbel dos KNO3 också med tanke på att du upplever stor nitratåtgång, och försöker hålla så stabilt höga näringsnivåer som möjligt.

                Cyanon klarar generellt extremt mycket lägre näringsnivåer jämfört med växter så det är ingen idé att försöka begränsa något när det gäller växtburkar. Hellre för mycket av allt än för lite av något.

                Om du tycker att det är otäckt att du ser en uppgång av fosfat hela tiden ska du veta att skitfosfatet inte nödvändigvis är tillgängligt för växterna (som du ser eftersom den inte går ner). De stora vattenbytena med nya friska näringsnivåerna byter ut det organiska fosfatet mot lättillgänligare ickeorganiskt fosfat.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  #53
                  Tack för svaret... Bra o bra vet jag inte om nålgräset funkar än så länge. Alla äldre strån ser lite "dassiga" ut, delvis bruna osv. Det blir en del alger på gräset också. Dock så ser allt det som vuxit sedan jag köpte det grönt och algfritt ut!

                  Att ta bort täckglasen ska genast testas. Jag har tänkt tanken men låtit dom ligga för att inte co2 ska smita ut (säkert väldigt marginellt men iaf). Får ta mig i kragen och ägna mig lite mer åt mulmsugande under vattenbytena. Ligger en hel del o skräpar under buskagen.

                  I övrigt kör jag vidare med min nya gödningsregim (3ggr i veckan) och ser vad som händer. Det ser iaf helt klart bättre ut än innan första mörkläggningen så det fungerar bra. Magnesiumet har gjort stor skillnad på färgen på bladen och bubbeltakten. Ska testa att peta i lite mer fosfat, samt dra den lite lite grann på mikrogödningen eftersom jag fått en nedgång på grönalger (fosfat) och istället börjat få trådalger (mikro).

                  To be continued...

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • January 2005
                    • 1042

                    #54
                    Hmm.. Det bubblade lite dåligt i morse så jag körde fulldospuls av allt. Nu när jag kom hem så har jag en dimma i akvariet. Om man kollar riktigt noga så ser man massor av små 2-3mm långa "stavar" som åker runt med strömmen. Vad är det och vad har jag gödit för mycket av?

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

                      #55
                      Om det bubblar dåligt så kollar man först pH/KH så man är helt säker på att CO2-halten är bra, för det är alltid pga dålig Co2-halt som det brukar bubbla dåligt. Är den hög och fin men det inte är riktigt så bra bubbel som det brukar så kan man köra ner en fulldospuls till.

                      Är CO2-halten bra så kan du inte göda för mycket av något.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...