citat:
Menar du att de försvinner med tiden förutsatt att jag fyller på med mer växter och håller perfekta nivåer?
Menar du att de försvinner med tiden förutsatt att jag fyller på med mer växter och håller perfekta nivåer?
citat:
Eller ska jag ta topfrogs bana och döda dom direkt?
Eller ska jag ta topfrogs bana och döda dom direkt?
Är problemet extremt stort så du måste stå och slamsuga stora slemtjok varenda dag så kanske mörkläggning är skönt. Slippa akvariet några dagar och sedan få det rent och snyggt.
citat:
Vad menar du med "växternas enzymmaskineri"?
Vad menar du med "växternas enzymmaskineri"?
citat:
släpper välmående växter alltså ut enzymer som tar kål på cyanon?
släpper välmående växter alltså ut enzymer som tar kål på cyanon?
Anledningen att alger gradvis försvinner när växter mår strålande är för att det krävs stabilt höga näringsnivåer för att växterna ska trivas, och stabilitet gör att alger varvar ner och väntar på sin tur. Alger triggas av stora miljöförändringar, och framförallt av svajjiga ammoniumnivåer.
En stor fet välväxande växtmassa innebär total skuggning i hela akvariet och oerhört låga och stabila ammoniumnivåer. Algerna "känner" att det är för mycket konkurrens och väntar på första bästa läge (t ex total nertrimmning med bökande i gruset och en tvätt av filtret och lite häftig matning av fiskarna så att det nytvättade filtret inte hinner bearbeta deras ammonium...)
Kommentar