Rom a la Blå ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

    #16
    Tokstollarna bråkade hela kvällen med följd att vissa andra innevånare i kavariet käkade upp rommen.

    Blå cikliderna och guldsömmarna har nu tagits över av min kompis som fått igång sitt stora akvarium, själv koncentrerar jag mig nu på de ciklider jag tänkt ha från början.

    Det sydamerikanska dagiset är nu omlokaliserat, kommer dock följa fiskarnas framtida öden då vi inte bor långt ifrån varandra.
    ||||

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

      #17
      Hej

      Hade du karet släckt på natten? I så fall skulle jag gissa att ancistrusarna åt upp äggen. Se´n drar de kanske inte helt jämnt heller, eftersom du sa att de slogs en del. När ett par bildas brukar de ägna sig åt mundragkamper, för att avgöra om den andra är tillräckligt stark för att klara av att hjälpa till med avkomman. Men det tror jag att de bara gör i början, se´n vet de ju varandras styrka, så att säga. Men slåss de även se´n de lagt äggen, så är de nog inte helt överens om hur vaktandet ska gå till. Fiskar är ju individer, och även om blåcikliden tillhör en av de lättare arterna att para ut, så kan det nog förekomma även bland dem att två individer inte drar jämnt.

      Att säljaren sa att det var ett lekpar behöver inte betyda att de är det just då, men sätt ihop en hane och en hona, så kan du vara ganska säker på att de leker, vare sig de var par i affären eller inte. Se´n så funkar ju som sagt inte alla individer ihop, och då kan det bli pannkaka av lekarna, precis som när två människor som egentligen inte passar ihop får barn tillsammans.

      Ska man ha blåciklider och guldsömmar ihop, så får man se upp så att de inte korsar sig.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • malplacerad
        Användare
        • May 2005
        • 877

        #18
        OK, tack för informationen, de bråkade faktiskt en hel del och i mina ögon såg det ut som att honan var mest ilsk på hanen.
        ||||

        Kommentar

        Arbetssätt...