Rom a la Blå ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

    Rom a la Blå ciklid

    Mina blåciklider har lagt rom ovanpå en konstgjord grotta, de tycks turas om att fläkta romkornen och jaga bort nyfikna (hungriga) fiskar som kommer för nära.

    Ser ut att vara över 100 romkorn, blir intressant att se om de lyckas behålla åtminstone några de närmaste dagarna.

    Cikliderna inhandlades i Fredags och var enligt säljaren ett lekpar vilket de bevisade ganska snabbt [:0]

    ||||
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

    #2
    Idag upptäckte jag att det finns som en liten svart prick i de flesta romkornen, antar att det är yngel som växer till. Hur många dagar tar det innan de "kläcks" ?

    Är verkligen imponerad av fläktandet från föräldrarnas sida, vilket jobb de gör.

    ||||

    Kommentar

    • fiend
      Användare
      • September 2003
      • 272

      #3
      Du har inga bilder som du kan ta och visa?

      Mvh Fredrik
      http://www.fiend.nu - min egen sida
      http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

      Kommentar

      • malplacerad
        Användare
        • May 2005
        • 877

        #4
        Tyvärr fredrik jag har ingen digitalkamera, men jag ska försöka låna en, dock är det en gammal rackare så kvalitén blir nog inget vidare.
        ||||

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Om nagon dag. Sedan ligger de och sprattlar i en grop i nagra dagar. Du ska ha tant i rummet pa natten eller ha en nattlampa, sarskilt om du har malar. Annars far foraldrarna svart att forsvara dem.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • malplacerad
            Användare
            • May 2005
            • 877

            #6
            Ok, tack Ola, jag antar att både mina corydoras och ancistrus kan sluka dessa små yngel? Paret har redan gjort i ordning några smågropar nu vet jag varför.
            ||||

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              De kommer att flytta ynglen mellan groparna. Orsaken till detta ar gissningsvis att alla luktar yngel och en mal ofta simmar till en gammal grop vilket ger foraldrarna tid att upptacka attacken. Ancistrus ater framst agg (vilket de ar valdigt duktiga pa), men kan ta sprattelyngel. Corydoras ar inte sa farliga utifran min erfarenhet. Varst ar Synodontis, Pimelodus od.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • malplacerad
                Användare
                • May 2005
                • 877

                #8
                Här finns det bedrövligt dåliga bilder tagna med en fujifilmQ1 kamera.
                Känsliga tittare varnas.

                ||||

                Kommentar

                • fiend
                  Användare
                  • September 2003
                  • 272

                  #9
                  Var kanske inte de mest högupplösta eller detaljerade bilderna, men man såg lite iaf
                  Tyvärr så såg jag inte vart äggen låg på sista bilden där =/

                  Mvh Fredrik
                  http://www.fiend.nu - min egen sida
                  http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag sag aggen
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • malplacerad
                      Användare
                      • May 2005
                      • 877

                      #11
                      Starkt jobbat att se dem

                      Tyvärr så har alla ägg försvunnit under natten och jag ser inte skymten av några yngel, pappa är "på" mamma igen men hon verkar inte alltför sugen.

                      De låser fast sig i varandras munnar ibland, varpå hanen skakar på kroppen men honan vill bara därifrån.

                      Jag antar att de kommer göra ett nytt försök senare, om jag nu vill prova att få yngel utav äggen, ska jag då helt fräckt ta äggen under andra dagen t ex och placera dem i ett mindre kar?

                      Jag skulle kunna ta hälften och låta paret ta hand om resten, det beror iof på var de lägger ägg nästa gång om det går att komma åt.
                      ||||

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Hej

                        Mundragkamp mm tyder pa att aggen blivit uppatna. Jag ser ingen som helst poang att foda upp blaciklider utan foraldrarna. Ynglen ar svarsalda och du missar hela poangen. Vad har du for annan fisk? De ska rimligen fixa upp yngel till frisimmande. Hanen ser valdigt pluttig ut. Jag har vid ett flertal (2) tillfallen varit med om att hanen inte befruktar aggen nar de ar sa dar sma.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • malplacerad
                          Användare
                          • May 2005
                          • 877

                          #13
                          Både hona och hane är runt 11 cm långa, de går tillsammans med 4 corydoras 2 ancistrus och 6st 7 cm långa guldsömmar.
                          Antar att sömmarna ätit upp äggen eller så gjorde föräldrarna det.

                          Guldsömmarna ska till en kompis akvarie nästa månad men jag hade tänkt behålla ett par av dem själv. Jag har inte tänkt bli rik på uppfödning av blå ciklider, tänkte bara att det kunde vara intressant att se yngelvården och kanske en och annan krabat växa upp.

                          Jag förmodar att de dåliga bilderna ger en missvisande storlek av fiskarna, 11cm borde väl vara nog för att de båda ska vara könsmogna?

                          Tackar för all info/hjälp hittills
                          ||||

                          Kommentar

                          • malplacerad
                            Användare
                            • May 2005
                            • 877

                            #14
                            Nu har de satt igång med försök #2

                            Honan håller som bäst på att lägga rom på en kolsten och hanen ser ut att försöka befrukta rommen, kan dock inte se någon mjölke (vet ej om man kan se det på dessa fiskar)när han sveper förbi med sitt "rör".

                            Tänker ha en nattlampa på från och med ikväll, när rommen läggs är de grå i färgen men efter en stund blir vissa korn vita.



                            Oj, nu munhuggs de med varandra och rommen är lämnad ensam på stenen.

                            [edit]
                            Medans kärleksparet bråkar med varandra medelst mungreppsmetoden så passar den dominanta guldsömshanen på att vakta och även försöka befrukta rommen (hans organ är framme) som är lämnad av blå ciklid paret.

                            Kan tyvärr inte ta bilder på detta då batterierna just dog
                            ||||

                            Kommentar

                            • jullen
                              Användare
                              • March 2005
                              • 628

                              #15
                              Oj då!det ska bli spännande att läsa fortsättningen
                              lycka till!

                              mvh ville
                              mvh ville.

                              375 L Malawi
                              585 L Malawi
                              54 L Johanniyngel
                              25 L OB rödzebrayngel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...