powerhead filter!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

Blir så exalterad att texten bara flöder på[]
    Mina fattiga matematikkunskaper säger mig att jag har drygt 4 liter filtermedia.
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika

Kommentar

• Micke Lövberg
      Användare
      • February 2004
      • 349

Fjärilscikliden:Jag har ingen filterhörna utan runda (cylindriska) filterpatroner hängades på p-huvudet.Rikta strålen får jag göra med plaströr som jag skrev tidigare.

ozric:Vad menar Du med glipa där genomströmningen går.Fattar inte!
      För övrigt utrycker Du exakt mitt bekymmer,där Du skriver att dom grövsta partiklarna svänger förbi.Skall också prova att sätta filtervadd runt den patronen som sitter i lite lugnare vatten.
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

Kommentar

• mek
        Användare
        • January 2005
        • 540

Jag satte in en PH802 i ett 70literskar (där det bedrivs Ancistrusavel). Under pumphuvudet har jag kopplat på en 10 cm grov blå matta. Den har gått i ca en månad nu, utan rengöring

Var tidigare på väg att sätta in en portabel filterhörna i stora karet. Fick då rådet att inte krångla till saker och ting mer än nödvändigt. Hittills bästa rådet jag fått!!

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

Jag menar att om du har ett filter som inte riktigt är tätt ,som inte är tillräckligt hårt fastpressat i filterfacket stömmar det "tjuv-vatten" FÖRBI filtret direkt t pumphuvudet och inget vtn går IGENOM filtret där det ska.
          (måste dra t jobbet,har inte tid att förklara mig bättre,hoppas det blev förståeligt ändå...)
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

• Stefan63
            Användare
            • February 2005
            • 192

Jag hade ett utvändigt filter, eheim 900L/tim och ett invändigt powerhead 1500L/tim. med filtermatta 10ppi.
            Varje vecka fick jag dammsuga.
            Jag satte in ett powerhead till på 1500L/tim., mest för att få bättre cikulation.
            Det visade sig efter det att jag ej behöver dammsuga längre, filtermattan tar allt
            Stefan63

Kommentar

• Mcoist
              Användare
              • October 2003
              • 154

Den stora anledningen att du ser att skiten flyger in i dom köppta innerfilterna är att dom nästan uteslutande har en plast kapsel runt filtret med bara några få öppningar vilket gör att om pumpen pumpar 1000L/H så blir det ett ganska kraftigt sug i dessa små kanaler.

Men eftersom du har en helt öppen svamp så pumpas ju vattnet genom hela svampen och inte bara dom små kanalerna efterssom dom inte fins men du har ju pumphuvudets kapacitet i vatten mängd genom ditt filter så lika mycket vatten rengörs ju om du har ett 1000L/H som i detta exempel, skillnaden är bara att du kan ha så himla mycket mer svamp än vad som fins i dom vanliga köpefiltrena vilket gör att det inte slammar igen på det viset.

Hu hoppas ni hängde med på allt.
              1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

Kommentar

Arbetssätt...