powerhead filter!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbe_20
    Användare
    • February 2005
    • 283

powerhead filter!?

finns säker 1000 trådar om detta ämne men men
    sitter i tankarna på att bygga ett eget filter med en powerhead i ena hörnan av akvariet med en glasbit osv råd tips bygg beskrivningar??

önskas
    MVh
    Ebbe
  • ebbe_20
    Användare
    • February 2005
    • 283

ingen som har lite tips ??
    MVh
    Ebbe

Kommentar

• fiend
      Användare
      • September 2003
      • 272

Det finns, så som du säger, säkert många trådar om detta ämne så då känns det kanske inte motiverande för personer här att skriva ytterligare en tråd om samma sak?

Tips: använd söken. Finns många artiklar/trådar här som du kan få hjälp genom.
      Finns även en del på www.zoopet.com

Mvh Fredrik
      http://www.fiend.nu - min egen sida
      http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

Kommentar

• Mattias Olsson
        Användare
        • September 2003
        • 328

Kommentar

• Micke Lövberg
          Användare
          • February 2004
          • 349

Stjäl lite utrymme i denna tråd istället för att skapa en ny...!
          Använder idag 2st Powerhead´s (pumpar tillsammans 2000L/tim.) med filtermatta hängades på själva huvudet i min 375:a.Tycker bara att skiten far omkring i karet,väldigt lite "hinner" fastna i filtret.Fler som har/har haft samma erfarenhet och kan komma med tips hur man kommer tillrätta med detta bekymmer?
          375L Malawi
          112L Tanganyika
          90L Tanganyikayngel
          45L Tanganyika

Kommentar

• fiend
            Användare
            • September 2003
            • 272

Ett filter med filtermatta har nog inte som primär uppgift att ta hand om "skiten" i karet, utan för att husera bakterier som bryter ned ämnen i vattnet.

Personligen tycker jag att filter är dåliga på att suga upp skiten som finns i vattnet och filtrera bort det. Men det brukar ge med sig efter ett tag om man har bla flås =)

Mvh Fredrik

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Om man har god balans i vattnet och bra fart på cirkulationen skall det inte fastna något smuts på botten eller finnas några synliga partiklar i vattnet.

Varför du (small) har problem med det vet jag inte, men det låter konstigt att inte en cirkulationen du säger att du har skulle kunna filtrera effektivt, både mekaniskt och biologiskt.

Att hänga på filter med ett rör genom (vilket jag antar att du menar) slammar dock igen mycket, mycket fortare än en kammare där insugningen sker utanför filtret, så kanske måste du göra rent det helt enkelt? Eller har det varit så alltid?
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• fiend
                Användare
                • September 2003
                • 272

Zaphi: du gav ett mycket bättre/intressantare svar än mig
                Tack..

Mvh Fredrik

Kommentar

• Micke Lövberg
                  Användare
                  • February 2004
                  • 349

Karet är startat den 9/5 så visst har karet inte hunnit sätta sig helt än.Har i mina tidigare kar haft Eheim och Fluval innerfilter och väldigt enkelt förklarat så såg man partiklar (skit) sugas in i filtret,medans med Powerhead och tillhörande filterpatron så far bara partiklarna förbi filtret.Det första jag kommer att tänka på är om cirkulationen är för kraftig.Då jag tidigare kört Sydamerika och fiskar som inte vill ha för kraftig cirkulation,så är cirkulationen tillsammans med andra filter dom två förändringar jag först tänker på.Nej,filtret behöver inte göras rent,tvärtom.Mina erfarenheter säger mig att ett härligt geggigt filter tar hand om partiklarna bättre än ett rent.Kanske Ni tycker att jag ger svaret själv nu men så är det inte.Återigen,varför suger inte Powerheaden partiklarna till sig??????Har satt filtren på resp.kortsida mot varandra.Ena pumpar mitt i karet medans det andra tar hand om ytrörelsen.Kanske får jag konstiga strömmar?Funderar på att sätta en i vardera hörnet på bakrutan och blåsa mot framrutan.Sätter även på en rörbit på vardera pumphuvudet som styr strålen mot mitten på framrutan.Bättre tror Ni?Hur ofta tror Ni jag kan byta vatten utan att stressa firrarna för mycket (= sjukdomar).Funderar också på att linda ett varv filtervadd runt filtermattan och trä en nylonstrumpa utanpå.
                  375L Malawi
                  112L Tanganyika
                  90L Tanganyikayngel
                  45L Tanganyika

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1840

citat:Funderar också på att linda ett varv filtervadd runt filtermattan och trä en nylonstrumpa utanpå.
                    Men detta kommer inte att hjälpa om skiten inte kommer till filtret som du angav som problem ovan.

Jag håller dock inte med om din analys där, om du har så stark cirkulation så kommer skiten till filtret förr eller senare. Problemet ligger i att ditt filter inte är inkört och därför inte fångar upp den skit som faktiskt kommer till det. Det räcker ju med att 1/10 del av allt skit kommer till filtret varje dag och att det fastnar så blir det snart rent.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• Micke Lövberg
                      Användare
                      • February 2004
                      • 349

Tanken var att filtervadden och strumpan lättare skulle fånga upp dom partiklar som "råkar" virvla förbi.Nåja,är säkert bara desperat![B)].Trodde jag lärt mig något under årens akvarielopp att det tar lite tid innan ett kar sätter sig.Frågan om att ändra placeringen på pumparna och att sätta på en rörbit vore skoj att få lite reflektioner på.Har det någon betydelse?
                      375L Malawi
                      112L Tanganyika
                      90L Tanganyikayngel
                      45L Tanganyika

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1840

Det tror jag inte.
                        MVH
                        magnus

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

small: *pust* ditt inlägg krävde koncentration, inga nya stycken hah..

Jag skulle bytt vatten som vanligt (1ggr/v) i en månad och avvaktat. Hur många liter filtermedia har du i karet?
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

satsa på att ha alla powerheads i filterhörnan, sen riktar du utblåsen mot andra kortsidan, den ena rakt mot andra kortsidan och den andra riktar du lite snett så den blåser över diagonalen. Enligt mina erfarenheter gör pumpar utanför hörnan ingen effekt förutom att blåsa runt skiten i karet. Inuti filterhörnan sätter du den ena pumpen på bottnen (du lägger den på en filtermatte-bit så du slipper vibrationerna) och den andra sätter du där uppe så att det sugs vatten genom hela filtermattan.

Att rengöra filtermattan en gång i halvåret har jag som regel, jag kör med ppi20 som är finporigare, dvs. desto mer skit som fastnar i den, och därför måstye den rengöras ca en gång i halvåret om man matar riktigt tungt. Annars finns det risk att den "kollapsar" in i hörnan. Det är ju inte så mycket jobb att spola av mattan, dock blir akvariet grumligt som fasen av all skit som lossnar när man tar upp mattan.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

Small; är det så att du upplever att INGET sugs in i filtret?? Kan det inte vara så att det finns nån liten glipa där genomströmningen går i stället?

Har själv nylingen gjort så här i ett 600 literskar ;en blå filtermattebit 10ppi ca 50x40 (h/b) som jag böjt & kilat fast mellan två fastlimmade glaslister som går ut 4 cm på vardera ruta. Som cirkulation går det ett p-huvud som ger ca 3000l/h. De grövsta partiklarna "svänger" också förbi detta och för att få kristallklart vtn så jag har också ett p-huvud (1500l/h) med tomteskägg i colaflaska.Detta har jag placerat där det är minst cirkulation och skiten faller till botten,alltså sugs upp i "skägget".
                              Blev mkt nöjd med denna variant av filtrering.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

Kommentar

Arbetssätt...