Ännu en semesterfråga

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

Ännu en semesterfråga

Jag håller på att planera sommarens semester och som det ser ut nu kommer jag att vara borta från hemmet i 4 veckor i jul/aug. Detta kräver ju lite planering vad det gäller akvarierna och det här är min nuvarande plan för 450 liters CA och 200 liters malawi:

Jag har en foderautomat till vardera karet. Om man ställer den på 1 matning per dygn räcker den i 15 dagar. Jag tänkte ladda den med mini-pellets och så får den stå och mata de första 2 veckorna. De sista två får fiskarna vara utan. Förutom detta tänkte jag be tjejen som ska ta hand om våra blommor 1 gång i veckan att släppa ner lite räkmix (som jag portionerat) samt några algtabletter till malarna.
    Detta borde göra att fiskarna inte svälter ihjäl i alla fall.

Vad jag är mest orolig för är hur fiskarna ska klara 4 veckor uten vattenbyte. De kommer ju iofs inte få jättemycket mat under den här tiden men vattenkvaliteten borde ju försämras en hel del ändå på 4 veckor under sommarmånaderna?

Det är rätt bökigt att byta vatten och återstarta pumpar osv i mina kar så jag ber nog helst inte min blomvakt att göra detta. Det kan ställa till med mer bekymmer än utan så att säga.

Vad tror ni? Är 4 veckor utan vattenbyte för mycket?

simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

jag hade redan innan du åkte börjar sätta dem på "svält" kur så de inte blir allt förstor skillnad. samt så kommer de inte skiter ner lika myckert som det gör vid din vanliga utfodring. sen hade jag nog skippat mataren o bara låtet blomskötaren mata lite nrä hon är där. det är inte kul om en fisk skull tex dö i karet så forstätter mataren att mata på, det är inte härligt jag vet. allstå börja svält dem lite innan. o sen mata dem bara när blommskötaren är där. de kanke blr lite smala med de dör inte. o du kommer ha bra vatten under de fyra veckorna.

Kommentar

• Belgarath
      Användare
      • February 2005
      • 584

Och även om du säger att dina pumpar är svårstartade så är det ingen dum idé att låta "vattnerskan" gå en crashcourse hur man gör för att få igång dom om något nu skulle hända, typ strömavbrott/säkring som går....

Kommentar

• aquanord
        Användare
        • January 2005
        • 373

Ok, det låter vettigt. Synd bara att man hann ut och köpa två foderautomater i onödan då
        simma lungt...
        ------------------------
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

fodermatarna kan du ju ändå ha, jag har min så den matar vid kl 13 sen får de kvällmat personligen på kvällen.

Kommentar

• aquanord
            Användare
            • January 2005
            • 373

*Bumpar tråden lite*

Nu är lite mindre än en vecka kvar tills jag åker iväg. Gjorde en rengöring i karen igår och bytte ut den blå filtermassan i mina innerfilter till ny. Ytterfiltrena rengjorde jag förra veckan. Kommer som sagt att vara borta i ca 4 veckor. Blomvattnaren kommer att ge CA-firrarna en matsked pellets en gång i veckan, och en halv matsked pellets till malawikaret + ett par algtabletter tilmalarna. Jag skippar räkmixen, känns som att det finns mer energi i pellets. Yngelkaret har jag en foderautomat som kommer att mata lite grann 1 gång per dag. Nåt vattenbyte blir det inte i de större karen men yngelkaret (100 l) ska blomvattnaren byta 40% vatten efter 2 veckor eftersom det blir lite mer matning i det.
            Jag kommer även att göra ett 50% vattenbyte i alla kar kvällen före jag åker. Förhoppningsvis ska det gå bra med den här planen.

Jag fick ju tips i den här tråden av Johan Lindgren att jag borde sätta firrarna på svältkur en tid innan jag åker för att vänja dem.
            Hur mycket ska man "svälta dem" tro? Jag har gått ned från att mata 2-3 ggr per dag till enbart 1 gång på kvällen. Nu matar jag enbart med 1/2-1 matsked pellets till CA-karet och 1/3 matsked till malawi-karet, så mycket som de äter upp på 1-2 min. Borde jag minska ner matningen ännu mer tro?
            Jag tycker det är svårt att låta bli när man ser hur hungriga de är.
            Värst är det för påfåglarna och synspilorna som viftar på stjärtarna som galna och ser ut som att de ska hoppa ur karet så fort man råkar gå förbi karet.
            simma lungt...
            ------------------------
            Umeå akvarieförening
            ------------------------

Kommentar

• Marcus1979
              Användare
              • January 2003
              • 404

Jag brukar hoppa över att mata mina mbunas var tredje dag å de andra dagarna får dom bara en gång om dagen så jag tror du kan gå ner ytterligare i matningen om du ska "svälta" dem...
              Mvh/Marcus
              960L Malawi

Kommentar

• PowerMerca
                Användare
                • March 2005
                • 173

citat:Ursprungligen skickat av moori
                samt några algtabletter till malarna.

Ska man verkligen mata malar? Är det inte meningen att de ska äta de andra fiskarnas rester, eventuella matrester och resten alger?
                Jag vwet inte, men det är bara något som jag har fått för mig. Min Drakmal (Pleco?) klarar sig utan mat, men den blir inte större heller!

Kommentar

• aquanord
                  Användare
                  • January 2005
                  • 373

I det här fallet lär det ju inte bli mycket matrester över till malarna eftersom det bara kommer att matas lite pellets en gång i veckan. Då känns det som ett måste att även malarna får lite tillskott.

Men, även vanligtvis brukar jag släppa i lite algtabletter ett par gånger i veckan. Tror det är svårt för dem att få i sig det de behöver annars, i alla fall om man vill att de ska växa och må gott. Har läst att en välmående mal ska ha lite utbuktad mage och absolut inte insjunken. Jag kör efter den devisen.
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

Kommentar

• calle-hallabro
                    Användare
                    • July 2005
                    • 303

citat:Ursprungligen skickat av PowerMerca

Ska man verkligen mata malar? Är det inte meningen att de ska äta de andra fiskarnas rester, eventuella matrester och resten alger?
                    Jag vwet inte, men det är bara något som jag har fått för mig. Min Drakmal (Pleco?) klarar sig utan mat, men den blir inte större heller!
                    Malar är inga sopätare som många tror
                    De äter självklart endel rester, men de kan inte leva bara på det och lite alger, så man MÅSTE några gånger i veckan ge dem bottentabletter!!

Läs gärna mer på www.goc.se

"De alger som växer på glas och stenar är INTE tillräckligt för att din mal ska må bra (bottentabletter) OBS: malar äter ej smuts och avföring! Algätande malar kräver att akvariet innehåller mangroverötter, detta för att malen ska kunna tillfredsställa sitt cellulosabehov."

//Calle
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

Kommentar

• Gabbi
                      Användare
                      • April 2002
                      • 897

[:0]
                      Vad trist att läsa om malar som andra klassens fiskar! Det är väl självklart att man matar ALLA sina husdjur. Alla har de behov, om än olika utformade. Har man fiskar som lämnar så mycket rester att malen blir rund och go så har man fyllt hans behov. Gör fiskarna det inte får man självklart stödutfodra.
                      Det faktum att din mal inte växer får ses som svar på din egen fråga.
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• MaddeB

[/quote]

[/quote]

Hmmm... skulle vilja ställa en motfråga, varför skulle malarna INTE ha någon mat som är till deras bästa utifrån den specifika individernas förutsättningar?

Ta tex en L-200 vilken är en Omnivore dvs en allätare som kräver en blandad kost vilket innebär att den behöver både från växtriket och dom behöver kött för att den skall må bra. Och det gamla fodret som ges till de andra fiskarna har vid mörkrets inbrott för länge sedan härsknat och blivit otjänligt som föda.

Ta ett annat exempel L-114 som är en Carnivore, dvs en köttätare.
                        Ett annat exempel är L-027 som är en Herbivore, dvs lever i huvudsak på vegetariskt foder.

Jag skulle ge dig rådet att tidigast en halvtimme efter ljuset i akvariet släckts ner (så den får ha sin mat i fred), då matar du din mal.
                        Ge den en omväxlande kost bestående av tex maltabletter, räkmix beroende på just din mals förutsättningar.

Jag har letat runt lite efter din mal, men det finns så mycket olika information om vad just en drakmal är (kanske någon annan kan räta ut frågetecknen?)

Vill även säga att du är inte ensam om att tro att malar kan leva och må bra just på de promiser som du beskriver, och just för en överlevnad så går det kanske. Men du vill nog liksom jag att alla fiskarna skall må bra

Pratade precis med en på telefon som förökte utveckla konsten att få malar att överleva, växa och gärna föröka föröka sig på... INGENTING!

Tycker nog att det är att vara lite FÖR optimistiskt *OBS!... här är jag är mycket sarkastisk!*

Ha en bra dag

// Madde

Kommentar

Arbetssätt...