Lek på fjärilciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AmLi
    Användare
    • April 2005
    • 14

    Lek på fjärilciklid

    Sitter och tittar på ett av mina fjärilspar som lekte på förmiddagen. Givetvis kul att de leker men mest av allt är jag lite fundersam eftersom hanen är en gul fjärilciklid och honan är en blå. Honan och en hane köptes förresten på Akvarielagret förra helgen för att det paret skulle göra så att den gula hanen skulle var lite snällare mot min gula hona. Direkt när jag släppt i de blå så började min gula hane uppvakta den nya blå honan.

    Jag utgår från att den gula är en odlingsform av den blå. Det borde betyda att det kan bli små "blandisar" om jag någon gång lyckas att få ynglen att klara sig. Föräldrarna hålle just nu ordentlig ordning på "sitt" hörn i akvariet. De har lagt rommen på ett blad till en svärdsplanta och vaktar frenetiskt. En av mina discus som utsett den svärdsplantan som nattgömsle får inte komma mer än 25 cm ifrån rommen så den får väl sova någon annanstan i natt.

    Är det någon som har fått yngel av gul/blå fjärilciklid och vet vad det blir för färger? Det kanske blir så att jag får skaffa ett litet odlingskar och försöka mig på att dra en kull. Vi får väl se vad "regeringen" säger när hon kommer hem :-) Hon trodde att det bara skulle bli [u]ett</u> akvarium :-)
    Återfallsakvarist
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

    #2
    Ta en titt på denna tråd, där har vi en kille som har lyckats dra upp lite yngel på dem. Kul



    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • ytre
      Användare
      • June 2005
      • 13

      #3
      dom kommer vell se ut som sveriges flagga..(?)

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Skulle gissa pa att all avkomma kommer att se ut som vildformen och att om dessa sedan far yngel med varandra sa blir en fjardedel den gula varianten dvs. att gul ar ett recessivt anlag.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...