Sump?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

Sump?

Hur många använder sump till sina burkar? Hur stora sumpar och hur stora burkar? Funkar det bra?
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

Ingen?

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Tror att sumpar används mest utav saltvattens akvarister. Jag anser att ett väl fungerande ordentligt ytterfilter är mkt bättre än en sump.
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Mattias Olsson
        Användare
        • September 2003
        • 328

För att ha sump måste man ha ytavrinning (om den inte står ovanför karet) och jag vet inte om det är optimalt för sötvatten då den mesta skiten samlas vid botten?!

Annars är det säker bra, men lite väl omständigt kanske...

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1836

Det är klart mycket bättre om det biologiska filtret inte behöver störas av fasta organisa material. Därför finns inget egentligen negativt med att ha ytavrinning. Men om inget skit följer med ner i sumpen så måste man kombinera med någon form av mekaniskt filter.

Jag har en rejäl sump som vart med när jag köpte karet. Däri finns nu 6 liter filtermatta och 35 liter biobollar. Det finns möjlighet att svänga om cirkualationen till motsatt sida i karet för att "backspola" för att få loss skit. Den mekaniska filtreringen sköts av två stycken innerfilter. Om det fungerar i praktiken får jag väl se med tiden.
          MVH
          Magnus

Kommentar

• Leopoldi
            Användare
            • February 2004
            • 1082

citat:Jag anser att ett väl fungerande ordentligt ytterfilter är mkt bättre.
            Tja förmodligen till akvarium upp till ca 700 liter men sen? Om man vill ha en filter volym på 50 liter ++ ??? Visst kan man behöva använda nåt mer mekaniskt filter för att inte akvariet ska gro igen helt men biologin i en sump måste ju vara överlägsen. Om jag har ett 200 liter kar som sump???

citat:För att ha sump måste man ha ytavrinning
            Nix, om man drar ner vattnet med hävet-metoden till en sump så kan du ha utsuget i vilken höjd du vill.

Kommentar

• Nyllet90
              Användare
              • October 2004
              • 1133

Sump andvänds nog mest till Saltkar och mega kar. Jag tror nog att ytterfilter är bättre och smidigare i kar upp till ca 1000 liter. Sen är nog sump j*kligt bra att ha.
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Leopoldi
                Användare
                • February 2004
                • 1082

citat:Jag tror nog att ytterfilter är bättre
                Varför?

Kommentar

• Nyllet90
                  Användare
                  • October 2004
                  • 1133

Smidigare. Hyfsad filter volym. Bra sus i slangarna. det är nog lite onödigt med en stor sump till ett kar på under 700-800 liter. Jag tycker att det känns lite överflödigt. Ett ytterfilter duger nog lika bra.
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Leopoldi
                    Användare
                    • February 2004
                    • 1082

citatmidigare
                    ok
                    citat:Hyfsad filter volym
                    Nee
                    citat:Bra sus i slangarna
                    Behöver inte vara sämre i en sump...
                    citat: det är nog lite onödigt med en stor sump till ett kar på under 700-800 liter
                    Det beror väl på vade du har i burken?
                    citat:Jag tycker att det känns lite överflödigt
                    ok
                    citat:Ett ytterfilter duger nog lika bra
                    Nog? Du verkar inte säker?

Kommentar

• Mattias Nilsson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 467

att tänka på är också att det kan vara ganska mycket mek för att få ytavrinning och sump tyst, det väsnas ofta en del.
                      Dessutom ökar ofta avdunstning markant med sump om man drar igenom mycket vatten, så nån form av påfyllningssystem kan vara bra. Det är visserligen inte så svårt, finns att köpa, men det är ju mer prylar man behöver.
                      Mvh
                      Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Ante
                        Användare
                        • November 2002
                        • 571

om du kör ytavrinningen med hävert så funkar det oftast inte något vidare, och du måste ju också planera så att du inte tömmer burken vid strömavbrott!

det är inga probz att få en ytavrinning tyst , dom flesta kör med en durso standpipe och dom är mycket tysta och enkla.

nivåvakt är enkelt och billigt att ordna, min kostade 265:- att tillverka med prylar från Clas Olsson.

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1836

citat:citat:
                          För att ha sump måste man ha ytavrinning

Nix, om man drar ner vattnet med hävet-metoden till en sump så kan du ha utsuget i vilken höjd du vill.
                          Det är sant att man kan dra ner vattnet med hävertmetoden från kar till sump. Jag har dock aldrig sett någon lösning som fungerar i verkligheten.

Problemen är:
                          1: Hur kan man ordna en pump som pumpar exakt lika mycket vatten tillbaka till karet som häverten suger ner?
                          2:Hur hittar man en pump som pumpar exakt samma mängd vatten alltid?
                          3: Hur kan man ta hänsyn till att flödet i häverten blir lägre med tiden pga avlagringar i slang/rör.

Om inte dessa frågorna är besvarade så finns det en överhängande risk antingen att karet svämmar över eller sumpen för att det inte är balans i in och ut cikulationen. Detta kan man lösa med att ha elektronisk nivåkontroll i både kar och sump. En sån måste kunna dra ner (dimma) cirkulationen, om den stängs av helt sliter det på pumpen och blir inte snyggt i karet.

Men om man nu har löst punkterna 1-3, så finns fortfarande ett problem att tänka på:
                          4: Vad händer vid strömavbrott?

Givetvis går det att lösa med svindyra magnetventiler som sluter vid strömavbrott, men då börjar det likna mer en styrochregler maskin än ett akvarium....Och kom ihåg: Ju mer teknik dest mer som kan strula.

Nej jag föredrar nog ytavrinning. Det är enkelt och förhållandevis säkert. Om man ändå vill ha de fasta föroreningarna ner i sumpen (varför förstår jag inte) Så kan man sätta en liten pump som pumpar hälften av den totala cirkulationen som pumpar från karets botten ner i ytavrinningen. Då tar själva ytavrinningen bara nettot som kan variera hur mycket den vill utan att problem uppstår.

På min zoon kommer jag inom kort att lägga till bilder på mitt sumpbygge, kanske det kan inspirera andra?
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

Magnus, på frågorna 1 och 2 fungerar säkerligen "malawijannes" variant där häverten kontrolleras genom "vattenlås-typ". 3:an är väl tveksam, men även med traditionell ytavrinning över en kant kan det ju sätta sig skit. På 4:an spelar det ingen roll om strömmen bryts, inget vattnen åker med i häverten om inget nytt pumpas upp.
                            Tony Englund

Kommentar

• tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1836

citat:Magnus, på frågorna 1 och 2 fungerar säkerligen "malawijannes" variant där häverten kontrolleras genom "vattenlås-typ".
                              Har du sett denna i verkligheten? Jag tror att du missuppfattat funktionen i vilket fall. Även om du har ett "vattenlås" så slutar inte vattnet att rinna förrän ytan i karet är under inloppet. DVS ytavrinning. Har du insuget under ytan eller långt ner i karet kommer ett vattenlås aldrig att hjälpa dig.

citat:3:an är väl tveksam, men även med traditionell ytavrinning över en kant kan det ju sätta sig skit.
                              Sant. Fördelen med att ha "traditionell ytavrinning" är att man kan ha mycket mer kapacitet i röret än vad pumpen ger. Har du en hävert så går den ju alltid på max.

citatå 4:an spelar det ingen roll om strömmen bryts, inget vattnen åker med i häverten om inget nytt pumpas upp.
                              Det är precis så det funkar med ytavrinning. Har man insuget under ytan så kommer häverten inte att sluta förrän ytan ligger i höjd med insuget.

Om jag har missförstått dig så får du gärna förtydliga dig. Malawijannes lösning har jag aldrig sett varesig på bild eller i verkligheten. Men jag vet att många använder sig av boxar som fungerar efter vattenlåsprincipen, men jag har aldrig sett dem utan att det rör sig om ytavrinning.
                              MVH
                              Magnus

Kommentar

Arbetssätt...