Lek på Geophagus sp. "pindaré" !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    Lek på Geophagus sp. "pindaré" !

    Gissa om jag blev glad igår kväll när jag såg att två av mina Geophagus sp. "Pindaré" höll på att skyffla sand i en stor hög! De hade frilagt botten under en liten horisontell rot och hårdbevakade både roten och gropen mot alla nyfikna som ville spana in vad som hände. Ingen rom syntes till då, men i morse när jag kollade så var där en romkaka på några cm2 på roten rakt ovanför gropen!! Bevakningen av reviret var nu stenhårt, alla som kom inom nån decimeter från gropen avvisades bryskt av både hona och hane som också båda hjälptes åt att fläkta med bröstfenorna över rommen. Vi får se hur länge de klarar att hålla alla nyfikna malar borta. Min annars så skygga L114 var ovanligt aktiv igår kväll....

    Jag tror att det som utlöste denna leken var att mina bryska hantelciklider och småaggressiva scalarer och flaggciklider fick flytta ut till förmån för ett gäng mer tillbakadragna diskusar. Samtidigt började jag mata oftare än innan för diskusarnas skull och det kom ju också geophagusarna till godo. Plötsligt så var det de som var herrar på täppan och därmed rusade väl hormonerna till...

    De är oerhört vackra nu med sin neonblå/röda/orange teckning och långa fenor. Försökte ta lite kort igår, men det är skitsvårt med ljuset i karet. Vill inte dra på fullt antal lysrör nu heller när de leker, kör bara med 2x30 W i hela karet. Har ingen bra blixt heller så resultatet blir ju därefter... men det är iaf mycket vackert att bara sitta och titta på dem... och det är ju viktigast.

    Någon som har haft lek på samma art och kan berätta om sina erfarenheter?

    mvh
    /Hasse
  • Mikael
    Användare
    • April 2002
    • 347

    #2
    Trevligt att höra Hasse

    Vi ser fram emot en intressant artikel i CB framöver och förhoppningsvis får vi läsa om en framgångsrik lek med massa yngel.

    /Mikael Mayer
    Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

    - Lars Falk

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #3
      En sak i taget... först ska rommen överleva malarnas nyfikenhet. Sen får vi se hur långt det går.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Vi håller tummarna, glöm inte att dokumentera med kameran.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

          #5
          Självklart, men naturligtvis passar firrarna på att leka när frontrutan är skitare än på länge... []...vill inte störa dem nu så det blir nog en rejäl Photoshopövning om nåt foto ska kunna användas för en CB-artikel... [)]

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

            #6
            Så var det över...men det var inget annat att vänta med alla dessa malar som glada romtjuvar.

            Kommentar

            • Felipe
              Användare
              • April 2002
              • 327

              #7
              Hej Hasse;
              finns det ingen mojlighet att flytta bort malarna??
              de forsoker sakert en gang till....

              Lycka till
              Felipe

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • April 2002
                • 1081

                #8
                Det är rätt många malar och jag har tyvärr inga fler lämpliga akvarium just nu. Kanske i framtiden.

                Kommentar

                • Matsh
                  Användare
                  • September 2002
                  • 63

                  #9
                  Hasse,
                  Ta det lugnt dom måste bara lära sig, alla barn i början.
                  Jag har en hel del halvvuxna Pindare som leker lite då och då och äter sedan upp rommen. När dom få lite erfarenhet håller dom mot allt nästan. Rommen kläcks på 24 timmar sedan munruvar dom och vårdar ynglena mycket bra (i allafall mina men dom är VF). Ett par drog upp 20 stycken i sällskapakvariet bland både malar och större jordätare.
                  Lycka till
                  //Mats

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1081

                    #10
                    Låter ju lovande och tålamod har jag gott om så jag tar det som det kommer.

                    Kommentar

                    • towel

                      #11
                      Jag vet inte om det hände på natten eller om du kanske redan har det, men en liten nattlampa kan hjälpa. Då har de en chans att hålla koll på malarna på natten också.

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1081

                        #12
                        Har redan nattbelysning, dels en ljusslinga ovan karet och dessutom en glödlampa i rummet som ger ett svagt yttre ljus.

                        Kommentar

                        • daniel60
                          Användare
                          • March 2003
                          • 527

                          #13
                          Vet inte hur stor din L114 är, men jag har svårt att tro att någon jordätare någonsin ska kunna jaga bort en fullvuxen, taggig Pseudacanthicus. Min yngelvårdande hantelhona försökte - och fick skador överallt. Nu flyttar alla fiskar snällt på sig när L114-paret ska fram.
                          mvh Daniel
                          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                          Mina fiskar & burkar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...