Gissa om jag blev glad igår kväll när jag såg att två av mina Geophagus sp. "Pindaré" höll på att skyffla sand i en stor hög! De hade frilagt botten under en liten horisontell rot och hårdbevakade både roten och gropen mot alla nyfikna som ville spana in vad som hände. Ingen rom syntes till då, men i morse när jag kollade så var där en romkaka på några cm2 på roten rakt ovanför gropen!! Bevakningen av reviret var nu stenhårt, alla som kom inom nån decimeter från gropen avvisades bryskt av både hona och hane som också båda hjälptes åt att fläkta med bröstfenorna över rommen. Vi får se hur länge de klarar att hålla alla nyfikna malar borta. Min annars så skygga L114 var ovanligt aktiv igår kväll....
Jag tror att det som utlöste denna leken var att mina bryska hantelciklider och småaggressiva scalarer och flaggciklider fick flytta ut till förmån för ett gäng mer tillbakadragna diskusar. Samtidigt började jag mata oftare än innan för diskusarnas skull och det kom ju också geophagusarna till godo. Plötsligt så var det de som var herrar på täppan och därmed rusade väl hormonerna till...
De är oerhört vackra nu med sin neonblå/röda/orange teckning och långa fenor. Försökte ta lite kort igår, men det är skitsvårt med ljuset i karet. Vill inte dra på fullt antal lysrör nu heller när de leker, kör bara med 2x30 W i hela karet. Har ingen bra blixt heller så resultatet blir ju därefter... men det är iaf mycket vackert att bara sitta och titta på dem... och det är ju viktigast.
Någon som har haft lek på samma art och kan berätta om sina erfarenheter?
mvh
/Hasse
Jag tror att det som utlöste denna leken var att mina bryska hantelciklider och småaggressiva scalarer och flaggciklider fick flytta ut till förmån för ett gäng mer tillbakadragna diskusar. Samtidigt började jag mata oftare än innan för diskusarnas skull och det kom ju också geophagusarna till godo. Plötsligt så var det de som var herrar på täppan och därmed rusade väl hormonerna till...
De är oerhört vackra nu med sin neonblå/röda/orange teckning och långa fenor. Försökte ta lite kort igår, men det är skitsvårt med ljuset i karet. Vill inte dra på fullt antal lysrör nu heller när de leker, kör bara med 2x30 W i hela karet. Har ingen bra blixt heller så resultatet blir ju därefter... men det är iaf mycket vackert att bara sitta och titta på dem... och det är ju viktigast.
Någon som har haft lek på samma art och kan berätta om sina erfarenheter?
mvh
/Hasse
Kommentar