Ruvande chokladgurami!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

Ruvande chokladgurami!

Hej

När jag matade fiskarna med fryst artemia, så såg jag att en av mina fyra chokladgurami simmade omkring med en stor hakpåse, och tänkte först att den hade proppat munnen full med mat, men ingen av de andra tre såg ut så, och den har fortfarande, efter 10 minuter, kvar hakpåsen. Och de har väl för små munnar för att kunna proppa i sig så mycket på en gång? Jag misstänker att den ruvar! Nå´n som har nå´n erfarenhet av lek på chokladgurami? Jag flyttade den hur som helst till ett yngelkar med ett rejält lager flytväxter, där det går ett gäng ciklidyngel, pygmépansarmalar, kuhliiålar, och Pitbull Plecos, med ett rejält lager flytväxter.

Skulle vara kul om nå´n har lyckats få lek av dem, och kunde komma med några råd!

MVH Micke
    MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Vomera
    Användare
    • June 2004
    • 102

Bygger inte alla guramis skummbon vid lek ?

Kommentar

• tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1843

Inte chokladgurami, det är mig veterligen den enda munruvande labyrintfisken.
      MVH
      Magnus

Kommentar

• Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Det finns flera av labyrintfiskar som ruvar, bl a Betta picta. Chokladguramin ar extremt svarodlad sa lycka till! Var svarigheten ligger vet jag inte, men det kan vara uppfodningen av ynglen. Ta reda pa hur man gor. Gor en sokning pa t ex google.se med sokorden Sphaerichthys osphromenoides breeding
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

Vissa labyrintfiskar, t ex chokladgurami, kan välja mellan skumbo och munruvning och valet brukar förklaras av strömningarna i vattnet.

Kolla här http://www.akvariet.tripnet.se/tidsk...thae/index.htm

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

En liten snabb sokning visar att uppfodning inte verkar hopplos men inte direkt enkel. Att fa dem att leka verkar mer eller mindre hopplost

De papekas att honan maste vara i mycket god kondition for att palla 14 dagars munruvning.

Ex (men sok sjalv)

Information on tropical freshwater aquarium fish species Chocolate Gourami | Sphaerichthys osphromenoides

Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke_A
                NCS Medlem
                • January 2003
                • 638

Hej

Tack för länkarna! Jag sökte själv direkt när jag såg henne tugga, och som jag fattade det, så är de inte alls omöjliga att få lek av, och föda upp. Ynglen är tydligen ganska stora och välutvecklade när honan släpper ut dem, och har man ett lager flytväxter så kan ynglen hitta en del ätbart bland dem. I artikeln jag läste stod det att dödligheten bland ynglen hade varit ganska liten, bara ett par yngel per kull. Ser man bara till att de äter, och att man byter vatten, så är de tydligen inte så jättesvåra att föda upp.

Ola, det var förresten din första länk som jag hittade när jag sökte själv, först. I en av de andra länkarna såg jag att en tillsats av salt kunde utlösa leken, och jag hällde faktiskt nyligen i lite salt, för mina gula cikliders skull. Men det står att det är hanen som ruvar, men jag har läst att det är honan som gör det?

Mina chokladgurami går i ett 75-liters Asienkar, med bland annat drottningrasboror, pakistanbotior och gula ciklider, och verkar inte lida nå´n nöd alls, utan är framme, aktiva, och har god aptit.

MVH Micke
                MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

Kommentar

• Pär J.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 219

Kanon kul att du fått lek!

När det gäller ruvande labyrinter så är det väl oftast hanen som sköter detta iaf hos de flesta munruvande betta arterna.

Hur har det gått, ruvar hon fortfarande?

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

GRATTIS! chokladguramis är mina favoritfiskar alla kategorier men jag har aldrig lyckats få lek på dem. Mycket avis!!!!

Håll oss underättade
                    fish r friend

Kommentar

• Micke_A
                      NCS Medlem
                      • January 2003
                      • 638

Hej

Japp, blev rätt förvånad själv

Vad jag kan se så ruvar hon fortfarande. Hon går i ett 45-liters, tillsammans med ett gäng än så länge oidentifierade ungfödaryngel (förmodligen från den större av svärdbärarvildformerna som jag har), några Archocentrus multispinosayngel, chokladciklidyngel, Pitbull Plecos, kuhliiålar och pygmépansarmalar. Ytan är nästan helt täckt med ett rejält lager flytväxter, där alla ciklidyngel har bosatt sig, så de är mycket svåra att se. Guramihonan själv håller för det mesta till vid rötterna som står mot bakrutan. Jag tycker att honans hakpåse är lite utspänd fortfarande.

MVH Micke
                      MVH Micke

Kommentar

Arbetssätt...