Färg på Demasoni + lite tips..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HerbieMcflurry
    Användare
    • May 2005
    • 17

    Färg på Demasoni + lite tips..

    Hej, jag handlade för några dagar sen 8 st Demasoni å 8 st caeruleus till mitt 200L akvarium (mitt första akvarium). Å på affären så hade demasoni´n mycket starka färger. men när jag kom hem så var alla så matta i färgen, efter en dag så började färgen komma tillbaka på 2 av fiskarna. Så nu undrar jag vad de beror på att dom är matta? är de pga flytten-stress så att färgen kommer tillbaka när dom blivit lite lugnare, eller kommer dom alltid att vara så här matta?
    Bör tillägga att dom är små, mellan ca 2-4 cm. Akvariet är inrett med bara sten, med två stora stenhögar i. så de finns gott om gömmställen.
    De finns även två lite större malar i.

    Sen så får ni gärna komma med råd tips till en nybörjare som mig om hur jag ska sköta mina små fiskar.
    Funkar dom två (tre, med malarna) olika arterna bra ihop?
    Vattentemp? kör 26 grader nu..
    Mat? Räckcocktail är vad som ges till dom nu.
    vattenbyte? hur ofta?
    mm mm.

    Mvh
    Jon
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    #2
    Det låter bra tycker jag, vattenbyte bör göras en gång i veckan(jag byter ca 30-40%). Arterna fungerar bra tillsammans, den lugna caeruleus med Demasonin är en bra kombination. Färgerna kommer nog tillbaks bättre senare, dock är det så i min demasoni-grupp att endast några hannar har full-färg, resten är inte så färgsprakande.

    Förresten, vad har du för filtrering i akvariet? Demasoni och de flesta malawiciklider behöver bra filtrering och syrerikt vatten. Så kolla upp vad det står på pumpen/pumparna så vet vi på ett ungefär om det är tillräckligt eller inte.

    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • medion
      Användare
      • August 2003
      • 243

      #3
      På följande länk finns lite nyttigt att läsa.

      Kommentar

      • HerbieMcflurry
        Användare
        • May 2005
        • 17

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

        Det låter bra tycker jag, vattenbyte bör göras en gång i veckan(jag byter ca 30-40%). Arterna fungerar bra tillsammans, den lugna caeruleus med Demasonin är en bra kombination. Färgerna kommer nog tillbaks bättre senare, dock är det så i min demasoni-grupp att endast några hannar har full-färg, resten är inte så färgsprakande.

        Förresten, vad har du för filtrering i akvariet? Demasoni och de flesta malawiciklider behöver bra filtrering och syrerikt vatten. Så kolla upp vad det står på pumpen/pumparna så vet vi på ett ungefär om det är tillräckligt eller inte.

        ok, läser direkt från pumpförpackningen nu. Cristal duo R20II..
        Säger de dig nått?

        Å Lukas, tackar för länken, perfekt.

        Jon

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Det innerfiltret är inte effektivt nog om man skall ha den vattenkvalitén som demasoni kräver. Jag har för mig att R20II har en "märkeffekt" på ca 1000 liter per timma men en liten filtervolym på endast en halv liter eller så. Optimalt är att göra ett filterfack på motstående sida i karet eller att skaffa ett ytterfilter med stor filtervolym.
          Tony Englund

          Kommentar

          • HerbieMcflurry
            Användare
            • May 2005
            • 17

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Tony

            Det innerfiltret är inte effektivt nog om man skall ha den vattenkvalitén som demasoni kräver. Jag har för mig att R20II har en "märkeffekt" på ca 1000 liter per timma men en liten filtervolym på endast en halv liter eller så. Optimalt är att göra ett filterfack på motstående sida i karet eller att skaffa ett ytterfilter med stor filtervolym.
            ok, men de har bott demasoni å 10 st andra malawi i de tidigare (innan jag tog över akvariet)å dom verkar ju ha överlevt bra med den pumpen. Aldrig några sjukdommar eller nått, å dom fiskarna var väldigt stora upp mot 10-12 cm. Tycker du ändå att jag ska göra något åt den??

            mvh
            Jon

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1832

              #7
              Det innerfiltret är inte tillräckligt för demasoni. Om förre ägaren har lyckats ändå så beror det på att han har matat aldeles för lite.

              Byt filter, det ger dig marginaler och gladare fiskar.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

                #8
                om du skaffar ett ytterfilter så slipper du hålla på inuti akvariet.

                Har du inte råd ä mitt itps att du tömmer akvariet, limmar i en filterhörna och startar igång det igen efter att siliconen torkar i några dagar. Under tiden kanske du kan få låna ett akvarium av en polare att ha fisken i ?
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • HerbieMcflurry
                  Användare
                  • May 2005
                  • 17

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                  Det innerfiltret är inte tillräckligt för demasoni. Om förre ägaren har lyckats ändå så beror det på att han har matat aldeles för lite.

                  Byt filter, det ger dig marginaler och gladare fiskar.
                  MVH
                  Magnus
                  ok, jag vill ha glada fiskar. som ni märker så är jag nybörjare så jag har ingen koll på vad jag ska ha.
                  Några tips på vad jag ska köpa för nått? ca pris?
                  Ska jag byta ut pumpen å allt? eller går de att köpa bara ett större innerfilter som passat till min pump??
                  Akvariet är på 200L.

                  mvh
                  jon

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1832

                    #10
                    Filterkammare med 10ppi blå filtermatta har jag mycket goda erfarenheter av, det är effektivt och billigt och så slipper du köpa ny pump. Det enda som krävs är filtermatta för runt 100lappen, en glasbit för 20 kr och en tub silikon för runt 50lappen.

                    Om du tycker att filterkammare är för fult eller tar upp för mycket plats så är det ytterfilter som gäller, men då blir det lite dyrare. Det som talar för denna lösning är att man slipper tömma karet för att limma kammare.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Nyllet90
                      Användare
                      • October 2004
                      • 1133

                      #11
                      Kör tvp innerfilter! jag tänker köra två Fluval 4+ i mitt 375 liters kar när jag får det.
                      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                      Kommentar

                      • HerbieMcflurry
                        Användare
                        • May 2005
                        • 17

                        #12
                        Jag har köpt ett fluval 4+ nu, å de blev lete snurr på vattnet. de skulle funka bra sa dom i fiskeshoppen.

                        jon

                        Kommentar

                        • Chicke
                          Användare
                          • May 2004
                          • 497

                          #13
                          Japp, det ska nog räcka. Du kan ju även använda ditt gamla filter.
                          Det här med filterstorlek tror jag personligen är lite överskattat, när vi hade akvarium när jag va liten så hade vi typ ett 200 liters kar med en hur litet filter som helst osv, när vi bytte vatten tömde vi exakt ALLT vatten, ungefär varannan månad kanske...vi hade aldrig fiskdöd å fiskarna såg helt normala ut...
                          Så ett fluval 4+ ska lugnt räcka

                          Kommentar

                          • HerbieMcflurry
                            Användare
                            • May 2005
                            • 17

                            #14
                            Ok, låter bra. Då får dom klara sig med de till de blir en större lägenhet å större akvarium.
                            Tack för alla svar å all hjälp.

                            Jon

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

                              #15
                              Det samma gäller tyvärr även Fluval 4+. Filtervolymen i dem är nog ännu mindre än i Crystal-filtret då det sitter två st 1-centimeters filtermattebitar i den.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...