Vad är skillnaden på dessa filter igentligen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Vad är skillnaden på dessa filter igentligen

    Har suttit och funderat ett tag på vad skillnaden kan vara mellan bottenfilter och ytterfilter.
    För igentligen borde det väl vara samma sak,båda typerna filtrera ju vattnet genom grus eller annat valt filterämne eller.
    Vad är eran åsikt om detta om man nu kör grus i ytterfilret??
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1828

    #2
    Det är ju ingen skillnad på att köra grus i ytterfilter och att köra bottenfilter. Så om man vill filtrera över grus kan den billigare lösningen bottenfilter vara det bästa. I båda fallen handlar det ju om att filtrera över grus.

    Dock har jag inte hårt någon de senaste 10 åren som använder grus som filtermaterial i ytterfilter. Detta tror jag beror på att det finns så många bättre filtermaterial. Och diskuterar vi andra filtermaterial så är ytterfilter alltid bättre än bottenfilter.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #3
      hmmm....ett ytterfilter kan du ha både filtermatta, ehfisubstrat (grymt filtermedia) och biobollar i. Grus och sten sulle jag nog inte stoppa i (förutom kanske kalksten för att höja ph om det behövs).

      Varför inte göra som många andra och köra blå filtermatta och filterhörnor i akvarierna? Du slipper slamsuga gruset så ofta och om du ska ha tanganyikaciklider som gräver (ex. furcifer, ventralis, sandciklider i allmänhet samt vissa substratruvare) så fungerar ju inte bottenfilterna alls. Många mbunas har ju en förkärlek för att gräva, kan inte det bli ett stort problem?
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      Arbetssätt...