Discus via Internet???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DreamB
    Användare
    • May 2005
    • 53

Discus via Internet???

Har nån beställt discusar via nätet??

Hittade ett zooaffär, Zoosaker i Staffanstorp, som skickar fiskar till Jönköping, göteborg och stockholm med busgods.

De har rätt så bra priser... har tänkt att åka ner själv till de men har inte tid, så jag fundera att beställa fiskarna via telefon/internet.

nackdelen är att man inte kan se fiskar i förväg och välja ut de som man vill ha men men... det gäller väl samma vid import av fiskar lr hur...
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

ja det skulle nog inte vara några stora problem.
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• DreamB
      Användare
      • May 2005
      • 53

Har du köpt fiskar via nätet innan?? i så fall var har du handlat från?

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

Jag skulle aldrig våga köpa fisk från nätet, och speciellt inte när det gäller diskus. Eftersom de är så pass dyra. jag vill helst se hur fisken ser ut innan jag lägger ut hundralapparna på bordet. Har hört att många har varit missnöjda väl när fisken har kommit från vissa internetaffärer.
        Mvh Alex

Kommentar

• DreamB
          Användare
          • May 2005
          • 53

Jo jag förstå vad du menar... det är oxå det som oroa mig, därför har jag inte beställt än.

Men Zoosaker verkar vara en seriös butik och ser att många har handlat hos honom tidigare men kanske i fiskar i frågan utan tillbehör..

Vill helst åka dit men det är så långt bort..

Hur mår fiskarna vid längre transport sträckor i 5-6 tim bilväg??

Kommentar

• GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

Många fiskar kommer ju ända från sydamerika, afrika, asien så transporten i sig är inga problem.

"problemet" är att man i princip köper grisen i säcken så man får använda sitt sunda förnuft. Kolla om andra har köpt, prata med säljaren etc.

Självfallet finns det bra säljare som säljer över internet och vise versa.

/Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

Kommentar

• Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

Har du besökt affären tidigare? Vet inget själv om den butiken, men verkar det en seriös affär och billigt, varför inte.

citat:Hur mår fiskarna vid längre transport sträckor i 5-6 tim bilväg??
              De klarar det utmärkt, om vattnet är lagom varmt och de har syrgas i påsarna.
              Mvh Alex

Kommentar

• DreamB
                Användare
                • May 2005
                • 53

Jag har försökt att lägga ut "Köpes!!" annoser i olika discus-siter i nätet utan resultat i ca 2-3 veckor.

har inte fått ett enda svar... snyft snyft.. har oxå kontaktat en privat odlare här i jönköping men han hade inga fiskar till salu heller.

Så att beställa via nätet lr åka dit är mitt sista val.

Min loka handlare har några discusar till salu men deras priser är sky höga och de har inte de "röda" discusar som jag är utefter.

Hittade detta site i Staffanstorp och de har absolut bästa priser i sv tror jag, men man får räkna med ca 300kr i frakt för busgods.

Kommentar

• DreamB
                  Användare
                  • May 2005
                  • 53

Nej.. jar har inte varit där, det är för lång bort från där jag bor.

men de har ca 30 till 40 olika discus arter att välja bland så de borde kan rätt så väl om fiskarna.. de tar ju hand om fiskarna under tiden lr hur.

Kommentar

• PsyM
                    Användare
                    • March 2004
                    • 460

DreamB

du känner ingen i trakten som kan åka och kolla på fiskarna? Då är det iaf någon som har sett dem innan de eventuellt skickas till dig..
                    Min Zoon
                    Mitt 900 liters

Kommentar

• DreamB
                      Användare
                      • May 2005
                      • 53

jag känner några i Malmö men jag tror inte att de är villiga att åka en bit och köpa fiskar åt mig

Blir nog svårt att övertala de.. så det blir någ via nätet lr åka dit själv..

Kommentar

• PsyM
                        Användare
                        • March 2004
                        • 460

Jag menade att de kunde åka och kolla på diskusarna (staffanstorp är inte långt från Malmö )och sen kunde de berätta för dig om de var fina eller ej..

Därefter kan du ju lättare bedömma om du ska slå till med köpet!
                        Min Zoon
                        Mitt 900 liters

Kommentar

• Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

DreamB, det är ju inte sådär hutlöst långt till Göteborg från Jönköping och det finns ju en hel del akvarister i dina trakter som säkert är villiga att dela bensinpengar för en sådan tur.

I Göteborg finns ju minst ett par butiker som ger rabatt till NCS-medlemmar och redan innan rabatten är dragen kan köpa bra diskus till bra pris. Trop akvariefiskimport och Nya Ciklidleken har ett ganska bra utbud av diskus.
                          Tony Englund

Kommentar

• DreamB
                            Användare
                            • May 2005
                            • 53

Tack för tipset!!

Ska fundera på om det blir gtb lr Staffanstorp

Kommentar

• olof
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1823

Hej!

Var ute i staffanstorp i förra veckan. Jag tyckte överlag att det verkade vara väldigt hög kvalitee på fiskarna. Jag är dock inte speciellt intresserad av färgvarianter på diskus så jag kollade inte så mycket på detta.

Överlag tycker jag inte man ska ha brottom när det gäller akvarium så ta det lungt och ta en tur ner till skåne och varför inte danmark när det passar. Under tiden har det kanske dykt upp fisk i Jkpn som du bara måste ha och så sparar du reskostnaden. Bra diskusaffärer här nere sägs (förutom nämnda zoosaker) vara BL Discus i Helsingborg och Chichlidecenter i Kbh som är väldigt billiga på discus.

Mvh

olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...