Guldsöm tillsammans med guppyyngel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    Användare
    • July 2003
    • 59

    Guldsöm tillsammans med guppyyngel ?

    Är det någon som har provat mata guldsömmar med mindre fiskar ?

    Anledningen till att jag frågar är att jag bestämde mig igår för att det var dags att testa resultatet av guppyodlingen i yngelakvariet. Glad i hågen så fångade jag upp 13 st guppyyngel som är mindre än 1.5cm stora och släppte ned dem i karet innehåller 4st guldsömmar på mellan 6-10cm storlek plus 3st lite mindre eldbukar. Jag hade förväntat mig antingen att de skulle fånga in och mumsa i sig guppyynglena direkt eller alternativt att det skulle bli en spännande jakt.

    Resultatet blev dock inte riktigt som planerat, när de fick syn på guppyna så gjorde några få försök att få tag i dem. De jagade dem dock inte mer än kanske över en 30cm lång sträcka och gav sedan upp. Idag en dag senare så simmar de flesta(kanske alla) av guppyynglena fortfarande omkring fridfullt uppe vid ytan medan varken guldsömmarna eller eldbukarna verkar bry sig.

    Två av guldsömhonorna leker i och för sig, den ena har ägg och den andra fick frisimmande yngel idag, så detta kanske kan dämpa jakt intresset hos just dessa. Jag tycker dock det är konstigt att de övriga fiskarna inte engagerar sig mer i att försöka få tag i guppyynglena.

    Är era guldsömmar också så här mesiga när det gäller att fånga levande foder ?
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
  • tseppae
    Användare
    • March 2005
    • 104

    #2
    jag matar mina med guppisar o dom har inga problem att fånga dom men jag tror att dinna har annnat att tänka på som att vakta yngelna..

    Kommentar

    • erland
      Användare
      • July 2003
      • 59

      #3
      Status två dygn efter att guppyna släpptes ned är att det fortfarande är kvar minst 9 guppyyngel hos guldsömmarna och de simmar omkring och tar det lungt uppe vid ytan och ingen jagar dem. Men det var 13 guppyyngel från början så det kanske finns hopp ändå, såvida inte de sista 4 ynglena bara gömmer sig någonstans bland växterna förstås.
      Erland Isaksson
      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

      Kommentar

      • MickeW
        Användare
        • December 2004
        • 113

        #4
        Har haft yngel från RödJuvelciklid tillsammans med både Guldsöm och Eldbuk. Guldsömmarna tittade aldrig två gånger på yngeln, medan Eldbukarna tog sig några tuggor så fort föräldrarna inte tittade.

        Fortsätt gärna meddela hur det går.

        Mvh MickeW
        Då var man medlem....!

        "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

        Kommentar

        • erland
          Användare
          • July 2003
          • 59

          #5
          Imorgon blir det en vecka sedan jag släppte ned guppyynglena och det är fortfarande minst 9st kvar av de 13 jag släppte ned i guldsömkaret. Det är fortfarande en av guldsömhonorna som har frisimmande yngel men i övrigt är det inga av fiskarna som leker nu. Ynglena simmar omkring uppe vid ytan, de simmar till och med omkring och knapprar på pelletsarna när det är matdags. Vaken guldsömmarna eller eldbukarna gör vad jag kan se längre några försök att äta upp guppyynglena.

          Tidigare när jag släppte ned 4cm stora blackmolly så blev de jagade och dödade inom några få timmar, men guppyyngel verkar de inte gilla. Eller också tycker de helt enkelt att guppyna är för små för att vara värda att anstränga sig att jaga.
          Erland Isaksson
          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

          Kommentar

          • tseppae
            Användare
            • March 2005
            • 104

            #6
            prova med neontetror nästa gång du ska mata dom med levande föda

            Kommentar

            • erland
              Användare
              • July 2003
              • 59

              #7
              Status nu snart 2 veckor efter att jag släppte ned guppy ynglena hos guldsömmarna är att det är åtminstone 6st yngel kvar. Det kan vara fler då det finns en del växter uppe vid ytan som de kan gömma sig bland, men jag räknade till 6st som simmade omkring på öppna ytor uppe vid ytan.
              Erland Isaksson
              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

              Kommentar

              • Erik Wikström
                Användare
                • March 2003
                • 127

                #8
                fiskarna ids helt enkelt inte slösa energi på att jaga och äta upp guppysarna...kardinaltetror däremot då jädrar!
                Mvh Erik

                Kommentar

                Arbetssätt...