Hur många scalarer kan jag ha i ett 200l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    Användare
    • June 2003
    • 18

    Hur många scalarer kan jag ha i ett 200l?

    Tänkte göra om mitt 200l möbelakvarium till ett scalare akvarium. Vilka växter förutom vallisineria (tror att det stavas så) "ska" man ha för att det ska vara biotopiskt.Kan jag blanda olika färger och hur blir det då om de ev.förökar sig?
    Kan jag ha kvar min stora ancistrus i det karet?
    Vilken belysning ska jag ha för att framhäva deras färger bäst och för att dessutom växterna samtidigt ska trivas?
    Pa
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

    #2
    Man brukar räkna 50 liter/vuxen fisk, men det kanske är i överkant, jag tror att 6 st inte är ngt problem. Problemet är ofta höjden på akvariet, men bör nog ha 50 cm, gärna 60 cm eller högre för att scalarerna skall växa ut och få den snyggaste formen. Vad gäller växter är det nog egentligen inte biotopriktigt med några växter alls, eftersom skalarerna oftast lever inne mellan grenar och rötter vid strandkanterna. Svärdsplantan (Echinodorus) är en snygg växt som jag tycker passar med scalarer, dock passar den inte lika bra med ancistrus, eftersom en del ancistrusar har en tendens att gilla att äta dem, efter ett tag kan det se ut som gallerplantor . Ancistrus och scalare passar däremot utmärkt ihop.
    Gällande lysrör tycker jag att Philips Aquarelle alltid är rätt.

    Om du skall köpa små (typ 39.-) scalarer kan du nog börja med 8-10 st, det brukar bli lite förluster under tiden de växer upp.

    Vad gäller scalarernas färger vill jag uppmana dig att inte låta dig luras av svarta, guldfärgade eller fläckiga. En viltfärgad scalare (sk grå) vinner i alla lägen i utseende när de blir vuxna.
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • October 2004
      • 531

      #3
      Hej!
      Jag odlar scalarer just nu,inredningen består av Amazonas svärdplanta,samt fin rådasand,6st scalarer huserar i detta 220 lit akvarium,rom lades för 3 dagar sedan,ynglen är strax frisimmande.Dom har alltså lagt rom på svärdplantan.Det verkar fungera bra.Lycka till Mvh Ann-Mari
      bryggan

      Kommentar

      Arbetssätt...