Problem med mjukgörare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl Weinberger

    Problem med mjukgörare

    Hej,
    tänkte höra om det är någon mer som har haft problem med mjukgörare ifrån tex. kabel för bottenvärme. Det tog mig åtskillig tid att komma fram till att det var en kabel för bottenvärme som avgav mjukgörare i vattnet. Är i alla fall det jag tror nu. Har nagon erfarenhet av detta? Kabeln hade jag köpt fran Zoo Zajac över internet (billig och uppenbart inte lämpad för akvariebruk).

    För att kolla om jag ligger rätt (och om någon har några kommentarer) var symptomen som följer: Efter 2-3 veckor (ibland snabbare, ibland långsammare) började fiskarna tummla. Några hoppade ur akvariet, andra lade sig pa sidan. Som jag förstår det skadar mjukgörarna gälarna på fiskarna och de drabbas av andningsproblem (vilket gjort att jag först trott pa syrebrist alternativt koldioxidförgiftning också eftersom gälarna var väldigt röda hos de döda djuren). Efter att jag tagit ut värmekabeln och filtrerade över aktivt kol, verkar problemen upphört. Har kört utan aktivt kol i 3 veckor utan att problemen kommit tillbaka. Jag har dock fortfarande kvar ett rätt stort antal sugproppar under sanden som jag inte kunde få ut, så jag hoppas att de inte också innehåller någonting skadligt.

    Har någon erfarenhet av problem med mjukgörare? Hur har symptomen varit då? Hur har fiskarna skadats. Intressant nog har mina räkor inte tagit någon som helst skada genom allt det här.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Jag har ingen erfarenhet av det men de har ju knappast i akvariet att göra: http://www.snf.se/verksamhet/konsume...ater-fakta.htm

    (Kul att se att du fortfarande finns Carl . Jag bor i England nummera)
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

      #3
      Skulle ju varit intressant att veta vilken av bottenvärmarna det var.

      Kommentar

      • Carl Weinberger

        #4
        Hej Ola, hörde av Mattias att du flyttat till England för att jobba. Själv har jag förslagit mig till München. Tyvärr tar jobbet för mycket tid, någonting som fiskarna får betala för. Men jag håller på att bättra mig. Har blivit lite mer hängiven igen, men de flest burkarna gar tomma med lite växter osv. Lyckas dock hålla mina Nothobranchius stammar vid liv än så länge.

        Om du (eller någon annan känner till någon sida som beskriver symptomen på förgiftning genom mjukgörare så vore jag glad för hänvisningen, hittade inget på sidan du bifogade).

        Kabeln från Zoo Zajac var deras billiga no name kabel. Rödbrun till färgen (när jag hade dragit ut den hade delar färgat sig ljusgula). Tror att det är en kabel som aldrig varit avsedd för akvariebruk.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Nej, jag hittar inget heller. Har sokt eftger Phtalate i den vetenskapliga databasen Web of Science utan att fa intressanta resultat.

          Soker man pa natet hittar jag forskningsprojekt mm men inga resultat. Kolla t ex http://oaspub.epa.gov/pls/gedri/pack...org=Phthalates

          Sag till om du (eller nagon annan hittar nagot). Sedan ar jag ju inte 100% pa att det ar just ftalater som kan finnas i din kabel.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            De flesta värmekablar har väl ett hölje av silikon om inte jag har fel för mig (de vanliga gråa då, vet inget om tidigare nämnda fabrikat). Däremot finns mjukgörare i bla sugpropparna till doppvärmare och pumpar.

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Carl Weinberger

              #7
              Hej allesammans,
              Ett annat tips jag fick var att det eventuellt hade kunat bildas någon form av sumpgas genom vattnet som stod under sugpropparna. Och att detta tillsammans med bottenvärmen och bottenunderlaget hade kunnat bli skadligt.

              I ärlighetens namn vet jag inte vad det kan ha varit, men sedan jag drog ut kabeln och filtrerade över aktiv kol verkar det ha lagt sig. Inte säker på om det nu var orsaken, men på något sätt tror jag att det hänger saman med kabeln eftersom mina problem uppstod i samband med att jag köpte den.

              Förgiftningssymptom pga. sumpgas någon??? Vad tror ni?

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Jag tror inte på sumpgasteorin. skadlig gas i så små mängder som kan uppkomma i några sugproppar borde luftas ur innan koncentrationen i akvariet blir skadlig.
                Uppenbarligen har plasten i din kabel förändrats eftersom den ändrat färg, det verkar väl inte otroligt då att den släppt ifrån sig skadliga ämnen av något slag?

                Mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • April 2002
                  • 880

                  #9
                  Om det inte var en kabel avsedd för att ligga under vatten (för akvariebruk alltså) bör man kanske ta detta som en varning.
                  Ibland bedrar snålheten visheten, surt är det i alla fall.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...