Misslyckad inköpsrunda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • May 2004
    • 266

    Misslyckad inköpsrunda

    Var på en akvarieaffär i Uppsala idag. Ansåg tidigare att den var riktigt bra (bra sortiment, kunnig personal mm).

    Men idag ... ville köpa Apistogramma borelli 1 hane och 3 honor, men fick svaret att de endast såldes i par. När jag frågade varför fick jag svaret: "Det är ju naturligt, en hane och en hona, alltså. Vi säljer bara malavisar (!) och guramis i par också"

    Jag försökte förklara att många apitsos är haremruvare, men jag ändå fick inte köpa 1+3. Givetvis vill de inte få kvar en massa singel-hanar, men ändå. Det slutade med att jag lackade ur och gick därifrån.
    Fisklös.

    Nu ångrar jag mig lite... kanske borde ha köpt 1+1 i alla fall. Det var fina ex.
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Eller betalat för 3 hanar och 3 honor och lämnat de övriga 2 hanarna kvar...

    Så gjorde jag en gång när säljaren envisades med att endast sälja parvis. Jag lackade ut också och sa -då tar jag tre par...sedan behöver du inte håva upp mer än en hane. Då kändes det värt pengarna, men jag är fortfarande sur på butikpersonalen som jag pratade med.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      #3
      Kan bara berätta hur vi brukar sälja fisk som apistogramma tex, när man köper dom får man vara glad om det är 6-4 hanar och honor men då är den sista honan inget att räkna med.
      då kommer kunden in och vill ha 1 hane och 3 honor.
      men det är inga problem för kunden får betala för varje par men behöver inte ta med sig alla hanar.
      personligen tycker jag att det är bättre med fler hanar för då skonar man honorna lite mer, samt att man har en reservhane när något händer
      vänligen
      Christer
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        #4
        Alla vill ju har många honor så hade han gett dig ett bra pris på 3par så hade det varit okej men att inte ens ge dig ett förslag är dåligt.
        Så kommer det att bli med all tropheus framöver enligt säkta källor
        För hur ofta är det alla honor som ruva,det ärär ju oftast bara ett par stycken som som gör det.
        Men tyvärr blir det iongen pris ändring vad jag hört

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Det är väl inte så konstigt att butiker och odlare inte vill säja 200% fler honor än hanar då de flesta lekar ger 50/50 - i bästa fall. Gäller det vildfångad fisk är det väl en viss skillnad då man har lite större möjligheter att fånga fler honor än hanar.

          Tony Englund

          Kommentar

          • Helenai
            Användare
            • October 2004
            • 269

            #6
            Jag har oxå mött problemet, men när handlaren fått in proportionerna 200 hanar och 30 honor i sändningen från SA så kanske jag kan förstå om han trots både sin egen och min kunskap kände sig tvungen att sälja dem parvis.
            Varde ljus... och det vart mörker.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

            Kommentar

            • Felipe
              Användare
              • April 2002
              • 327

              #7
              Haller med Tonny;
              Gäller det vildfångad fisk är det väl en viss skillnad då man har lite större möjligheter att fånga fler honor än hanar.
              Men sjalvklart beror detta pa om det ar parbildande ( "rhabdotusgrupp" ) eller harembildande ("gymnogenysgrupp")om jag nu tar som exempel nagra av arterna vi fangar.
              Men skulle man i sandningen fa 200 hanar och 30 honor av parbildande ciklider sa ar det skumt..., tycker jag i alla fall.

              Ha det!
              Felipe
              Felipe

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

                #8
                Varför skulle det födas mer honor i naturen
                Det är väl klart att dom tar slut i natren när alla vill fånga mer honor

                Kommentar

                • Felipe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 327

                  #9
                  Lenny;
                  Att en del arter foder fler honor ar ju en sjalklarhet.
                  Att man forsoker fanga fler honor an hanar har val ingen sagt (eller?).
                  Gar man in for att endast fanga honor av ett parbildande art sa kravs inte bara teknik, kunskap, tid, talamod, ork..utan ocksa en hel del pengar (jag menar sa att man har rad att sta dar ute i all evighet for bara nojets skull
                  Ska man dessutom fanga endast honor av harembildande art sa kravs det samma som ovan, fast lite mindre pengar da....
                  Vi, sasom akvarister, anvander visst hav nar det ar nodvandigt och om fiskarna/vattendragen sa kraver detta....men annars anvander vi dranot (stavas det sa?) och da vet man ju aldrig vad som kommer ut.
                  Men jag antar att % kommer det ut ungefar samma konsfordelning som det finns under ytan (?).
                  (Det finns en hel del andra fangstmetoder men dem flesta ar otillatna)

                  Ha det!

                  Felipe

                  Kommentar

                  Arbetssätt...