If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Med anledning av Jannes påpekan om att fisken växer lika bra i 85 liter som större så flyter en av mina gamla obesvarade frågor åter till ytan.
Vad är det egentligen som gör att fiskarna växer fortare vid täta vattenbyten? Hur kommer det sig att det är så?
Jag har fått som svar allt ifrån att fisk som trängs utsöndrar sekret som hämmar tillväxten, till att fisken såklart mår bättre och därför växer bättre. Jag tycker emellertid att det är märkligt att en fisk i ett 80 liters kar men vattenbyten var tredje dag växer fortare än en i ett lika stort kar med vattenbyten var tionde dag trots att exakt samma mängd föda passerar genom dem.
Om man läser Jay F Hemdals bok "Aquarium fish breeding" så kan man läsa om en studie där resultatet visar att en dominat fisk (i detta fallet diskus)kemiskt/hormonellt kan mobba ut svagare individer.
Har sökt denna studie på nätet men har tyvärr inte hittat den.
Men det skulle ju kunna vara en förklaring dvs genom täta vattenbyten tar man bort detta problem.
Och det skulle ju också delvis kunna rimma med vad du hört Fredrik
Stefan: Här finns enlänk till Mpimbwes zoon, på några bilder under "lokalerna" ser man en stor vit plast tunna som är 1*1*1 meter, det är en sådan jag menar.
Det är ett sådant pallkar jag menar också. Måtten är 120x80 (standard euro pall) och höjden kan nog variera lite.
De flesta flytande kemikalier levereras i den här typen av kar och de är tex väldigt vanliga innom jordbruket.
När jag jobbade i fiskindustri hade vi massor av sånna kar som visas längst ner på denna sida:
Kommentar