Får inhemska lokala odlare det stöd dom borde få?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

    Får inhemska lokala odlare det stöd dom borde få?

    Hej!
    En tanke som slagit mig,hur ofta får svenska privatodlare som levererar bra fisk till butikerna stöd av oss akvarister,det är bara en fråga jag har,jag vet att det finns en mängd privatodlare som säljer på auktioner och till butiker.För ofta beställer vi fisk från stora grossister som odlar kommersiellt genom våra butiker.Personligen tycker jag att privatodlare borde få ett större svängrum än dom har,jag kanske har fel eller vad tyckar ni?Mvh Ann-Mari
    bryggan
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #2
    Tror nog att alla vi här på forumet på något sätt "odlar", vi köper, byter och säljer till affärer och till varandra. Tycker inte man ska göra så stor sak av det hela och endast köpa lokalt odlade fiskar om det inte finns någon anledning till det. De fiskar som importeras idag håller rätt så hög klass också.

    Men det är klart att det är kul o köpa svenskodlade ciklider.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #3
      Anledningen att de inte får så bra stöd är nog för att majoriteten av den privatodlade fisken är av dålig kvalitet, det är inte så lätt som många tror att dra upp kvalitetsfisk, och de få odlare som verkligen kan sin sak dras tyvärr under samma kam som de övriga och man litar helt enkelt mer på de professionella odlarna.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • October 2004
        • 531

        #4
        Hej!
        Det finns Alexander en odlare i Stockholm som är mycket duktig på att odla scalarer,har sett några av hans ungscalarer,dom var fina.Mvh Ann-Mari
        bryggan

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av annmari

          Hej!
          Det finns Alexander en odlare i Stockholm som är mycket duktig på att odla scalarer,har sett några av hans ungscalarer,dom var fina.Mvh Ann-Mari
          Jaha?

          Jag bor inte i stockholm, så det är helt ointressant. Spela roll om de är fina eller inte, folk kommer ändå köpa från de utlänska odlarna. De märks inte heller i affärerna att de är svenskodlade, inte här uppe i luleå iallafall.
          Mvh Alex

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • October 2004
            • 531

            #6
            Hej!
            Jan anser personligen att det är bra att ge stöd åt inhemska odlare,det är inget fel i det.Dessutom kan vi få fisk som vi vet har en bra standard.Min vän i Sundbyberg hade en mer eller mindre proffessionell odlingsanläggning.Få odlare fick fram så fin fisk som han,och han sålde bra,mycket till Globefish plus en del andra affärer.Samt till privatpersoner.Mvh Ann-Mari
            bryggan

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Jag skulle gärna stödja inhemskt odlad fisk, och det händer att jag gör det...troligen betydligt oftare än jag köpt importerat eller VF.

              Jag har just nu Tropheus som jag köpt från en lokal odlare och som håller bra kvalitet...men som FI var inne på så är det nog den stora kvalitetsskillnaden som gör att man inte köper så mycket av privatodlat. Jag har sett dålig fisk i massor hos butiker som köpt in av privatodlare och det är varken bra reklam för butiken, privatodlare i stort eller bra för artens stam.

              Ska man köpa privatodlat så får man nog i de flesta fall göra avkall på kvaliteten hos fisken...det är iallafall så jag upplevt det genom åren jag hållit på med hobbyn. Jag tycker det är ett sundhetstecken att vi köper kvalitet oftare. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är kvalitet...annat än VF...men det är en annan tråd.

              Kommentar

              • jan olof
                Användare
                • December 2002
                • 254

                #8
                Ja Stefan jag tycker att du skriver lite kryptiskt att och den ena gången köpa från privatodlare som har bra kvalitet och sen skriva att privata odlare inte har den kvalitet som man kan önska sig,
                men sen säger du vad är kvalitet igentligen jag är faktiskt lite nyfiken är kvalite vild fångat eller F1 eller kanske rent utav urvalsodlade som man har plockat ut dom bästa djuren färgmässigt och sen odlat på dom.Sedan har man matat dom med bra foder, i en del fall färgfoder så
                att dom har väldigt fin färg,typ astaxanthin.mvhJanne
                malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

                  #9
                  Jag tycker inte att det är så dålig kvalitet på fisken som vissa i tråden verkar få det att se ut som. Det som dock är problemet för det små odlarna är att dra upp fisken i bra storlek. Att dra upp Aulonocaror, haplisar och vissa mbunas(ex. golden) tar lång tid om man inte har stora akvarium (runt 300-400l). Jag skulle gärna odla på mina jättefina Aulonocara jacobfreibergi otter men eftersom det tar mig ca ett år att få upp dom i lagom försäljningsstorlek (har ett 250l att dra dom i) så är det ingen ekonomi i att dra upp 30 aulonocaror.

                  Kvaliteten anser jag vara ganska bra, oftast mycket bra i de affärer som har koll på sakerna. De som odlar fisk och drar upp lite fler än 15 små rödzebror om året har oftst koll på att det är bra fisk man odlar på.

                  Det som skal införskaffas hemma hos mig är en eller två stora "odlingstunnor" på ca en kubik med rejäla filter. Då tar det inte så lång tid att få upp dem i storlek och man kan dra upp fler av varje art. Det kanske är fler som borde införskaffa sig sådana?
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • jan olof
                    Användare
                    • December 2002
                    • 254

                    #10
                    Nja Jonas jag tror inte det beror på hur stora kar man har, jag drar upp mina auloncaror i 85liters akvarium och ser jag bara till att byta vatten så växer dom minst lika bra i små kar som stora.mvh Janne.

                    http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839 se min zoon lite röda rözebra.
                    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      jan olof: Det är inte mer kryptiskt än att jag köpt mina fiskar ifrån en privatodlare som är duktig och får fram fina, friska djur kontinuerligt.

                      En privatodlare kan ju vara mer eller mindre noggrann, seriös och ambitiös och det är ju där som det är väldigt svårt för en lekman/nybörjare att avgöra. Där är ju butiksinnehavaren kanske den ende referenten och det är inte alltid den bästa att prata med då han givetvis vill sälja sina fiskar...

                      Det enda jag säger är att det finns en stor kvalitetsspridning när man handlar odlad fisk och det får man räkna med då alla inte är fullt så noggranna med vilka avelsdjur de har. Jag vill verkligen påpeka att jag skriver enbart om mina egna slutsatser och upplevelser inom denna bit av hobbyn..

                      För mig så är kvalitet på respektive art så närliggande VF som möjligt, både när det gäller färger som kroppsform. Men det finns säkert andra som tycker annat...men för mig är det kvalitet.

                      Jonas: Vart får man tag på "odlingstunnor" och vilka priser håller dessa?

                      Kommentar

                      • jan olof
                        Användare
                        • December 2002
                        • 254

                        #12
                        Tack Stefan det var ett bra svar, men du vet jag har lite kärlek att utmana lite när det gäller vildfångat kontra F1 eller urvalsodlat. mvhJannehttp://zoonen.se/perzoonen/galleri.asp?oid=403839&gid=410425
                        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

                          #13
                          Janne: Det är väl mest det att när man inte sitter på automatiskt vattenbyte så är de svårt o dra upp fisk så fort. Man har ju inte tid o byta vatten mer än en gång i veckan i vart kar.....då hade jag fått göra detta på heltid, vilket jag gärna gjort om det gått ihopa

                          Stefan: Hmm...det är väl hela grejen, att hitta dem. Du får nog prova på kemi-företag eller något inom livsmedelsproducering. Om andreas (Mpimbwe) kunde säga vart han fått tag i sin hade det vart trevligt.......
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • jullen
                            Användare
                            • March 2005
                            • 628

                            #14
                            Din lyckodag idag jonas!
                            Läs köp och säljannonserna.


                            /ville
                            mvh ville.

                            375 L Malawi
                            585 L Malawi
                            54 L Johanniyngel
                            25 L OB rödzebrayngel

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

                              #15
                              jo, men det är ca 60 mil dit från där jag bor....
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...