Förstår inte!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    Förstår inte!!!

    Vad innebär reversefinessen på Aquaclear´s Powerhead?Ska man köra reverse eller inte?
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Reversfunktionen använder man oftast när man har ett bottenfillter!
    Om du har byggt filterkammare eller liknande så kör på den vanliga sättet!

    Hänger du med????

    Vänligen Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • February 2004
      • 349

      #3
      Jo,jag är med.Då min engelska inte är den bästa så fick jag lov att titta på bilderna,och av dom att döma så såg det ut som det konventionella sättet inte suger in något utan bara blåser ut,stämmer det?Testade även i en hink och kände efter med handen och tyckte att reversen sög f-n så mycket mer.Vad vill jag ha sagt,jo vilket sätt håller karet mest rent från partiklar?
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

        #4
        Då jag tidigare kört Sydamerika med fiskar som vill ha lugnt vatten har jag använt innerfilter med strilrör.När jag nu använder 2 Powerhead med filtermaterial så tycker jag att smutsen bara far omkring i karet,till skillnad mot tidigare nämnda lösning.Suger Powerhead överhuvudtaget någonting?Eller har det att göra med stormen som blir i karet?Har ju startat karet den 9/5,så visst är det en viss "inkörningsperiod".Kör förnärvarande med filterpatron av filtermatta och en filterpatron som jag lindat ett varv filtervadd runt för att få bort dom allra finaste partiklarna.Vilken placering av Powerheaden rekommenderar Ni,på samma kortsida(i bakkant)eller vid varsin kortsida,blåsandes mot varandra?Har ju tidigare diskuterats strömmars vara eller inte vara.Som jag har det nu så pumpar ena pumphuvudet vattnet ganska mitt i karet(höjdmässigt)medans det andra har ett munstycke som riktar strålen uppåt och sätter ytan i bra rörelse.Blir det en "krock" på strålarna tror Ni?Vill inte sätta ena filtret i framkant på karet,inget snyggt.
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Använd ytterfilter så får du en överlägsen filtrering, gärna två filter så kan du intervallbyta filtermedian, vilket gör att du alltid har ett filter som innehåller massor med nitrifikationsbakterier.
          Placera in/utsugen i varje hörn på karet (baktill) och rikta utblåset (som ska ligga ca 3-4 cm från den tänkta vattenytan, gärna riktat lite uppåt) mot mitten på karet, från vardera hålet så får du en optimal cirkulation/syresättning.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1828

            #6
            Filterkammare med blå filtermatta fungerar också mycket bra. Då använder man inte reversefunktionen efterssom man vill ha en riktad stråle som pumpar ut vattnet från kammaren, detta för att få ytrörelse och för att få fart på vattnet.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Micke Lövberg
              Användare
              • February 2004
              • 349

              #7
              Fakta kvarstår!Har 2 powerhead(ytterfilter inte intrssant.Snålvattnet rinner...)vars pumphuvud inte går att vrida och med den medskickade fästplattan slår utblåsen mot varandra om jag placerar dom på varsin kortsida i bakkant.Se placeringen på utblåsen tidigare i mitt inlägg.Har det någon betydelse för filtrering och fiskarns trivsel om pumphuvudena sitter på samma sida?
              375L Malawi
              112L Tanganyika
              90L Tanganyikayngel
              45L Tanganyika

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1828

                #8
                citat:Har det någon betydelse för filtrering och fiskarns trivsel om pumphuvudena sitter på samma sida?
                Det skulle jag svara absolut nej på.

                Fiskarnas trivsel är främst beroende av hur väl dina filter klarar av att bryta ner kvävet. Vattnets cirkulation blir kritiskt först om man har fiskar som inte är vana vid stark ström och då spelar det egentligen ingen roll hur du placerar pumparna. Har du fiskar som tål stark ström kan du välja att ha antingen stark eller svag ström och med alla möjliga placeringar utan att fisken mår sämre för det.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Micke Lövberg
                  Användare
                  • February 2004
                  • 349

                  #9
                  Då vet jag.
                  Bugar och bockar!
                  375L Malawi
                  112L Tanganyika
                  90L Tanganyikayngel
                  45L Tanganyika

                  Kommentar

                  Arbetssätt...