frigolit i karet ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WhiZpEr
    Användare
    • July 2004
    • 103

frigolit i karet ?

Hej!

jag har tänkt att lägga en 0.5cm eller en 1cm frigolit i karet så man inte behöver oroa sig för att någon sten ska göra sönder glaset.

Men det jag är orolig för är att jag ska köpa någon sorts frigolit som är farlig för fiskarna ? bor i Göteborg så om någon kan tipsa om ett ställe som säljer bra frigolit så tipsa gärna ! Jag har stött på både hård och mjuk frigolit men vet ej om någon av dem är att föredra att ha i karet.

Sen undrar jag hur länge frigoliten håller sig i karet innan den blir kass ? handlar det om flera år ?
  • Gäst

Åk till bygghandeln. Beijer bygg tex. å köp deras friggolit. Jag har använt mig av deras friggo (Thermisol tror jag märket är) funkar kanot.
    Tror inte att du behöver vara orolig för något läckage från friggon... håll dig till en vanlig vit bara.
    Känner inte till om det finns något "bäst före datum" när du har det i karet... Har själv haft frigolit i botten i flera år utan problem.

Kommentar

• Gäst

Tänkte på en sak till....
      Om du använder dig av sökmotorn på forumet & söker på friggolit hittar du kilometervis med visdom!
      Där är nog alla frågor du vill ha svar på redan besvarade. Om du nu inte tycker svaren räcker till på denna tråden... *Ler*
      Lycka till...

Kommentar

• jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

Ett tillägg bara, om du huserar större och väldigt grävande syd eller central-amerikanska ciklider, think twice". Mitt synspila par älskade att slita sönder den sköra vita frigoliten med massa frigg som flöt ständigt som resultat, jag skulle satsa på ett liggunderlag som är lite mera gediget.

Mvh Jari

Kommentar

• WhiZpEr
          Användare
          • July 2004
          • 103

jag smetade ut ett tunt lager silikon över alla mina frigolitplattor som ska vara i botten. Var detta smart eller har jag gjort bort mig ?

det enda negativa jag kan komma på är att det kommer se svart ut om sanden grävs bort men fiskarna borde inte kunna förstöra frigoliten iaf ?

kunde ju hällt sand på silikonet men hade ingen sand hemma så.......

Kommentar

• ebbe_20
            Användare
            • February 2005
            • 283

jag har malawi i mitt 600 kar och har frigolit bakom ett litet stenrös så jag inte repar rutan då och de roliga arbetet jag har varje söndag är inte bara att byta 20 % vatten och göra rent pumpar de är också att plocka frigolit tyvärr så nu när den nya bakrunden kommer till de karet så åker frigoliten ut!!!
            MVh
            Ebbe

Kommentar

• PowerMerca
              Användare
              • March 2005
              • 173

Men då´ska det gå bra med friggo från t ex kylskåpsförpackning eller en stereo? Eller måste det vara speciell friggo från bauhaus eller så?

Kommentar

• Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

Det är helt ofarligt med frigolit, troligen med liggunderlag också.

Kommentar

• Gäst

När det gäller friggolit så tror jag att det är lugnt med vilken friggolit som helst......funderade själv på att använda mig av friggolit från nya tv:n... Smidigt med formpressade bitar till filterkammaren tex... Men nu blev det inte så utan jag körde på med "vanlig" friggolit från byggmarknaden...
                  När det gäller liggunderlagg är jag inte lika säker. Har för mig att jag har läst något om att liggunderlagen kan släppa mjukgörare & andra giftiga kemikalier.

Kommentar

• PowerMerca
                    Användare
                    • March 2005
                    • 173

men det det som är problem är alla vita ploppar som kommer att flyta omkring i vattnet under en bra tid framöver. jag har nänmligen varit ute i garaget ochh sågat till friggon lite. Detta blir ett stort problem och jag kommer att få fixa till det innan jagf lägger i den. (nästa uppstart).

Kommentar

Arbetssätt...