If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
jag uppskattar er som frågar mera om pumparna o får igång en diskution jag har haft akvarium i ungefär 6-8 år men har aldrig haft en ytterfilter men blir tvungen o ha ett nu. vilka är fördelarna, med att ha 2080, andra än volymen
Nackdelen med så här stora ytterfilter är väl att de väsnas en hel del. Den uppfattningen har jag iaf fått av Eheim 2260 av det som jag läst här på ciklid.se
Varför inte köra med två filter? Då minimerar man risken vid haveri mm. Jag hade nog valt 2 stycken Eheim 2028 och haft en i var ende på akvariet. Du får iofs inte lika stor filtervolym som med ett 2260, men med tanke på att dessa är "Reday & Go" och enl. många bland dom bästa så är det inte kattskit!
ps. Eheim 2260 pumpar 1900l/h och har 18l filtervolym, Eheim 2080 pumpar 1700l/h och har oxå 18l filtervolym. 2st Eheim 2028 pumpar ihop 2100l/h och har 14,6l filtervolym.
ny har jag halvt bestämt för 2 st powerheds, 1000/h st + en 2080 som förhoppnings vis klarar av att sköta filtreringen. ny är det bara att börja bygga bordet till karet jag vill åter tacka alla som har hjälpt till på detta tråd med litte av sin visdom.
Kommentar