If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Skulle satsa på det Hank rekommenderar. Har ngt liknande själv men som en fristående filterkammare byggd i akryl. Gjorde flera kammare, en för porös sten och två för blå filtermatta. Kör ytavrinning ner i en kammare och vanligt intag i bottennivå till övriga. Fördel med hemmabygge är att man kan ladda det med vilket pumphuvud som helst (STORT i ditt fall) och att man kan måla och fixa utsidan som man vill. Jag "spacklade" två sidor med svart silicon och tryckte fast bitar av samma typ av sten som jag inrett karet med. Ser helt ok ut. Ett varningens ord bara, kör man riktigt kraftiga filter är det risk att vattnet inte hinner rinna till, extra intag i ytnivå kan vara en bra idé.
tack för alla bra svar men jag tror att jag ska köpa 1 st innerfilter på 3000 l/h + ytterfilter. sen får man ju se om det räcker anars får man väll köpa ett ytterfilter till.. flickvännen kommer någ bli så där lagom glad
Jag skulle nog kört på dubbla eheim 2080 om jag haft rådannars är ju fluval 404 ett bra filter men lite för svagt,men dubbla sådana plus ett kraftpaket typ
Project powerhead 1501 med kapacitet på 1800 l/h för 475:-(iaf i min butik)På powerheaden sätter du en rejäl bit blå filtermatta.Det bör nog funka.
lycka till!
//ville
mvh ville.
375 L Malawi
585 L Malawi
54 L Johanniyngel
25 L OB rödzebrayngel
Det finns ett lätt beg Eheim 2260 på blocket för ett hyffsat pris. Ett grymt filter som knappast gör dig besviken. Komplettera med ett par kraftfulla innerfilter bara,eller ett till stort ytterfilter+ ett kraftfullt powerhead som innerfilter. Kolla in länken
Japp, dom är avsevärt billigare. Men du kan beställa själv från en tysk webshop och det blir ytterligare lite billigare än att skicka brodern till en fast butik. Frakten är försumbar i sammanhanget.
MVH
Magnus
Pris på eheim 2260 på:
den svenska butiken www.akvarielagunen.se är 2400:- sek.
den tyska affären www.aquaristic.net är det som jämförelse 229.98:- euro. alltså ungefär 2100:-.
Vad bra att du hittat ett exempel där prisskillnaden är så liten. Men lägg på några burkar mat, och lite andra tillbehör man behöver så rusar vinsten iväg. Om man skall ha mer än det filtret så betalar det sig snabbt.
Min controller kostade över 6000kr i Sverige och mindre än 3000 i tyskland. Varje gång jag beställer så jämför jag med Sverige, det är sällan jag hamnar över 70% av det Svenska priserna oftast mycket mindre. Då är frakten inräknad.
MVH
Magnus
då blir det nog 2080 jag har för mig att den hade stor fillter behållare..läste om den här på cikliden om folk som hade köpt o dom värkade vara nöjda..
Kommentar