Diskus i sällskapskar, några frågor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

Diskus i sällskapskar, några frågor

Är ju nybliven diskusägare sedan i lördags då jag ropade in tre Pigeon Blood på GCG's auktion. De har fått simma i mitt 600 liters SA-kar och kommer få bo kvar där. De har blivit allt djärvare under veckan och har inga som helst problem att få i sig mat trots flera andra hungriga ciklider o malar. De kommer fram till frontrutan utan problem och håller sig framme när de andra cikliderna signalerar att det är matdags. De verkar alltså vara pigga och alerta.

Så till min frågeställning. Jag tycker det känns lite för lite med tre stycken diskusar och funderar allvarligt på att stoppa ner fyra stycken till i samma storlek (5-7 cm utan fenor). Då skulle jag i så fall göra mig av med flera andra ciklider, t.ex. mina flaggciklider, hantelciklider och scalarer. Det enda ciklidsällskapet skulle då vara en grupp om 10 st jordätare, Geophagus sp. pindaré, som är väldigt aktiva och orädda.

Låter detta som en bra eller dålig idé? Jag har alltså inga planer på att odla diskus, skulle de få för sig att leka så ok, men jag har inte några medvetna planer åt det hållet.

En annan undran, finns det något att tänka på vad gäller att blanda olika Diskus-varianter om man inte har odlingsplaner? Hur skulle ni själva gjort, alla 7 av samma sort eller kanske 3+4 av två sorter?

Shoot!
  • Midas_Tom
    Användare
    • March 2005
    • 809

i mitt 390L kar så kör jag på 2st red turquise, 2st marlbouro red och 2st blue diamond och så har ja 30st kardinaltetror och 2st kakaduaciklider och malar.!

Vet inte riktig hur det är med jordätarna! skulle själv kunna tänka mej att ha nån om det går i karet!!

//tom
    //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• ixxe
      Användare
      • February 2005
      • 234

Rent estetiskt skulle jag nog vilja påstå att det e snyggast med alla av samma sort..
      Smaksak sa apan o bet o tvålen
      http://ixxe.se

Kommentar

• discusred
        Användare
        • June 2004
        • 851

Om jag vore du, när det gäller att stoppa ner mer Discus, så hade jag gjort det. Discus är en stimfisk och trivs bättre då och det ser mycket snyggare ut, och du får ett mer narturligt beetende när dom går i stim (som när dom para ut sig tex).

När det gäller jordätare vet jag inget om, men faktiskt aldrig set någon ha det tillsammans med discus.

När det gäller blanda discus-sorter så är det en smak sak. Själv har jag blandat i sällskap-karet, men har ångrat mig mycket på senaste tid. Tycker att det är mycket snyggare med bara en sort.
        Fast du säger att det är inte tal om odla, så vet man aldrig om man ändrar sig och visst är det då roligare och få ett par av samma sort?

Kommentar

• Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

Ja, jag har precis fått veta att mina nuvarande diskusar har en mamma som är Marlborou Red, pappan är Pigeon Blood. Båda varianterna är ju snarlika åtminstone på de bilder jag sett på föräldrarna och jag vet att jag kan få tag på Marlborou Red. Risken är nog stor att det blir sådana.

Kommentar

• Gäst

Har det gått bra med blandningen du redan har så borde det fungera ännu bättre när du stoppar i fler discus och tar bort hantlar m.m.m köp inte för små discus till de du har kan lätt bli strykfisk. Lycka till.

mvh Lennart

Kommentar

• Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

Kommer köpa fler diskusar i samma storlek som de jag har nu dvs runt 5-7 cm. Blir säkert bra.

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1835

Jag har aldrig sett ett enda bra resultat när folk har försökt att dra upp mindre diskus i sällskapsakvarium, därför brukar jag rekomendera att börja med fullvuxna fiskar eller dra upp de mindre i ett eget kar tills dom nått storlek.
                MVH
                Magnus

Kommentar

• Hasse_H
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1081

Tja, nu är förutsättningarna givna och då får vi väl helt enkelt se hur bra det går. Har ändå gjort mig av med de mest revirhävdande och matglada hantelcikliderna, scalarerna och flaggcikliderna, återstår en grupp aktiva men snälla jordätare samt en bunt malar. Att ha enbart diskus i akvariet är för närvarande inget alternativ för mig och jag tar detta diskusprojektet som ett sätt att lära känna fisken. Därför vill jag inte inhandla fullvuxna dyrare exemplar.

Skulle jag misslyckas så har jag ju ändå lärt mig nåt av det. Lyckas projektet så vet vi ju att det går, trots allt.

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1835

Visst är mindre diskusar billigare, men dom är också känsligare. MVH
                    Magnus

Kommentar

• Hasse_H
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1081

Desto roligare om det går bra! :-)

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1835

Och mindre tråkigt om det inte går så bra, jag förstår hur du tänker. Sen kan du ju säga att du provat men att det inte var något för dig
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• Hasse_H
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1081

Nädå, men jag försöker se saker från den positiva sidan istället för att förutsätta att det går åt h-vete. Mitt mål är inte att sätta upp ett nedlagt diskusprojekt på meritlistan, det skulle jag inte bränna pengar på.

Kommentar

• Leopoldi
                            Användare
                            • February 2004
                            • 1082

Mindre diskusar är dyrare om man har dom i sällskaps akvarium....

...egentligen så är alla diskusar dyrare om man har dom i sällskaps akvarium. Om vi pratar kr/dag...

Kommentar

• Hasse_H
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1081

Kan du utveckla det så också min tröga hjärna fattar? Menar du att man tar död på dem i sällskapskaret?

Kommentar

Arbetssätt...