Äntligen bubblor!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

Äntligen bubblor!

Härligt!

För ett par minuter sedan såg jag det första bubbelbandet från mina svärdplantor. Lite senare började även mina saggitaria subulata bubbla lite smått

Jag har kört med mäskmetoden rätt ner i karet i två veckor utan resultat men igår eftermiddag byggde jag en liten reaktor a la aquaguild och det gjorde tydligen susen direkt.

Jätteenkelt rekomenderas verkligen!
  • dinajel
    Användare
    • November 2004
    • 569

Vad är "en liten reaktor à la aquaguild"? Har du nån länk?
    Daniel Andréasson

Kommentar

• blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

Ahh jag skrev fel, plantguild ska det va. http://www.plantguild.com/html/power_reactor.html
      Titta på den där. Jätteekel och den ger faktist riktigt bra upplösning. Jag trycker ner mitt pH från 8 till 6.5 i mitt 222 liter, och nu när jag även göder med PMDD så har jag riktigt bra fart på bubblorna! Ska bli kul att se tillväxten de följande veckorna =)

Mvh

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Varför byggde du den inte själv? Det är ju bara en pump, ett rör och blå filtermatta?
        http://www.defblog.se

Kommentar

• blackened
          Användare
          • January 2005
          • 1042

Mitt första inlägg: "igår eftermiddag byggde jag en liten reaktor a la aquaguild och det gjorde tydligen susen direkt. "

=) Blev ett litet missförstånd. Jag byggde den själv och jag (såväl som säkert många andra akvarister) hade allting hemma så det kostade mig inte ett öre!

Idén kom efter att jag läst några av trådarna du vart aktiv i defdac så jag måste passa på att tacka för att du skriver så tydligt och bra för oss nybörjare! När jag redan hade byggt klart och läste vidare såg jag "plantguild" reaktorn och det kändes bra att jag inte hann beställa en sån först.

Kommentar

• defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

*gnider sina kinder med blå filtermatta*

Doh! Sorry

Kommentar

• ixxe
              Användare
              • February 2005
              • 234

Dum fråga kanske men hur funkar den där?
              E det stängt nertill då så den fungerar som ett vanligt innefilter i princip?
              http://ixxe.se

Kommentar

• blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

Den fungerar inte riktigt som ett filter. Du för in co2-bubblor i röret, och sedan kommer pumpen, som är riktad rakt neråt i röret, blåsa runt bubblorna som löses upp vartefter (co2 tas upp av vattnet). Det är inte stängt nertill utan där är bara filtermattan ditsatt. Den är bara till för att stoppa bubblorna så de inte far ut utanför så de åker upp till ytan direkt. Där lämnar de bara akvariet utan att lösas upp överhuvudtaget.

Hoppas du förstod det där =)

Kommentar

• ixxe
                  Användare
                  • February 2005
                  • 234

aha så den är sluten uptill istället med undantag för pump utblåset.
                  har en pump med runt mundstucke , borde vara perfekt med en avskuren petflaska då tex

Kommentar

• defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

Här är en annan design utan blå filtermatta:

Den ska enligt utsaga fungera bra om man kör mäsk eftersom överskott pulvriseras av loopbacken och skjuts ut i akvariet.

Kommentar

• ixxe
                      Användare
                      • February 2005
                      • 234

Ja precis en sån bild ser man lite mer hur den är uppbyggd .

Det kliade i fingrarna i går kväll så jag kunde inte låta bli o mikkla
                      ihop en *ler*.

man tager vad man haver så det fick bli en PET flaska. Inte det snyggaste men väldigt smidigt. Ska bli intressant o se om det ger nån effekt.

Mvh Martin

Kommentar

• blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

Hmm... Jag började göda med PMDD förra måndagen (byter vatten på söndagar) Och det bubblade på hela veckan tills Söndag igen. Jag körde fulldos vid vattenbytet men nu har det slutat bubbla sådär mycket som det gjorde förra veckan. Söndag och måndag bubblade det som aldrig förr men idag är det tvärstopp! Det är mer co2 nu än det var tidigare och alla andra förhållanden är samma? Kan näringen redan vara slut? Jag har absolut inte den mängd växter som rimligtvis borde kunna käka så mkt? De var iofs väldigt gula och håliga innan jag fick fart på dom med gödning o co2, och nu är de i stort sett i perfekt skick efter en vecka redan.

Kan de ha sugit i sig all näring redan, och är det fulldospuls igen som gäller om så är fallet?

/Andreas

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1836

Om co2 nivåerna är ok och du inte har bubbel så skall du tillsätta en fulldos.
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• blackened
                            Användare
                            • January 2005
                            • 1042

Tack för det. Jag tillsatte en stund innan släckdags och det började bubbla igen direkt! =)

Som följdfråga till allt det här undrar jag varför jag får grönalger när växterna uppenbarligen snor åt sig så mkt näring de kan? Är den bästa hjälpen kanske att helt enkelt köpa mer växter så jag fyller upp karet ordentligt?

Jag göder med KNO3, KH2PO4 och MikroMix. Kan övergödning av någon av dem vara boven? (inte mikromixen för jag tar bara lite, lite grann av det)Alla är utblandade för 10ml/100l vatten.

/Andreas

Kommentar

Arbetssätt...