Bästa mått på akvarium för apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    Bästa mått på akvarium för apistogramma

    Hej.

    Efter lång frånvaro från akvarierna har jag tänkt göra nåt riktigt maffigt. Jag hade tänkt mig mycket växter rötter och lite kul fiskar. jag har siktat in mig på läckra tetror och APISTOGRAMMA. Karet ska vara stort typ 720. Frågan är nu vilka som är de bästa bottenmåtten för att kunna hålla så många apistogramma harem som möjligt.

    Så om någon kan förklara hur apistogramma revir brukar se ut storleksmässigt vore det till stor hjälp att avgöra om jag ska skaffa ett standard 720 på 60x200 i bottenyta eller specialbeställa nåt typ 90x160 eller whatever.

    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

    #2
    Efter egna erfarenheter som hände nyligen i min balja.
    Jag hade tre sorters Apistogramma (Borelli,Hongsloi och "babyface"). Först jagades Borellin ihjäl av både Hongsloi och "babyfacen". "Babyfacen" som var den som bestämde tills Hongsloien tog över makten och jagade ihjäl "babyfacen" nyligen.
    Nu har jag en balja på 1200L, så frågan om det är individuellt från fisk till fisk, eller finns det lugnare arter?

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

      #3
      Menar du att 1200 liter var för lite för 3 apistogramma? Eller var det i ett helt annat kar. Verkar ju vara sjukt aggressiva fiskar du haft annars ju. Fredliga än RÖd ciklid som jag tycker varit det värsta jag haft. Det gick max två par i 250 liters.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • June 2004
        • 851

        #4
        Japp, dom gick i 1200L karet tillsammans. Jag tror inte det var för litet, hade kanske ren otur och fick agressiva fiskar?
        Jag har bara kört Apistogrammma nu ett halvår, så det var bara efter min erfarenheter!
        Skulle vara skoj och veta vad som gick fel, 3 aggresiva arter av Apistogramma? Eller är det individuellt från fisk till fisk?

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • October 2004
          • 531

          #5
          Hej!
          Jag hade 10 st fjärilsciklider i ett 40+40+120 i storlek det gick bra,fick också ett lekparav fjärilarna.Lycka till Mvh Ann-Mari
          bryggan

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            #6
            Lycka till? Njae, jag tänkte inte vrålchansa utan få lite info om hur stort kar och i vilka dimensionen jag kan ha ett gäng apisto. Är det som discusred antyder så blir det nån annan fisk typ Kurvciklid eller nåt fridsamt, men apisto verkar roligast av många skäl.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • edis
              Användare
              • August 2004
              • 57

              #7
              Jag har 2 st apistogramma nijsseni och 4 st apistogramma borellii i ett 300 liters kar och det funkar hur bra som helst. Nijsseni är dom som bestämmer men dom är inte på borelliina onödigt mycket.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211153

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

                #8
                Vad har du mer för fisk i ditt kar än apistona edis? Ett tag lekte jag med tanken diskus, men jag har blivit avrådd p.g.a att diskus äter mycket och tuggar om födan.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • edis
                  Användare
                  • August 2004
                  • 57

                  #9
                  Sällskapet till apistogrammorna är för tillfället 10 neontetror och några endlers guppy.

                  Blev du avrådd? Annars brukar ju folk rekomendera just apistogramma som sällskap till diskus, det största problemet är väl att diskus vill ha så varmt. Men finns några apistogramma som också gillar varmt vatten, Apistogramma trifasciata t.ex gillar temp runt 26-29, det har på vissa fångstplatser uppmätts temp runt 32 grader.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211153

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

                    #10
                    Ja, han tyckte i strikt mening inte att man ska ha discus tillsammans med någonting, mer är möjligen malar.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Midas_Tom
                      Användare
                      • March 2005
                      • 809

                      #11
                      jag har själv ett par med Apistogramma cacatuoides http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...isa.asp?NR=778
                      med 6st discusar i 7cm storleken med 30st kardinaltetror och det går fin fint.!

                      //tom
                      //tom

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                      Kommentar

                      • Carl Weinberger

                        #12
                        Hej Olorin,
                        Min erfahrenhet är att storleken av akvariet har mindre betydelse än inredningen. Alla Apistogramma-arter jag har hållt har betett sig likadant. De jagar varandra i typ 15-20 cm ruscher, sen stannar båda. Om de sen ser varandra går de likdant igen. Så upprepas det ett akvarium som är tex. 160 cm långt som mitt största upp och ner om det inte är gott om sikthinder. Sen kan man få det att fungera mycket bättre i ett mindre akvarium om det har massor av rötter och växter. Allt så länge fiskarna kan förlora varandra ur sikt snabbt.

                        Ett annat alternativ är att packa akvariet proppfullt med fisk. Fungerar också, men kan vara svårt om akvariet är på 720 liter om du inte odlar rejält med Apistogrammor.

                        Borelli har jag aldrig lyckats hålla med någon annan Apistogramma art. Det är som jag upplevt det den absolut vekaste arten (bland dom finaste tyvärr också).

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

                          #13
                          Att packa karet fullt med fisk... Så drastiskt har jag inte tänkt, men jag är helt klart positiv till tanken att ha ganska gott och tetror och annan fisk som kan tänkas distrahera dem från att jaga ihjäl varandra och så klart plantera täta snår och placea rötter som avgränsar revir.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • October 2004
                            • 531

                            #14
                            Hej!
                            Mina fjärilar har nu frisimmande yngel,runt ett trettiotal skulle jag gissa.Det finns scalarer i akvariet som ännu inte upptäckt ynglen,får se om det går bra för dom.Mvh Ann-Mari
                            bryggan

                            Kommentar

                            • wofflan
                              NCS Medlem
                              • September 2003
                              • 660

                              #15
                              vad kul annmari, skall du inte flytta antingen scalarerna eller fjärilarna?
                              Mvh Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...