If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Far min började köpa lösnummer i mitten 80-talet ... kommer ihåg att jag som pojk älskade den tidningen
Slängde en rejäl hög sönderbläddrade TFH för ett par år sen, ska kanske köpa en prenumeration igen..... Det är akvaristikens motsvarighet till WALLPAPER* typ.
På Press Stop i Gallerian Stockholm hade dom inte tidningen, men däremot en annan tidning som hette Practical Fish Keeping. Köpte den inte men bläddrade igenom den. Väldigt bred med saltvatten, rockor, koi, ciklider, tetror...Kanske lite väl bred i min smak. Det jag gillade mest var att den som namnet antyder var väldigt praktiskt inriktad och innehöll artiklar om hur man byggde en saltvattenssump, inredde ett akvarium för ljusskygga fiskar som ändå innehöll växter och god insyn för betraktaren, fixade en koidamm m m samt mycket smånotiser á la Metro och lite korta läsarfrågor av FAQ-karaktär.
Ångrar mig nu att jag inte köpte den, fick en snållåsning i affären.
Jag blev intresserad av TFH så jag beställde en online prenumeration för $28 + en "free issue". Får se vad det ger, men troligen en hel del då mitt intresse för akvaristik är bred. Skall bli spännande...
Jag beställde en pappersprenumeration via nätet för ganska länge sedan. Vad jag förstod kunde man inte betala via internet utan erbjöds ett första fritt nummer där sedan betalningsuppgifter fanns. Är det någon som känner till om det är på detta vis och jag alltså ska ha mer tålamod eller om jag bör göra på annat sätt?
Nu har jag fått tre nummer och börjar gilla den starkt. Det är inte mycket teknik men när man lärt sig att bläddra förbi reklamen och för min del saltvattnet så är den riktigt bra. Av nå´n anledning fick jag inte januarinumret, men februarinumret som kom idag var riktigt tungt. Tidningen har en stående ram alltid med en Q&A(idag med t ex malar, bettor, tigerfisk och stingrocka), följt av Ask Jack(diskusavdelning), Catfish corner och lite annat obligatorium. För att nämna ett urval(!) av innehållet i det här numret fanns en artikeldel av en amazonasserie(med fokus på vattnet och dess skiftningar), två växtartiklar(en om stängelväxter och en om design av Amano himself), en researtikel från Malaysia(med fokus på labyrintfiskar), en artartikel om svart arowana och en odlingsartikel om scalarer. Mumma vad läsning...
Håller med dig Kalle-maja. Jag var kritisk till tidskriften i början, men den "äter in sig" hos en och nu tycker jag att den är alldeles förträfflig. Många härliga artiklar och ett riktigt brett spektrum...
Klarar man av att förbise all den reklam som finns så är det verkligen värt att prenumenera på...(snacka om tvärvändning ;-))
TFH är bra, helt klart - men DATZ är fortfarande bäst. Också lite väl bred ibland, men attans vilken info det finns i den. Trist nog mycket jobbigt för mig att översätta det jag är intresserad av, DATZ är ju på tyska. Men, men - TFH är inte dålig den heller.
Kommentar