Oskar vs Guldsöm vs Brasiliensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeW
    Användare
    • December 2004
    • 113

    Oskar vs Guldsöm vs Brasiliensis

    Efter att ha läst ett otal trådar och artiklar vilka (nästan) alla pekade på att Påfågelcilklider kan gå tillsammans med Guldsöm och G. Brasiliensis, så bestämde jag mig idag för att slå till när en av de lokala handlarna fick in Albino Oskars. Hela eftermiddagen har dock gått åt till att Guldsöms-hanen och G. Brasiliensis-hanen har jagat de två påfåglarna. Är detta något jag bör vara orolig över eller kommer Osakrna tillslut förstå att de är minst lika starka som de andra?

    Oskarna är ca 11cm, Guldsömmen ca 12cm, G.Brasiliensis ca 10cm.

    Vad tror ni?

    MickeW
    Då var man medlem....!

    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    #2
    Jag tror att du behöver möblera om rejält i karet så alla revirgränser suddas ut. Då får alla göra upp rangordningen på mer lika villkor.

    Själv hade jag nog inte testat din kombination, mest kanske pga av dåliga erfarenheter av bråkiga guldsömmar. Men fiskar är individer, ibland funkar en mix som inte funkar hos nån annan.

    /Hasse

    Kommentar

    • MickeW
      Användare
      • December 2004
      • 113

      #3
      Ska möblera imorgon bitti!

      Det är just det som är lite underligt, enligt de trådar jag hittat här så är det flera som haft guldsöm med oskar och det har fungerat. Är det verkligen en ovanlig eller svår kombination?
      Då var man medlem....!

      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

      Kommentar

      • Thorichtys
        Användare
        • April 2002
        • 56

        #4
        Som Hasse skriver så bör du bryta upp revirgränserna. Eftersom de nya fiskarna är inkräktare hos dina gamla fiskar kommer dessa att försöka jaga bort dem. Så länge det är revirhävdande ciklider du introducerar nya hos kommer detta, i stort sett alltid, att ske. Det viktigaste är väl kanske att akvariet är så stort att du kan husera dessa arter som vuxna. Hur stort är akvariet?
        Magnus
        Magnus

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av MickeW

          Ska möblera imorgon bitti!

          Det är just det som är lite underligt, enligt de trådar jag hittat här så är det flera som haft guldsöm med oskar och det har fungerat. Är det verkligen en ovanlig eller svår kombination?
          Underligt?! Ditt exempel säger INGET om hur kombinationen kan funka. Jag förvånas ofta av att folk lägger ner nya ciklider i ett akvarium med etablerade revir och tror att det ska gå smärtfritt. Det går [u]aldrig</u> smärtfritt även om fiskarna kanske inte dör. Varför möblera om imorgon och inte ikväll?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • jullen
            Användare
            • March 2005
            • 628

            #6
            håller med ola...


            mvh ville
            mvh ville.

            375 L Malawi
            585 L Malawi
            54 L Johanniyngel
            25 L OB rödzebrayngel

            Kommentar

            • MickeW
              Användare
              • December 2004
              • 113

              #7
              Är fortfarande en novis Ola..:-( ,det är därför jag vill ha hjälp.

              Karet är 576liter 160*60*60cm. Borde väl vara tillräckligt (?) några månader tills planerna (och ekonomin) för ett större gått i lås.

              Jag förväntade inte mig att det skulle gå smärtfritt direkt, men blev lite skraj när det blev tumult i karet. Därför vänder jag mig till er om tips och råd. Vad tror ni om kombinationen i det långa loppet? Den sista tråden jag läste var för ett år sedan tror jag, det är kanske fler som har tips eller egna erfarenheter att dela med sig?

              Tack på förhand, MickeW
              Då var man medlem....!

              "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                När man sätter ihop fisk som kan ha kraft bakom sina smällar så bör man helst ta ur all fisk och inredning och sedan lägga tillbaka allt. Total mörkläggning tills alla känner igen varandras lukt är ännu ett sätt, avdelare ett annat. Om man inte gör något åt det här hållet så blir det tumult och du bör vara orolig. Släck och möblera om.

                Fiskarna är så pass små att det helt enkelt måste funka om du har gömställen. Fullvuxen fisk är en annan sak. Det är ju inte världens minsta fiskar du har.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • MickeW
                  Användare
                  • December 2004
                  • 113

                  #9
                  Ok, tack Ola. Precis sådana tips jag var ute efter! Har gott om gömställen nu när det är ommöblerat. Ska även testa att släcka ner någon dag.
                  Då var man medlem....!

                  "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                  Kommentar

                  • MickeW
                    Användare
                    • December 2004
                    • 113

                    #10
                    Tänkte bara berätta att ommöblering och mörkläggning två dagar verkar ha fungerat. Brasiliensishanen vågar sig inte nära Oskarna längre för då blir han snabbt bortkörd. Guldsömshanen håller de sig undan för fortfarande, men där de satt sitt revir vågar han inte utmana dem. Så lugnet är tilbaka i karet igen. Tack för alla tipsen!

                    Mvh MickeW
                    Då var man medlem....!

                    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                    Kommentar

                    Arbetssätt...