Martin Genner och George Turner har skrivit en så kallad reviewartikel över vad vi vet om mbunas och den går ladda ner från http://www.hull.ac.uk/cichlids/papers.html (direkt till pdf-filen http://www.hull.ac.uk/cichlids/paper...rner_mbuna.pdf ).
Genner, M.J. & Turner, G.F. (2005) The Mbuna cichlids of Lake Malawi: a model for rapid speciation and adaptive radiation. Fish & Fisheries 6, 1-34.
Det här är helt nödvändig (och gratis!) läsning för de som är det minsta intresserade av vetenskapen gällande dessa fiskar.
Den innehåller följande delar
Introduction 2
What are mbuna? 3
Systematics 4
-Allopatric species and colour races 5
-Genera 6
-Tests of mbuna relationships 8
Evolutionary history 11
Life history and territoriality 12
Sexual dimorphism and mate choice 14
Colour polymorphism 15
Diet and functional morphology 16
Species coexistence 18
-Dietary partioning 18
-Habitat partitioning 19
-Other mechanisms 20
Biogeography and population subdivision 20
Reproductive isolation 21
Speciation 22
-Genetic drift 22
-Natural selection 22
-Sexual selection 23
-Allopatric or sympatric speciation 23
-Parallel speciation and introgression 23
-Tempo of speciation and radiation 24
-Why are there so many species of mbuna? 25
Vulnerability and conservation 25
Acknowledgements 27
References 27
Man behöver inte läsa allt på en gång, utan kan ta ett kapitel i taget i vilken ordning man vill. Avdelningen "-Tests of mbuna relationships" i kapitlet "Systematics" är knepigare än de andra och ni kan nog hoppa över det. I princip finns allt i table 2 (dvs. vi vet inte än hur mbunor är släkt med varandra).
Jag är relativt insatt i resonemangen, så fråga på om det inte är något ni förstår, eller om det är ord som jag måste förklara. Jag kommer fråga Martin eller George om jag inte kan svara eller om det är fågor som sas. riktar sig till dem.
Jag erbjuder mig alltså att lägga ner lite tid, så läs först och fråga sedan!
Genner, M.J. & Turner, G.F. (2005) The Mbuna cichlids of Lake Malawi: a model for rapid speciation and adaptive radiation. Fish & Fisheries 6, 1-34.
Det här är helt nödvändig (och gratis!) läsning för de som är det minsta intresserade av vetenskapen gällande dessa fiskar.
Den innehåller följande delar
Introduction 2
What are mbuna? 3
Systematics 4
-Allopatric species and colour races 5
-Genera 6
-Tests of mbuna relationships 8
Evolutionary history 11
Life history and territoriality 12
Sexual dimorphism and mate choice 14
Colour polymorphism 15
Diet and functional morphology 16
Species coexistence 18
-Dietary partioning 18
-Habitat partitioning 19
-Other mechanisms 20
Biogeography and population subdivision 20
Reproductive isolation 21
Speciation 22
-Genetic drift 22
-Natural selection 22
-Sexual selection 23
-Allopatric or sympatric speciation 23
-Parallel speciation and introgression 23
-Tempo of speciation and radiation 24
-Why are there so many species of mbuna? 25
Vulnerability and conservation 25
Acknowledgements 27
References 27
Man behöver inte läsa allt på en gång, utan kan ta ett kapitel i taget i vilken ordning man vill. Avdelningen "-Tests of mbuna relationships" i kapitlet "Systematics" är knepigare än de andra och ni kan nog hoppa över det. I princip finns allt i table 2 (dvs. vi vet inte än hur mbunor är släkt med varandra).
Jag är relativt insatt i resonemangen, så fråga på om det inte är något ni förstår, eller om det är ord som jag måste förklara. Jag kommer fråga Martin eller George om jag inte kan svara eller om det är fågor som sas. riktar sig till dem.
Jag erbjuder mig alltså att lägga ner lite tid, så läs först och fråga sedan!
Kommentar