Jag har blivit nyfiken på denna fisk. Är det någon som har/har haft denna och kan delge erfarenheter o dyl. Tex lämplig akvariestorlek,ev sällskap osv.
Amphiloph. longimanus
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
jag hade longimanus på mitt arbete för ett par år sedan och jag har bara gott att säga om dem. Med tiden blev de väldigt vackra och liknade inte alls de bleka grå fiskar man ser i handeln. Det är ingen fisk som simmar runt i hela akvariet dagarna i ända utan de tar det ganska lugnt. Jag skulle även vilja påstå att de är ganska snälla firrar så det går säkert att ha dem i akvarier från 200 liter och uppåt. Jag såg inga tendenser till att de gav sig på annan fisk i någon större utsträckning så det enda man bör tänka på är väl att inte blanda dem med för aggressiva arter. Varför inte blanda med nicaraguense och ett par stora regnbågsfiskar eller kongotetror?
Lycka till!
-
Jag har 5 st, 2 hanar 3 honor. Jag håller med Ola, dom är mycket lugna av sig. Men blir som alla Centralare aggresivare vid lek.
Dom ska nog som sagt inte gå med några av dom tuffare arterna, mina går ihop med 8 st Eldbuk "Rio Candelaria" i ett 720, det funkar jättebra. Dom är inte mycket att se på innan dom når ca 10 cm, som stora är dom mycket snygga och färggranna.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Tack för svaren. Det verkar som om denna art är en perfekt CA-ciklid. Vilken storlek kan man förvänta sig att nå ?. Kan någon beskriva färgerna på utfärgade fiskar.
Jag har tidigare vid flera tillfällen haft salvini och jack dempsy. Det har dock alltid till slut slutat med att hanen haft ihjäl honan.Kommentar
-
Dom blir mellan 15-20 cm, färgen skiftar i grönt/blått med röd buk.
Ca hanar är oftast aggresiva, du MÅSTE ha gömställen för honorna att gömma sig i. Jag har ett gäng med skivtetror hos nästan alla mina par, det tar lite av udden från honorna.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
Kommentar