Viejita-lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

    Viejita-lek

    Smög precis på fiskarna i källaren, och i ficklampans sken såg jag att den mindre av de två Apistogramma viejita-honorna vaktade knallröd rom.
    Kul! Det är den - enligt min mening - allra snyggaste dvärgcikliden.
    Någon som har erfarenhet av viejita, när det gäller lek & yngel? Hur känsliga är de små? Hur bra brukar föräldrarna vakta kullen? I samma akvarium (90 l) går sex gamla trötta svarta neontetror, en ancistrus och en Hemiloricaria sp. L10a.
    Jag har försökt göra deras burk surare med rötter, alkottar och ett rejält lager eklöv, men pH-värdet sjunker trots mitt mjuka Stockholmsvatten inte under 6,5.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar
  • Pär J.
    Användare
    • April 2002
    • 219

    #2
    Grattis. Jag har den väldigt nära släktingen macmasteri och där har jag ett ca 30-tal yngel gående med paret som lekte.
    De risker som finns är att honan är ung och oerfaren och första leken går till spillo, men har de väl lekt så är ju det ett steg åt rätt riktning.

    Andra risken är malarna ev. också tetrorna som kan plocka yngel när de blir mer frisimmande och vill utforska världen utan för moderns beskydd.

    Kommentar

    • daniel60
      Användare
      • March 2003
      • 527

      #3
      Jo, jag vet att tetror är luriga. Men när de gick med en svärm cacatuoides-yngel lyckades honan skydda kullen utan problem.
      Hoppas att viejitan är lika bra på att vakta. Annars hamnar tetrorna i 720-karet där de kommer att göra skednosmalarna jätteglada.
      mvh Daniel
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

      Kommentar

      • DBrave

        #4
        Grattis till Viejita-leken, Daniel. Jag hänger på den här tråden och behöver ett raskt svar. Jag har också macmasteri och ynglen har kläckts i en blomkruka där honan är kvar och har grävt in sig. Som jag har förstått det är det ingen mening att mata med artemia innan de är frisimmande. Allt väl så långt, men när räknas de som frisimmande? De borde väl lämna grottan och inte bara hänga på väggen som de gör nu? Jag ser detta i ficklampssken, nämligen.

        Kommentar

        • Helenai
          Användare
          • October 2004
          • 269

          #5
          Vad roligt med lekframgångar med dvärgcikliderna!
          Jag hoppas resultatet blir över förväntan och att ni vidarebefordrar tipsen!
          Vill gärna ha A. macmasteri eller A. vejita eftersom de hör ihop (tror jag iaf) med den biotop jag grejar lite med. Klurar lite på om de är för nära släkt med A. hongsloi som jag har 1+2 i det ena karet. Korsningsrisk?
          Varde ljus... och det vart mörker.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

          Kommentar

          Arbetssätt...