Är det någon som vet något om Malawi krabbor, såsom skötsel och eventuella problem som kan dyka upp? Mvh Daniel
Malawi krabbor
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag har själv inte hållt krabbor men känner ett par som gjort/gör det. Det är inga problem att hålla krabborna en och en i ett akvarium utan andra fiskar/krabbor. De äter räkmix men äter hellre (död) fisk. Håller man flera krabbor så slår de ihjäl varandra när de ömsar skal. Håller man krabbor tillsammans med fisk finns det chans att fisken blir krabbmat, speciellt på natten när fisken vilar och krabban går på jakt. Jag vet inte hur stora fiskar krabban tar. Akvariet bör ha glasskivor med tynger ovan för krabban klättrar bra och är stark som bara den. Han kan tex ta spjärn mot filter etc och bryta upp glaset och klättra ut.
MVH
/Kenneth Johansson, www.akvarie.netMVH
/Kenneth Johansson,
ordförande
Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
Ansvarig för Ciklidstämman 2007 -
Hej
Jag tycker attdet låter väldigt intresserad med krabbor (krabba) i malawi burken. Har för tillfället några malawiciklider tillsammans med signalkräftor, det är inga problem, men Malawikrabborna kanske blir större? Är det någon som vet hur stora de blir?
MVH Anders
Kommentar
-
De krabbor jag sett hade en sköld på kanske 5-7 cm i diameter, dvs de blir ungefär lika stora som vanliga svenska strandkrabbor. De ser faktiskt väldigt lika ut när jag tänker efter förutom att malawikrabban är ljusare och ibland kan vara blå(!). Klorna är ganska stora och kan nog greppa många ciklider av normal golden-storlek.
MVH
/Kenneth Johansson,
ordförande
Ansvarig för Ciklidstämman 2007Kommentar
-
-
jag snackade med anders (?) på aquarium malawi här i örebro, dom har haft inne malawikrabbor men sålde slut på dom ganska kvickt. han hade inte hört nåt om att dom käkat upp nå fisk av dom som köpte dom, så länge man matar dom så ska det nog inte vara några problem sa han.. och dom hade runt 10 st i samma kar där (utan fisk) och det verkade inte alls gå hett till.. krabborna var mest nyfikna på vad som hände utanför glaset.
MVH SimonKommentar
-
Jag sade bara att det föreligger en viss risk att krabborna äter dina fiskar. Som tur är krabbor mestadels asätare. Jag tror det kan fungera att ha många krabbor tillsammans tills de ömsar skal. Om de inte lyckas gömma sig undan de andra krabborna innan det nya skalet stelnat är det klippt.
MVH
/Kenneth Johansson,
ordförande
-
Kommentar
-
Det finns nog inte så många malawiciklider som rår på en krabba. Det krävs rätt mycket käkstyrka för att knäcka en krabbas ben/skal. Dessutom måste firren disabla krabbans försvar först.
MVH
/Kenneth Johansson,
ordförande
-
Hej,
Ett litet tips - i nästa nummer av Ciklidbladet kommer en kortare artikel om Malawikrabban.
Ciklidhälsningar
Kjell Fohrman
Kommentar
Kommentar