Ciklidernas konung! Caquetaia umbrifera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

    #31
    Hej!
    Nu är du elak daniel!Jag ska lägga ner en vithaj i ditt akvarium.Mvh Ann-Mari
    bryggan

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av FI

      Äsch, diskusen är ståtlig och färggrann men har alldeles för mesigt temperament för att bära titeln ciklidernas konung, det där är bara nåt som hänger kvar sedan förr då diskus-hypen började ta fart på allvar. Näpp, diskusen har gjort sitt, det är dags att kora en ny konung.
      Om kriterierna är stor och elak så utser jag "Tomocichla asfraci" till kung. Den elakaste och mobilaste lurifaxen jag sett och haft i ett par fenor. Det är även den vackraste jag haft.

      Det påstås säkert annorlunda på amerikanska forum vad gäller Tomon men det är vad jag har erfarit.


      Mvh Jari

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • April 2002
        • 787

        #33
        Glöm inte att fota och dokumentera hur man gör för att köpa, transportera och koppa in en vithaj i ett sötvattensakvarium! Kan bli en mycket intressant artikel av det hela =)

        Lite väl tramsigt att bli på sånt humör bara för att nån tycker att man bör byta kung lite då och då.
        Förövrigt passar väl en mesig diskus rätt bra som kung, vår egen Knug Karl Gustf har väl inte mycket pondus han heller? Eller?

        Mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

          #34
          Förresten börjar mina Crenichichlor att tuffa till sig nu, har tex börjat jaga guppy []
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av Björn

            Förövrigt passar väl en mesig diskus rätt bra som kung, vår egen Knug Karl Gustf har väl inte mycket pondus han heller? Eller?
            Hehe där har du faktiskt en poäng ;D
            Men om man nu plockar fram barnasinnet och tänker på barnsagorna med djungelns och skogens konung osv så är det ofta stora, kraftiga och ståtliga djur som får den titeln. Så tittar man på ciklidhobbyn på det sättet så känns diskusen allt rätt malplacerad som konung. Diskusen känns mer som ciklidhobbyns supermodell eller nåt, översminkad, divig, trådsmal och bräcklig.


            Appropå storleken, jag läste lite på amerikanska forum och umbien skulle tydligen kunna bli över 34 tum vilket är nästan 90cm. De hade också placerat den näst högst upp på någon (iofs väldigt fånig) aggressivitets-lista, över doviin, festaen, trimacen, buttin och hela värstinggänget. Och mycket riktigt så gör det sitt då man börjar fundera på vad som krävs för att husera en sån bjässe, CichlidScene rekommenderade minst ett 700-1200 liters för en ensammen hane, idealet var ett kar på dubbla storleken...
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av annmari

              Hej!
              Nu är du elak daniel!Jag ska lägga ner en vithaj i ditt akvarium.Mvh Ann-Mari
              Nu är [u]du</u> elak. FI kom med bra förklaring hur diskus ser ut. Uppumpad plastfisk, i flesta fall
              Nä, nu börjar man lessna på den mesiga konungen. Dax för centralarna att kliva fram och överta tronen, diskus är ingen "fluga" längre.
              Mvh Alex

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

                #37
                Tråden börjar bli larvig nu, kung hit och dit! Läman diskusarna åt sitt egan kungadöme...
                Det räcker väl att umbien är en brutalt cool firre? Stor, maffig och snygg. Det vi väntar på är att någon skall börja snacka egan erfarenheter
                Anders L

                Kommentar

                • Micke_A
                  NCS Medlem
                  • January 2003
                  • 638

                  #38
                  Jag tycker väl att discusen är som en kung borde vara. Snäll, ståtlig, men inte utan en viss pondus när det behövs. Umbriferum och gänget är väl snarare som tyranniska diktatorer, och inte som kungar. Men skämt åsido, alla ciklider har sin tjusning. Jag har bland annat discus, chokladciklider, Aequidens diadema, vildfångade paletter, scalarer och Acaronia nassa. Inte i samma kar så klart.

                  Hade jag ett tillräckligt stort kar hade jag gärna testat till exempel umbriferum, men inte för att den är stor och aggressiv, utan för att det är en vacker fisk, med ett intressant betéende. Jag har haft Jack Dempsey och jaguarer bland annat, och måste säga att mitt jaguarpar inte levde upp till sitt rykte som ilskna monster. Inte ens när de hade yngel, vilket jag är glad för. Fiskar som ska slå ihjäl eller äta upp allt som rör sig tröttnar man fort på.

                  MVH Micke
                  MVH Micke

                  "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                  Kommentar

                  Arbetssätt...