Mini recension av JBL Cristal Profi 250

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DreamB
    Användare
    • May 2005
    • 53

    Mini recension av JBL Cristal Profi 250

    Fick hem min JBL Cristal Profi 250 idag från tyskland.. startade upp den och jag är faktisk jätte nöjd med den.

    Den är väldigt tyst ger nästa inget ljud ifrån sig alls, om man vill höra den måste man nog låta örat vara vilande på själva filtret för att höra något... så bra är den.

    Den kom med allt som behövdes för att driva igång den allt slangar och rör är i svart/mörk brun, själv tycker jag att det är snyggare med mörkbrunna färgen bättre än grönt som man får med i Eheims packet.

    Detta ingår:
    * Svart/mörkbruna rör och slangar i diverse böjar mm.
    * 2 enkelkranar för montering av slangarna till ytterfiltern med vattenstop, dvs man kan stänga av vattenflöde när man ta bort de från ytterfiltern. Mycke bra funktion för rengöring…
    * 6 st sugfot
    * 2 st strilrör
    * En ”lilly pipe”
    * insugningrör + sil

    5 Filtermaterial som ingår, olika filter material är ju jättebra... bl. annat:
    * JBL filterball, filter biobollar i botten
    * JBL Cermec, keramikrör i första facken nedifrån
    * JBL filterpad f15, 3 st filter skumplast
    * JBL filterpad f35, 2st f15 + 1 st f 35 filter skumplast
    * JBL filterpadvl, filter vadd

    Filter materialen är indelad i olika korgar, mycket lätt att ta ut för byte lr rengöring

    Har lagt upp lite bilder som ni kan se på: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...389&gid=409829

    filtervolymen är förvånadsvärt stort, vad sägs om 7 liter!!! 4 års garanti skadar väl inte heller hehe..

    Allt detta för bara 69 euro + 17 euro i frakt!!! Dvs under 800kr!! Vad mer kan man begära???

    Ska uppdatera recensionen efter när jag har använt den ett tag.. om några veckor lr så..

    Mer ingående detaljer lr tekniska data kan ni läsa här:
    JBL ist Ihr Experte für Aquaristik, Teich & Terraristik. Seit 1960 steht JBL für hochwertige Produkte auf Basis eigener Forschung.

  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

    #2
    De ska tydligen vara rätt stabila. Hurpass bra fart är det i pumpen? med 4 års garanti så är det väl bara att gratulera till ett bra köp.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • ixxe
      Användare
      • February 2005
      • 234

      #3
      enlig vad jag kan se e filtervolymen 5,3 liter bara för o va petig ler, men bra pris.. Frakten var ju inte heller så blodig med tanke på paketets storlek
      http://ixxe.se

      Kommentar

      • DreamB
        Användare
        • May 2005
        • 53

        #4
        >ixxe
        Det där med filtervolym stör mig oxå..

        i deras site står det 5.3 "filter massa" men i packet som jag har i handen står det 7 liter filter volym... 7 liter stämmer nog för att det är rätt så stor.

        Jag tror att de räkna så här:
        själva behållare är på 7 liter men pumpen tar upp lite plats i behållaren så den volym som man utnjyttjar är 5.3 liter filters volym till filter massa sen resterande liter är till vatten flöde och pumpen.

        Samma sätt att beräkna filtervolym är det nog för am-top och eheim..

        >CuteKid

        700 liter/h

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • January 2005
          • 373

          #5
          Var har du köpt den?
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • DreamB
            Användare
            • May 2005
            • 53

            #6
            här beställde jag den:


            den kostar 69,99 euro för att vara mer exakt
            men en tio mer lr mindre gör ju inget..

            den är under kampanj i vanliga fall kostar den 74 euro men det är ändå billigt om det är 74 euro.

            Handlar man där kan man få rabbat via nästa beställnig och de skickar vara fram till dörren vid leverans.

            Kommentar

            • discusred
              Användare
              • June 2004
              • 851

              #7
              Får säga att JBL Cristal Profi serien är kanon pumpar, helt klart i klass med Eheim pumpar.

              Kommentar

              • DreamB
                Användare
                • May 2005
                • 53

                #8
                Nu har jag kört den en dag
                Inget läckage lr liknade..

                Öpnnade upp den för att se om det är lätt att ta löst den lr inte... fungera utmärkt med stopet i enkelkrannen, inget vatten-läckage alls!

                Öppnade upp den och ser att den vita filtervadden har redan blivit lite brun mera batteri.. mera batterie...

                Studerar hur vattenflöde fungera och märkte att in-vattnet går direkt ner till botten mha ett rör system i korgarna.. se detta:


                den svart plastgummi som sitter i "hållet/röret" täpper till så att vattnet bara kan går neråt vid insuget och när vattnet har kommit till botten så stiger den uppåt genom "nätet" i korgarna.

                Detta sätt att filtera är ypperligt!! Och man uppnår bästa resultat med filteringen.

                Kommentar

                • palm
                  Användare
                  • August 2006
                  • 114

                  #9
                  Ursprungligen postat av DreamB
                  Nu har jag kört den en dag
                  Inget läckage lr liknade..

                  Öpnnade upp den för att se om det är lätt att ta löst den lr inte... fungera utmärkt med stopet i enkelkrannen, inget vatten-läckage alls!

                  Öppnade upp den och ser att den vita filtervadden har redan blivit lite brun mera batteri.. mera batterie...

                  Studerar hur vattenflöde fungera och märkte att in-vattnet går direkt ner till botten mha ett rör system i korgarna.. se detta:


                  den svart plastgummi som sitter i "hållet/röret" täpper till så att vattnet bara kan går neråt vid insuget och när vattnet har kommit till botten så stiger den uppåt genom "nätet" i korgarna.

                  Detta sätt att filtera är ypperligt!! Och man uppnår bästa resultat med filteringen.

                  Hej DreamB

                  Funderar på ett cristal 500 till ett 325 kan du fortfarande rekomendera JBL filtren?

                  MVH PPALM
                  325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                  +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                  Kommentar

                  • Hank
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1321

                    #10
                    Det som är riktigt intressant, förutom dB, är "watt per liter i timmen".
                    Kollat upp det?
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                    NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                    Kommentar

                    • palm
                      Användare
                      • August 2006
                      • 114

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hank
                      Det som är riktigt intressant, förutom dB, är "watt per liter i timmen".
                      Kollat upp det?
                      Jodå brukar kika på watt/flödeshastighet. Dock så är detta svårt att avgör då detta till stor del styrs av filtrets utformning.
                      325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                      +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                      Kommentar

                      • Hank
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1321

                        #12
                        Ursprungligen postat av palm
                        Jodå brukar kika på watt/flödeshastighet. Dock så är detta svårt att avgör då detta till stor del styrs av filtrets utformning.
                        Men, vad är det för effekt (w) på filtret?
                        Och hur många liter pumpar den i timmen? (fullt tryck)
                        /#378 Hank
                        Zoonen:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                        NCS medlemsbilder:
                        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                        Kommentar

                        • palm
                          Användare
                          • August 2006
                          • 114

                          #13
                          O du menade att du ville ha reda på det sorry

                          500 cristalprofi
                          Capacity of filter jar: 12 l; Filter mass: 8.8 l.
                          1200 l/h 23 W.

                          Undrar vad dom menar med "Three strainer elements for easy loading and backwash of filter masses." Edit: aha lösa korgar för att förenkla renspolningen ju..

                          Synpunkter Hank?

                          MVH Palm
                          Senast redigerad av palm; 11 October 2006, 09:27.
                          325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                          +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                          Kommentar

                          • Rovfisken
                            Användare
                            • April 2005
                            • 178

                            #14
                            Jag har kört JBL Crystal 500 till min 375a i över 1.5 år nu, det e ett klart prisvärt ytterfilter, det enda jag kan gnälla över e att det inte e något vidare "TRYCK" i utblåset. men det är förvisso skitsamma på ett ytterfilter, det e viktigast att det e stabilt och håller vattnet i bra skick. har bara gjort rent det 2 gånger inom loppet av 1.5år och det har funkat superbra, dvs att det inte påverkar trykcet i utblåset markant. köpte mitt på akvarieleasing för lite mer då...c:a 1000spänn men det e ändå väldigt billigt med tanke på att precis ALLT ingår. kombinerar mitt med ett aquaclear powerhead 802 för ytcirkulationen.och tunnan e lätt på 12liter, så det har en stor volym att bryta ner skit på .
                            Senast redigerad av Rovfisken; 11 October 2006, 12:04.
                            Mina kar

                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                            Kommentar

                            Arbetssätt...