Rädda nyckelhålsciklider.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • July 2002
    • 404

    Rädda nyckelhålsciklider.

    Hej!

    Jag undrar om någon har något tips på hur jag kan få mina nyckelhålsciklider att känna sig "bekväma" i akvariumet? Har ett 540liters akvarium med en hel del rötter, löv och växter där jag har 4 nyckelhålsciklider, 4 flaggciklider, 5 platys och två stycken singlar av egyptisk munruvare och dvärggurmai. Och ett litet gäng fläcklig pansarmalar(för få ännu men kommer mera snart), två ancistrus och två obeskrivna Rineloricaria.
    Akvariumet står i hallen och ja vi går förbi där rätt ofta. Och våran hund är med och springer där.

    Men nu den senaste veckan har nycklarna blivit jättelätt skrämda och flyr där direkt när man närmar sig hallen. Nästan så att de skadar sig på köpet. Vilket smittar av sig på de andra fiskarna som nu har börjat bete sig på samma sätt.

    Vad kan jag göra?


    Har funderat på att köpa några orädda stimfiskar men frågan är väl om de med kommer att "smittas" av rädslan som nycklarna har?

    //Linda
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #2
    Jag har ett liknande problem som eventuellt kan bero på att jag rumstrerar om för mycket i karet. Men det är nå´t som är knepigt med det här för det är inte första gången det dryftas. Vanliga tips är att att man ska vara ändå mer rörlig kring karet så att dom vänjer sig (akvariebutik brukar vara parallellen), anpassa belysningen så att t ex skuggeffekter inte blir skrämmande, inför regelbundenhet i olika rutiner som t ex matning eller tändning/släckning etc etc.

    Ingen har dock kommit på patentlösningen. Lycka till!

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • July 2002
      • 404

      #3
      Hej!

      Jag införde "nya" orädda fiskar(icke SA fiskarna) men det hjälpte inte heller. Införde mera gömställen genom växter, löv och mera rötter.

      De ser ut att må bra och äter bra utöver panikattackerna.


      Värdena ligger på

      ph 7.5
      kh 8
      NH3 och NH4 0mg/l
      NO2 0.1 mg/l
      NO3 0.3 mg/l

      //Linda
      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        Jag tror att det handlar om att de blir störda av den mänskliga omgivningen. Vissa saker kan man ju inte göra något åt, andra kan man förhoppningsvis förändra. Det kan t ex handla om hur du tvättar rutorna. En gång använde jag så´na där magneter med en på insidan och en utanför och då fick fiskarna så´n panik att dom for som raketer mellan kortsidorna rakt in i rutorna och led av posttraumatisk chock ansenlig tid efteråt i form av skygghet och lättskrämdhet.

        Kommentar

        • Linda A
          Användare
          • July 2002
          • 404

          #5
          jo jag får hoppas det.. Eller så tycker de väl bara att jag är så jobbigt /ful att de måste gömma sig varje gång de ser mig. Nej men seriöst så kanske det lugnar ner sig av sig själva.

          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • fiend
            Användare
            • September 2003
            • 272

            #6
            Jag har haft nycklar och hade exakt samma beteende som dig.
            Först var de rätt okey och bara lite småskraja ibland. Oftast rätt nyfikna.dock och var framme och simmade konstant

            Sen nån dag så slog det bara om och hur mycket jag än försökte (hade mängder av växter, rötter, stenar som blev gömställen) så blev de panikslagna varje gång något rörde på sig i rummet. Då jag till 90% av mitt dygn vistades i det rummet så såg jag fiskarna kanske några gånger då de vågat sig ut från sina skyddsställen.

            En gång nyckelhålsciklid, aldrig mer nyckelhålsciklid! =/

            Mvh Fredrik
            http://www.fiend.nu - min egen sida
            http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • January 2003
              • 638

              #7
              Hej

              Jag tycker att nyckelhålscikliden är en trevlig fisk, och mina har inte varit lättskrämda. Ibland har de stått och gömt sig, men för det mesta har de varit framme, och varit bland de första att ta för sig av maten. Jag hade ett par som inte tog nå´n skit från nå´n, inte ens en Geophagus brasiliensishane. Men han blev lite för jobbig för dem när han växte om dem. Men de blev ändå inte skygga. I en zooaffär jag var i häromdagen, så fanns det ett nyckelhålspar i ett akvarium med bland annat små hantelciklider, Satanoperca jurupari, och Geophagus surinamensis, och de styrde och ställde med de andra fiskarna. Det är inte första gången jag har sett ett nyckelhålspar i en affär som har jagat runt de andra fiskarna. Jag försökte till exempel flytta ett Archocentrus multispinosapar till samma akvarium som mina nyckelhål gick, och det tyckte de inte om. Multispinosorna fick det tufft.

              Kort sagt, nyckelhålsciklider är ingalunda några räddharar om de får rätt förutsättningar. Ett stim orädda tetror kan hjälpa, då avsaknaden av sådana kan tas som att en rovfisk är i närheten. Man kan nog också testa med ett jämnstarkt ciklidpar, som håller till i samma vattennivå, och väcker nyckelhålens revirtänkande. Har du bara två nyckelhålsciklider, så kanske du kan skaffa några till, då chansen att få ett par ökar. När de har bildat par brukar de inte vara så skygga. Det här är i alla fall mina erfarenheter.

              MVH Micke
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Jag höll nyckelhål med 20 kardinaltetror, 20 vinkeltetror ett tiotal pansarmalar samt några Apistogramma. Dessa var tokskygga jämt och lyckades endast dra upp yngel till frisimmande när vi var bortresta. Problemet tror jag var att akvariet stod för skyddat så att de inte var vana vid folk. Hur står/stod era akvarier?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • fiend
                  Användare
                  • September 2003
                  • 272

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
                  Hur står/stod era akvarier?
                  Mitt akvarie stod i mitt vardagsrum. (mitt efter ena stora väggen). Satt vid datorn / TVn bredvid /mittemot så jag rörde mig till 80% alltid i det rummet. Eller om jag skulle ut på balkongen t.ex

                  Kanske var det för lite rörelse då jag var i rummet 80% av tiden jag var hemma? (förrutom då jag sov alltså)
                  Man kanske skulle ha haft ett löpband mitt framför dem

                  Mvh Fredrik
                  http://www.fiend.nu - min egen sida
                  http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    citat:jag var i rummet 80% av tiden jag var hemma
                    Attans! Jag som trodde att jag var lösningen på spåret.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • fiend
                      Användare
                      • September 2003
                      • 272

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                      citat:jag var i rummet 80% av tiden jag var hemma
                      Attans! Jag som trodde att jag var lösningen på spåret.
                      Jag är osäker på om det är det för jag vistades lika mycket i rummet före som efter de blev skygga. Ingen ommöblering eller nåt sånt.
                      Däremot så hade jag mitt kar kanske bara 40-50 cm från golvet på en lite lägre möbel. Sånt kanske kan bidra?
                      Men karet hade alltid stått på den möbeln så =/

                      Mvh Fredrik
                      http://www.fiend.nu - min egen sida
                      http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                      Kommentar

                      • Linda A
                        Användare
                        • July 2002
                        • 404

                        #12
                        Hej!


                        Mitt akvarium står i en hall utan fönster och vi går rätt ofta förbi plus att våra hund gärna springer i hallen. Igår köpte jag 10 stycken vinkeltetror och har inte ännu sett någon förändring. Dock är jag inte hemma just nu utan i sthlm så jag har svårt att säga vad som kommer att hända under de närmaste dagarna. Dock så redan igår blev de andra fiskar mera framåt.
                        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          citat:vi går rätt ofta förbi plus att våra hund gärna springer i hallen
                          Attans (igen). Kanske är det för mycket spring? Jag gissar att ett lekpar av en annan ciklid kan göra susen. Det brukar det göra på skygga fiskar. Rejält med gömställen är ett annat knep om man har få fiskar (har man sjuhelsikes med fisk så kan man få oskygg fisk genom att inte ha inredning).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Linda A
                            Användare
                            • July 2002
                            • 404

                            #14
                            Ola Svensson: Ja jag vet inte.. Jag tycker inte direkt att vi har springtävlingar där, men vem vet fiskarna tycker kanske att vi har det.

                            Jag tycker att vi har relativt mycket fisk.
                            4 nyckelhålsciklider
                            4 flaggciklider
                            3 pansarmalar(ja snart kommer 12 till)
                            2 Rineloricaria sp
                            2 ancistrus
                            10 vinkeltetror
                            2 singelfiskar.
                            I ett 540liters med måtten 150*60*60
                            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

                              #15
                              citat:Ursprungligt skickat av Ola Svensson

                              (har man sjuhelsikes med fisk så kan man få oskygg fisk genom att inte ha inredning).
                              Eller så skaffar man sig ändå mer fisk och kör troffetricket så vet dom varken in eller ut...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...