Bästa sätt att få bakterier???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DreamB
    Användare
    • May 2005
    • 53

Bästa sätt att få bakterier???

Har införskaffad mig ett nytt akvarie på 120l för en vecka sen och undrar vilket sätt är det bästa sätt att få hälsosamma bateriekultur för ett kar så att fiskar mår bra??

Just nu står akvarie tomt med lite sand/grus och två små rötter i har inte än ens igång doppvärmare (jäger 150w) lr filter.

Kommer att få hem mitt ytterfilter (JBL 250) på måndag och då ska jag dra igång det ordentligt

Ska nog skaffa mig 2 malar + några små fisk för att skita ner karen.. Kan man mata karen utan fisk?? jag menar att låta maten skita ner karen och låta filter ordna jobbet sen....

mera baterie... mera batteri...

har oxå en innefilter av märke Sacem Neptune liggande... är det för mycke att ha både inne- och ytterfilter gående sammatidigt i ett så litet kar??
  • Gäst

Bästa sätter är om du har tillgång till ett filter som har varit igång ett tag. Då kramar du bara ur filtermassorna i ditt nystartade kar. I den skiten finns det massor av nitrifikationsbakterier. Har du inget kan du köpa startbakterier i en akvarieaffär.

Kommentar

• drd
      Användare
      • December 2004
      • 1112

Exakt som föregående skriver....har du ett inkört äldre filter så krama ur vaddden el. filtermaterialet i det nya karet så vips är det igång.
      Eller köp en flaska startbakterier el. seras nitrivec i djuraffärn.

// Matte
      // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• DreamB
        Användare
        • May 2005
        • 53

>drd & sikkan

Tack för tipset!

>drd: Fina discusar du har i ditt album...

Kommentar

• DreamB
          Användare
          • May 2005
          • 53

var hemma hos en vän för att hämta filtergega men i brådskan fick jag bara med mig 4liter akvarievatten istället för det ruttna filtergega/batterierna.

Men fungera det lika bra med bara vatten som jag fick??

det borde innehålla rätt baterier oxå men kanke inte i stora mängder.. lr måste jag åka dit igen för att hämta rätt lr köpa en flaska startbakterier i butiken???

Kommentar

• GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

aldrig använt en flaska utan använder fiskbajs.

Börja med någon enstaka, mata otroligt måttligt vipps efter ett tag är allt igång.

Ofta när jag har fått nytt har jag redan haft fisk vilket betyder att mycket fisk kommer på en gång, visst inte den bästa början. Men är man försiktig med matningen och håller koll på vattnet brukar inte det heller vara några problem.

varför många andra råd förekommer? jo för det är "all around" råd som är skapta för att fungera för alla. Har du någorlunda koll på akvarium/vatten/matning etc. kan man köra utan vatenpreparat, inkörsfisk, urkramning av filter etc.

är man en "van" akvarist så tycker jag sunt förnuft fungerar bättre än väldigt strikta råd som är uttänkta för att alla ska klara av dom.
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

citat:Ursprungligen skickat av DreamB

var hemma hos en vän för att hämta filtergega men i brådskan fick jag bara med mig 4liter akvarievatten istället för det ruttna filtergega/batterierna.

Men fungera det lika bra med bara vatten som jag fick??

det borde innehålla rätt baterier oxå men kanke inte i stora mängder.. lr måste jag åka dit igen för att hämta rätt lr köpa en flaska startbakterier i butiken???
              Det är filtergeggan du behöver alternativt nitrivec då, vattnet gör varken till eller från.

Bakterierna sitter framförallt i filtermedian och när vattnet passerar där så renas vattnet biologiskt , så det vatten du fick med är ju aningens bättre än kranvatten men betyder egentligen inget i sammanhanget.

Mvh Jari

Kommentar

• DreamB
                Användare
                • May 2005
                • 53

ok..

Får väl köpa en flaska då ;(
                lr börja med små mängder med fiskar.. 2 malar kanske??

Kan malar klara sig i ett nytt kar?? de äter ju alger och sånt men i ett nytt kar finns ju inget alls.. vad ska de äta??

kanske jag ska mata de med göntsaker istället...

Kommentar

• Gäst

Varför malar? stoppa i några tåliga fiskar i stället. Om du inte har bråttom så funkar det lika bra utan kemi mata inte första dagarna mata sedan väldigt sparsamt när det fungerar så sätt i flera fiskar ingen mängd! Det brukar ta ca 7 veckor innan akvariet är inkört.
                  Lycka till
                  mvh Lennart

Kommentar

• DreamB
                    Användare
                    • May 2005
                    • 53

Anledning till att jag valde malar är att jag vill behålla de senare.

Vill inte köpa fiskar bara för att dra igång bio/eko system utan vill planera inköpet av fiskarna så att de fungera ihop med discusar som karen är avsed för

När allt är klart så ska 4 lr 6 discusar in i akvariumet om ca 3 veckor tror jag.

Kommentar

Arbetssätt...