Någon som känner till PeruAltum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1832

    #76
    Jag som har träffat Kallemaja och fått en lång diskusion om ekonomi, musik, akvarium och livet över ett par starka, måste nog intyga att du har rätt annmari. Han är en levnadskonstnär.

    Det börjar likna klubben för inbördes beundran.
    MVH
    Magnus

    PS Odlat diskus har jag redan gjort, kan man kalla sig proffshobbyist då? Numera är det barombiciklider som gäller. DS

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #77
      Vet inte vad jag ska säga[], inget underbetyg direkt från en av mina inspirationskällor på forumet.

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • October 2004
        • 531

        #78
        Hej!
        tropfrog,ni sitter väl inte och dricker öl och häller det i akvarierna så fiskarna blir fulla? Mvh Ann-Mari
        bryggan

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • October 2004
          • 531

          #79
          Hej
          Claes,vem är din inspirationskälla?Mvh Ann-Mari
          bryggan

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1832

            #80
            Fråga inte annmari, du blir bara besviken
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • April 2002
              • 897

              #81
              Tropfrog, du skrev:
              Altså inget att eftersträva. Kunskaperna växer ju tyvärr inte bland de som arbetar med hobbyn varje dag lika mycket som hos dom som frivilligt brinner för hobbyn.

              Menar du att man inte frivilligt skulle jobba med djur?

              Jag menar...Inte f-n sätter dom sig ner och läser och lär om akvarier när arbetsdagen är slut och på arbetsdagen byter de ju vatten, pratar med kunder och säljer fisk. Det blir man sällan full av kunskap av.

              Man blir väl lika trött av att sälja fisk som av att tvätta tunnelbanor? Orkar man läsa om fisk efter att ha tvättat tunnelbanor orkar man väl läsa böcker efter att ha sålt guppy?
              Att prata med kunder och sälja fisk är precis vad man blir full av kunskap av. Hur många arter studerar du dagligen? Jag matar, medicinerar, studerar och vårdar 750 arter om dagen. Indirekt får jag dessutom information om hundratals akvarier i veckan. Nämligen kundernas. Jag får olika teorier bekräftade eller ikullslagna, jag föreslår medicineringar eller inredningar och sedan får jag veta hur det blev. Om någon har fiskar som leker, ringer de och berättar, och på så sätt får jag information om fiskar som jag inte ens sett.


              Att då referera till en proffsakvarist måste ju vara betydligt sämre än att referera till en duktig akvarist som samlat på sig kunskaper utan att försöka att exploatera sina kunskaper.

              Inte nödvändigtvis. Mina kunskaper fungerar i både teori och praktik, för det har jag testat. Om man bara har ett akvarium hemma, eller högst en handfull, hur många arter och miljöer kan man möjligtvis återskapa?

              Till de akvariehandlare som fortfarande brinner för hobbyn: JA, jag vet att det finns undantag.

              Förhoppningsvis är dessa undantag ganska många?
              Denna text är dock ine riktad mot dig specifikt Tropfrog, för du är en av få akvarister på nätet som tom jag lyssnar på, så det bevisar att man inte MÅSTE jobba med djur för att kunna något heller.
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

                #82
                Gabbi å christer, jag tror de oidentifierade channorna ni har på lagret är Channa Maculata, dom blir monster. Bara så ni vet

                Fresten e ja säker på att ni båda tillhör Tropfrogs undantag.

                Efter ett par månader i Barcelona kan ja säga att alla "Proffsakvarister" jag stött på här har ungefär samma kunskap som genomsnittlige zpet-besökaren.

                Tror nog att världen runt så stämmer det Tropfrog säger till 95% :-P
                fish r friend

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #83
                  citat:Ola, du som moderator och som vet det mesta om det mesta, finns det någon art, som heter perualtum i det fria?
                  []

                  Ja, det ar en vacker population av Pterophylum scalare. Sa har jag forstat det hela. Man bor darfor inte korsa dem med nagot annat an andra perualtum.

                  (Ps. jag maste ocksa hora till proffsakvaristerna da jag lever pa det [)])
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

                    #84
                    Härligt Gabbi, uttömmande, men som Daniel oxå säger var det inte riktat åt ert håll. Det var ju bara en fråga från tropfrog till annmari som fick eld i seglen.

                    Jag var verkligen kort senast och det som fortfarande är lite intressant tycker jag är att det är svårt att jobba med sin hobby och fortfarande "brinna". Eller vad man nu ska kalla det. Christer har kardinaltetror hemma och jag skulle aldrig drömma om att ta en ton gratis på pianot. Va?

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1324

                      #85
                      Ola, du är proffs! Lite avis är man ju.

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

                        #86
                        Alla är vi väl proffs, fast på lite olika saker, inte minst inom akvaristik. Endel kan om växter, andra inriktar sig på odling osv.
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • December 2004
                          • 1324

                          #87
                          Absolut! Och så träffas vi här...

                          Kommentar

                          • Mr.Fish
                            Användare
                            • May 2004
                            • 1403

                            #88
                            "Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av Perualtum,skulle vara roligt och odla på dom.jag vet att Södermalmsakvarieaffär får in dom snart.Mvh Ann-Mari PS: Det är scalarer jag menar

                            --------------------------------------------------------------------------------
                            bryggan "
                            ################################################## ##################
                            ¤¤Jag var tvungen att ta med Ann-Maries start-bidrag ,för att själv förstå vad/hur man fortsätter... ¤¤-Tråden har redan spårat ur¤¤¤ "Gabbi" skrev något ,slags,svar på ett inlägg av Tropfrog; detta var långt och med substans...
                            Jag tror,personligen,att Tropfrog menar ,vad han menar.....
                            ,-och jag anser och stödjer det han försöker berätta!
                            ################################################## ################
                            Angående ,själva,tråden, så har jag tre stycken av ,den
                            typ man kallar "Rio Negro Altum" .Firrarna är mycket lika endel av bilderna som presenterats.

                            Kommentar

                            • Gabbi
                              Användare
                              • April 2002
                              • 897

                              #89
                              Patrick, du behöver inte sätta mitt namn inom "...". Jag är inte Christer, men jag vet att du tror det:-)

                              Angående att det är svårt att brinna för sin hobby efter jobbet om man jobbar med den, ja och nej. Brinner för den gör man ju, men kanske mest på jobbet om man säger så. Har man skrapat alger i nio timmar på jobbet är det ju inte festligt att skrapa alger hemma också, medan någon som suttit i kassan på konsum kanske tycker det är avkopplande att blöta ner sig. Allt är ju en definition på vad man menar med hobby. Som ren fritidssyssla blir säkert akvaristik, och även cykel i mitt fall lidande, men det är inte samma sak som att man blir sämre på det.
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

                              Kommentar

                              • Mr.Fish
                                Användare
                                • May 2004
                                • 1403

                                #90
                                " Patrick, du behöver inte sätta mitt namn inom "...". Jag är inte Christer, men jag vet att du tror det:-)"
                                Ja,hmm,jo ni lurade ,allt,mej där!![]
                                Vad jag vill säga är att: 1/ De seriösaste Akvariehandlarna har samtliga varit,verkligen, skickliga "amatörer själva; innan de startade sin verksamhet.
                                2/ Den kunnigaste och skickligaste personalen(egenskaper) finner
                                man också hos individer med ett rotat akvarie-intresse,som bakgrund.
                                3/ Visst kan man säkert bli en -2/-´a i butiken också; men då gäller det att man verkligen "brinner" för yrket & hobbyn.


                                Kommentar

                                Arbetssätt...