Någon som känner till PeruAltum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

    Någon som känner till PeruAltum?

    Hej!
    Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av Perualtum,skulle vara roligt och odla på dom.jag vet att Södermalmsakvarieaffär får in dom snart.Mvh Ann-Mari PS: Det är scalarer jag menar
    bryggan
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

    #2
    Peru altum är väl ett namn som brukar användas när det gäller den helt vanliga Pterophyllum scalaren. Därmed borde erfarenheterna vara av det större slaget då den är en av de populäraste cikliderna överhuvudtaget. Min erfarenhet av den är att det enda som krävs är 2 av olika kön så är det klart.


    Mvh Jari

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • October 2004
      • 531

      #3
      Hej!
      Det är fel Jari,så vitt jag vet från Jan Wester som har denna akvarieaffär så är Perualtum lik den vanliga altum men så mycket lättare att få lek på,det är vad Jan sagt till mig.Mvh Ann-Mari
      bryggan

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

        #4
        Ok , vidareutveckla gärna saken om du får tag i ett gäng!


        Mvh Jari

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • October 2004
          • 531

          #5
          Hej Jari!
          Så fort jag får tag i en grupp Perualtum så skriver jag en insändare om det.Mvh Ann-Mari
          bryggan

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

            #6
            Perualtum är ju igentligen bara ett försäljningsnamn. Finns fler populationer av den vanliga scalaren som är höga och "altum" lika men visst är dom fortfarande bara vanliga scalarer.

            Nu tänker jag fabla lite, altum scalaren kom till när det börjades tas in VF scalarer till "vanliga" handlare. Folk hade inte sett en "riktig" scalare på evigheter och när dom fick se hur vackra dom djuren igentligen är (finns ju inte direkt några vackra avelsvarianter på scalarer) så hittade dom på ett poppigt namn och drog då in altum för att tjäna mer pengar.

            Finns inga vetenskapliga belägg utan är ren fabling från min sida men tycker namnet både är fel och missvisande.
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              peru altum,orinocoscalarer,amasonia kärt barn har många namn dock är dessa scalarer klart finare än alla sönderavlade grå scalarer. Jag såg dessa första gången 1988 då kallades de för peru scalarer.

              mvh Lennart

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

                #8
                För att stämma in i kören är det fråga om en Pterophyllum scalare som troligen från början är fångad i Peru, dessa skall inte förväxlas med Pteophyllum altum som är en annan art,
                Peru-scalaren är MYCKET snyggare än de normala "dussinodlade" scalarer som finns i handeln för 39.-/styck men är i slutändan ändå en Scalare och ingen Altum.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1081

                  #9
                  Japp, visst är "perualtum" vanlig scalare, Pterophyllum scalare. Åtminstone enligt nuvarande vetenskapliga rön. Har själv haft den och den är precis som vilken vanlig scalare som helst i beteendet.

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Har "peru altum" och tycker mig se att dom är större än vanliga (mina är ca.28cm höga) och mycket vackert färgade,Mer blåskimmmrande med en rödfärgad ryggfena och en svag rödfärgad nacke.Har ca70 st. yngel av dom och har märkt en sak som jag tycker mig märka att det förekommer mer kannibalismen när dom är i ett visst stadium.Är det någon mer som har sett liknade betende?
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #11
                      är det "redback" scalare som det menas eller är det ytterliggare en sort?

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 804

                        #12
                        HEj.
                        Det är nog redback får man säga.
                        MVH Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • GoSatta
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1686

                          #13
                          "redback" finns hos många populationer utav scalarer i oliuka floder och länder.

                          Ännu en fabling, många av dom som idag kallas "perualtum" tror jag bara ibland handlar om vanliga VF efter som dom över lag är otroligt mycket finare än dom stackars "vanliga" vi har i handeln.
                          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                          http://www.gosatta.org

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

                            #14
                            jag har ett par vanliga samt 2 st redback, o kan säga att redbacken är sjukt mycket snyggare, mycket högre, längre fenor. inte alls så hoptryckta som de vanliga är.

                            Kommentar

                            • Mats
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 804

                              #15
                              Hej.
                              Det går inte att jämnföra vanlig mot"peru" för den är enligt mig i en klass för sig, just detta metalblåskimmer som den har är helt otroligtvackert.
                              MVH Mats
                              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                              Kommentar

                              Arbetssätt...